28.5.2020 Matkailu Kapteeni käskee, pulinat pois – vastuu vesillä selkeytyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain, joka selkeyttää päällikön vastuuta, johon kuuluu muun muassa ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä toimitaan ja koska on syytä pukea pelastusliivit ylle. Kesäkuu tuo veneilykauden ja uuden vesiliikennelain. Vanhentuneet vesillä liikkumista säätelevät pykälät on tuoreutettu nykyaikaa vastaaviksi. Lain keskeisin muutos on vesikulkuneuvon päällikön, kansankielellä kapteenin, vastuun korostuminen. Aiemmin laissa ei ollut selkeästi määritelty päällikön vastuuta. – Nyt on määritelty kuka vastaa vesikulkuneuvon kulusta. Päällikkö vastaa, miten venettä ajetaan, lakia esitellyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka kiteyttää. Uuden lain keskeiset kohdat esitellään myös Traficomin nettisivuilla. Uuden lain mukaan päällikkö vastaa turvallisuudesta sekä varusteiden käytöstä sekä siitä, ettei vesikulkuneuvon käytöstä aiheudu vaaraa, haittaa tai häiriötä kenellekään, mukaan lukien ympäristölle. – Jos vesillä törppöillään, eikä venekunnan kesken päästä yksimielisyyteen valvontatilanteessa kuka on päällikkö eli vastuuta kartellaan, katsotaan päälliköksi rekisteriin merkitty vesikulkuneuvon omistaja tai haltija, Patrakka kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varusteet päällikön vastuulla Kesäkuusta alkaen myös huviveneilykäytössä olevan vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava siitä, että käytössä oleva vene on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen. Päällikön vastuulla on myös ohjeistaa matkalaiset siitä, kuinka vesillä eri tilanteissa toimitaan. Päällikkö vastaa siitäkin, että veneen varusteet ovat 108 §:n mukaisesti kunnossa ja helposti saatavilla. Suomessa ei huviveneilyssä jatkossakaan vaadita veneajokorttia, vasta yli 24-metrisessä huvialuksessa tulevat mukaan pätevyysvaatimukset. Pelastusliivisuositus kirjattu lakiin Uudessakaan vesiliikennelaissa ei ole kirjattuna pakkoa käyttää vesillä pelastusliivejä. Suositus pelastusliivien käyttöön on kuitenkin nyt tuotu osaksi lakitekstiä. Kapteenin vastuulla on, että veneen kelluntapukineet kuten pelastusliivit ovat helposti saatavilla ja niitä on riittävästi ja että ne soveltuvat jokaiselle venekunnan jäsenelle, lapsille tulee olla omat heille sopivat pelastusliivinsä. Ne on lain mukaan syytä pukea ylle, jos se on sään, aallokon, vesikulkuneuvon kunnon tai muiden olosuhteiden vuoksi tarpeen. – Lakiin ei ole kirjattu tarkkoja tuulirajoja tai aallokon korkeuksia. Huviveneen päällikkö tekee veneilyolosuhteiden perusteella päätöksen, koska kaikkien on syytä pukea pelastusliivit ylle, Kimmo Patrakka muistuttaa. Merikartat ajan tasalla Huviveneen päällikön tulee myös varmistaa, että veneilyssä käytettävät merikartat ovat asianmukaisia, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta. Suomi on maailman venetiheimpiä maita. Suomessa on käytössä 1,2 miljoonaa huvivenettä. Vesiliikenteessä Suomessa kuolee vuosittain 30–60 henkeä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde, Traficom, vesiliikennelaki Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?