6.8.2024

Kaksisuuntaisesta latauksesta pian uusi porkkana sähköauton ostaville?

Kuva Hyundai, Nissan, Virta, VW

Saksassa valmistaudutaan V2G-lataukseen. Se antanee impulssin myös muille seurata perässä. Jonkinlaiset yhteiset EU-säännöt tarvitaan kuitenkin.

Sähköautojen myynnin notkahtaessa moni on povannut jo niiden suosiolle loppua. Tuskin. Ilmiö on tyypillinen aina uuden tekniikan kanssa. Ja ennen kuin lopullinen läpimurto tapahtuu, sähköautojen hintojen on tultava alemmas.

Tämä tapahtuu ajan kanssa, ja tähän vaikuttavia tekijöitä on useampi. Sähköautojen valmistaminen muuttuu edullisemmaksi, mitä suuremmaksi akkujen tuotanto kasvaa. Valmistaminen muuttuu edullisemmaksi myös sen myötä, kun kierrätykseen saadaan lisää elinkaarensa päähän tulleiden sähköautojen akkuja ja ennen kaikkea niistä saadaan talteen ne arvokkaimmat jalometallit.

Hintakehitykseen vaikuttaa myös uusi teknologia ja sen tuomat uudet mahdollisuudet. Joissain autoissa on ollut jo pidempään mahdollisuus kaksisuuntaiseen lataukseen (V2G) eli auto voi syöttää virtaa myös takaisin sähköverkkoon. Tälle tarvitaan ensin kuitenkin pelisäännöt.

Toistaiseksihan uusimmissa sähköautoissa on ollut käytössä vain kevyempi eli V2L-lataus, jolla auton avulla on voitu käyttää 230V sähkölaitteita. Kolmas latausmuoto on sitten V2H eli auton energian hyödyntäminen vain kodin virransyöttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarvitaan uudet pelisäännöt

Saksa määrittää monessa asiassa asioiden kehitystä Euroopassa. Heti kun V2G-lataukselle luodaan pelisäännöt Saksassa, moni muu maa seuraa todennäköisesti perässä. Ja Saksa kipuilee tällä hetkellä energiapolitiikkansa kanssa: venäläinen maakaasu osoittautui vääräksi hevoseksi, millä yritettiin ratsastaa – ja samoin ydinvoimasta luopuminen on saanut monen raapimaan päätään. Uusiutuviin eli aurinko- ja tuulienergiaan panostetaan, mutta niiden määrän kasvattaminen vaatii sekin aikansa. Noita uusiutuvia on kuitenkin jo sen verran, että niiden tarjoama energia olisi hyvä saada talteen aina. Nyt tuulimyllyt seisovat usein, kun verkko ei niiden virtaa tarvitse. Tässä sähköautot olisivat hyvä ratkaisu välivarastona.

Saksalaiset ovat tunnetusti tarkkoja rahoistaan, joten kaksisuuntainen lataus olisi varmasti monelle kodinomistajalle houkutteleva vaihtoehto. Sitä ennen vain pitää saada lainsäädäntö ja verotus sovittua. Saksassa on luotu tähän jo alustavat raamit tämän vuoden alussa.

Saksan energiateollisuuslain tämän vuoden alussa voimaan astunut asetus mahdollistaa sen, että sähköverkkoa ylläpitävät tahot voivat tilapäisesti kuristaa lämpöpumppuja, jäähdytysjärjestelmiä, sähköautojen latausasemia ja muita ns. säädettäviä kulutuslaitteita sähköverkon vakauden varmistamiseksi. Tämä mahdollistaa lataustehon tilapäisen vähentämisen 4,2 kW:iin huippukuormituksen aikana. Omasta aurinkopaneelista itse tuotettu energia voidaan ottaa huomioon. Tämä toimenpide ja siihen liittyvä joustavuus ovat tärkeitä, jotta säästä riippuvaiset uusiutuvat energialähteet voidaan integroida paremmin ja tehokkaammin sähköverkkoon. Sähköautojen omistajat hyötyvät puolestaan pienemmistä verkkomaksuista. Uuden pykälän ansiosta he säästävät keskimäärin 160 euroa vuodessa. Lisäksi vastikään asennettujen latausasemien, joiden latauskapasiteetti on yli 4,2 kW, on tulevaisuudessa oltava säädettävissä. Tämä on merkki kauan odotetusta kehityksestä kohti älykkäitä verkkoja ja mittareita.

Volkswagen-konserni on ollut tietoinen kehityksen suunnista, ja kaksisuuntaisen latauksen mahdollisuus on nyt tulossa valtaosaan konsernin uusista sähköautoista. Tämä on selvä vihje siihen suuntaan, että kohta tapahtuu jotain.

Tarvitaan EU-pelisäännöt

Parasta olisi kuitenkin, että koko EU-tasolla saadaan luotua heti yhteiset säännöt V2G-tekniikan käyttöönotolle. Standardi on jo olemassa, se on luotu vuonna 2022. Saksan lisäksi myös ainakin Alankomaissa, Iso-Britanniassa ja Ranskassa asiaa edistetään ja menossa on jo useampia pilottiprojekteja.

Suomessa pörssisähkö on aiheuttanut uutisotsikoita jo nyt, joten kaksisuuntaisen latauksen liittäminen tähän keskusteluun vielä lisää parranpärinää. Se kun on odotettavissa, että kaksisuuntainen lataus edistää vielä lisää energian hinnan heilahteluja. Siitä hyötyvät taputtavat käsiään, toiset nurisevat. Suomessahan se mikä menee naapurille on tunnetusti itseltä pois.

On kuitenkin selvää, että kaksisuuntainen lataus tuo auton ostamiseen liittyvään laskutoimitukseen uuden elementin – joka kiinnostaa myös verottajaa.

Luetuimmat