1.2.2023 Kotimaanmatkailu Kansallispuistoissa liikuttiin 982 kertaa maapallon ympäri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen kansallispuistoissa liikuttiin viime vuonna yhteensä 39,4 miljoonaa kilometriä. Suosituimpia käyntikohteita olivat Pallas–Yllästunturin, Urho Kekkosen, Nuuksion, Kolin ja Pyhä–Luoston kansallispuistot. Luontomatkailu sykähdyttää monen suomalaisen sydäntä, eikä ihme. Luonnolla on tarjota erittäin moninaisia elämyksiä ja monenlaisia luontotyyppejä. On saaristoluontoa, tunturimaisemia, havupuumetsiä ja kosteikkoja – sekä myös historiallisesti kiinnostavia paikkoja.Eri vuodenajat tuovat tuttuihin maisemiin oman lisämausteensa.Moni haikailee säännöllisesti vaeltamaan, eräilemään, telttailemaan, melomaan, hiihtämään, polkujuoksemaan, maastopyöräilemään, kalastelemaan, linturetkille tai vain rauhoittumaan luontoon – ja irti arjen ja kaupunkien hälystä.Kansallispuistot ovat merkittävä liikuntapaikka, joissa liikutaan pääosin omin voimin. Kansallispuistoja hoitava Metsähallitus on kerännyt tietoa liikkumisesta 38 kansallispuistosta.Luvut ovat varsin vaikuttavia: kun kuljettu matka kerrotaan kyseisten puistojen käyntimäärillä, liikkuivat kävijät vuonna 2022 yhteensä 39,4 miljoonaa kilometriä eli noin 982 kertaa maapallon ympäri!Käyntimääriä seurataan pääsääntöisesti elektronisilla kävijälaskureilla, joiden avulla saadaan tietoa eri reittejä tai maastopalveluja käyttävistä vierailijoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoronalla vaikutusta käyntimääriinMetsähallituksen mukaan maamme kansallispuistoissa vierailtiin viime vuonna 3,55 miljoonaa kertaa.Koronavuosina 2020–2021 Suomen kansallispuistojen käyntimäärät lisääntyivät erittäin nopeasti ympäri maata, kun suomalaiset joukolla löysivät oman maansa luontokohteet. Vuonna 2022 huippuvuosien käyntimääriin ei kuitenkaan enää ylletty, kertoo Metsähallitus.Kansallispuistokäyntien määrä on kasvanut vuoden 2000 vajaasta miljoonasta käynnistä (0,83 miljoonaa) 3,2 miljoonaan käyntiin vuonna 2019. Kysynnän kasvun lisäksi taustalla vaikuttaa kansallispuistojen määrän nousu.Polttoaineen nousseet hinnat vaikuttivatViime vuosi alkoi vilkkaana erityisesti pohjoisen Suomen kansallispuistoissa.– Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan muutti tilannetta keväällä. Taloudellinen epävarmuus ja polttoaineiden kohonneet hinnat vaikuttivat kuluttajien käyttäytymiseen. Erityisesti kansallispuistoihin, jotka sijaitsevat etäällä kasvukeskuksista tai kaukana saaristossa, tehtiin aiempaa vähemmän vierailuja. Loppuvuotta vauhditti Lapissa hyvin sujunut joulumatkailu, luontopalvelujohtaja Henrik Jansson Metsähallituksesta kertoo.Rohkeasti syvällekin luontoonKansallispuistot ovat merkittyine reitteineen, tulistelupaikkoineen ja erätupineen tai maastossa sijaitsevine yöpymiseenkin soveltuvine laavuineen oiva valinta, joka mahdollistaa luontokokemukset erämaisissakin olosuhteissa ilman pelkoa eksymisestä tai vaatimusta huippusuunnistajan taidoista.Luonnossa matkailevan täytyy toki varustautua sääolosuhteiden ja vuodenaikojen vaatimusten mukaisesti, varata mukaan riittävästi vaatetusta ja ruokatarpeita. Hyvä muistisääntö on myös aina kertoa, milloin on lähdössä ja minne sekä koska on tarkoitus palata takaisin ihmisten ilmoille, jotta esimerkiksi omaiset osaavat huolestua, jos patikoijaa ei metsäjotokselta tai melontareissulta kuulu silloin kun on ollut tarkoitus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositummat etelässä ja pohjoisessaSuosituimpia käyntimääriltään olivat vuonna 2022 Pallas–Yllästunturin, Urho Kekkosen, Nuuksion, Kolin ja Pyhä–Luoston kansallispuistot.Käyntimääriään vuoteen 2021 verrattuna kasvattivat esimerkiksi Päijänteen, Tammisaaren saariston ja Torronsuon kansallispuistot.Tyytyväisyys kohentunutKaikkien kansallispuistojen yhteenlaskettu käyntimäärä on tasoittunut pandemian nostamista kysyntähuipuista, mutta kävijät ovat aiempaa tyytyväisempiä kansallispuistovierailuihinsa.Kansallispuistoissa tehtyjen kävijätutkimusten mukaan ihmiset arvostavat luontokokemuksiaan ja ovat erittäin tyytyväisiä kansallispuistojen palveluihin ja retkeily-ympäristöön. Asteikolla 1–5 asiakkaiden tyytyväisyys on 4,43, mikä on paras lukema, joka koskaan on annettu.– Olemme viime vuosien aikana lisärahoituksen avulla kunnostaneet ja kehittäneet kansallispuistojen palvelurakenteita, Jansson taustoittaa.Hänen mukaansa kansallispuistoilla on tutkitusti merkittävä rooli hyvinvoinnin edistämisessä. Kävijät arvioivat kokemansa terveys- ja hyvinvointivaikutukset noin 100 euron arvoiseksi käyntiä kohti.Kävijätutkimusten ja -laskentojen perusteella voidaan arvioida kaikkien Suomen kansallispuistoissa vuonna 2022 vierailleiden henkilöiden kokemiksi yhteisiksi terveysvaikutuksiksi noin 355 miljoonaa euroa. Kävijät tuovat rahaa Tuorein kansallispuisto on Sallan kansallispuisto, joka perustettiin vuonna 2022. Suomessa on 41 kansallispuistoa. Metsähallitus hoitaa niitä kaikkia. Kansallispuistot ovat ainakin jonkinlaisia rahasampoja paikallisesti. Metsähallitus selvittää vuosittain kävijöiden rahankäytöstä syntyvät paikallistaloudelliset tulo- ja työllisyysvaikutukset 63 eri kohteelta. Vuonna 2022 paikallistaloudellisesti merkittävimmät puistot olivat Pallas–Yllästunturin kansallispuisto (71,0 milj. euroa), Urho Kekkosen kansallispuisto (44,7 milj. euroa), Oulangan kansallispuisto (25,3 milj. e), Kolin kansallispuisto (24,3 milj. euroa) ja Pyhä–Luoston kansallispuisto (18,3 milj. euroa). Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: MetsähallitusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKotimaani ompi Suomi – ja sinne vie matkailijan mieli Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle