15.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jokaisen matkailijan henkilökohtainen tarve määrittelee sitä, millainen matkailuauton tai -vaunun pohjaratkaisu palvelee parhaiten. Monet päätyvät caravan-harrastuksessaan ennen pitkää oman auton tai vaunun hankintaan. Vuokrakalustolla pääsee helposti liikkeelle, ja niitä vuokraamalla omia mieltymyksiä ja tarpeitaan voi myös tutkia, ennen kuin hankkii itselleen oman kaluston.Kun omaa ajoneuvoa hankkii, yksi tärkeimmistä asioista, mikä kannattaa valintaa tehdessä ottaa tarkasti huomioon, on pohjaratkaisu – ja se, että se toimii nimenomaan omaan tarpeeseen. Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta.Tätä ennen matkailuauton valinnassa on usein mietitty itselle se mieluisin korimalli – alkovilla, integroitu vai puoli-integroitu, vai pärjääkö retkeilyautolla. Korimalli määrittää paljon myös ajoneuvoon majoittumaan mahtuvaa henkilömäärää.Kun korimalli on suunnilleen haarukassa, tämän jälkeen voi lähteä miettimään asiaa auton tai myös vaunun pohjaratkaisun kautta. Siinä, päätyykö valinnassaan vaunuun vai autoon, voi vaikuttaa moni asia, kuten esimerkiksi se, haluaako harrastaa kausipaikalla vai liikkuvampaa matkailua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarve määrittää pohjaratkaisuaPohjaratkaisun valinnassa tarve on suurin määrittäjä – lapsiperhe tarvitsee luonnollisesti erilaiset tilat kuin kahdestaan liikkuva pariskunta. Pohjaratkaisun valinnassa kannattaa ottaa siis huomioon se, että millaisella porukalla olet lähdössä reissuun. Itelleen onkin hyvä esittää kysymys, millainen pohjaratkaisu olisi juuri hyvä minun tarpeisiini.Auton koon, korimallin ja pohjaratkaisun valinnassa on myös tärkeä muistaa yksi erityisen tärkeä seikka. Vuokra-autoa valitessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että jos valitset liian pienen vaunun tai auton tarpeisiisi, voit saada aivan väärän kuvan koko harrastuksesta ja harrastus jää yhteen kertaan.Mieti myös sitä, mitä haluat ja aiot tehdä, kun liikut matkailuautolla paikasta toiseen? Kulkeeko mukanasi sähköpyöriä, kanootteja tai muita harrastuvälineitä? Matkailuajoneuvon tavaratilaa tai muiden harrastusvälineiden kiinnitysmahdollisuuksia kannattaa pohtia siis etukäteen.Tarvitsetko nelivetoa?Caravan-harrastuksessa korostuu tänä päivänä myös yhä enemmän ja enemmän se, että matkailuautolla suunnataankin leirintäalueen sijaan jonnekin muualle, jopa keskelle erämaata. Jos halua on kääntää harrastusta tähän suuntaan, saatat tarvita auton, jossa on neliveto ja kykyä edetä haastavammassa maastossa, mutta sen lisäksi myös isokokoiset niin sanotut ”hupiakut”, joiden avulla keskellä ei mitään pärjää pidemmänkin aikaa ilman verkkovirtaa.Muista myös, kun selvität matkailuautosi tarpeita, auton nukkumapaikkojen määrä ei ole välttämättä sama luku, kuinka monta henkilöä autossa saa matkustaa. Retkeilyautoissa turvavyöpaikkoja voi olla vain kaksikin, mutta usein kuitenkin enemmän. Turvavyöpaikkojen määrä matkailuautoissa on yleisesti neljä, joissain malleissa viisi. Jos tarvitset turvavyöpaikkoja matkantekoon isommalle seurueelle kuin viidelle henkilölle, ratkaisu voi olla henkilöauto sekä riittävä vetokyky tarpeeksi ison matkailuvaunun vetämiseen.Kausi- vai ympärivuotiseen käyttöön?Vuodenaika vaikuttaa siihen, millainen auto kannattaa hankkia itselleen. Jos autolla liikkuu ja matkailee paljon talvella, silloin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi siihen, millainen auton tai vaunun lämmitysjärjestelmä ja eristys on. Markkinoilla on myös esimerkiksi vaunuja, jotka on suunniteltu kevät-, kesä- ja syyskäyttöön, mutta ei talveen.Vastaavasti joissain vaunuissa ja autoissa lämpöeristykseen on erityisesti kiinnitetty huomiota ja tuotteita markkinoidaan nimenomaan pohjoisen olosuhteisiin. Integroitujen autojen eristys on yleensä kaikkein paras, koska myös auton ohjaamon osalta lämpöeristys on tehty samoin kuin auton muissakin osissa. Lattialämmitys on talvella mukava ja miellyttävä ratkaisu.Jos matkailuajoneuvoa käyttää talvella paljon, tällöin esimerkiksi etuteltta on hyvä ratkaisu, joka katkaisee pahimman tuulen ja tuiverruksen, kun vaunusta tai autosta kulkee sisään tai ulos.Nyrkkisääntönä voi kuitenkin sanoa, että uudet ja nykyaikaiset matkailuvaunut ja -autot lähes poikkeuksetta kaikki sopivat ympärivuotiseen käyttöön, jollei tuotetta ole erityisesti suunniteltu vain lämpimien ilmojen tuotteeksi. Talvikäytössä myös nelivetoinen ratkaisu voi olla hyvä vaihtoehto. Neliveto auttaa silloinkin, jos autolla aikoo matkailla esimerkiksi leinrintäalueiden ulkopuolella.Pohjaratkaisuja on valtava määrä erilaisia, eikä niitä kaikkia voi käydä mitenkään läpi yhdessä jutussa, mutta tiettyjä pääsääntöjä niissäkin on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParivuode on yleisinVuoteet määrittelevät pohjaratkaisua hyvin paljon – ja yleisin pohjaratkaisu on sellainen, missä vuode on selkeästi parivuoteena. Usein parivuode sijoitetaan matkailuauton perälle. Tämä siksi, että parivuoteen alle on helppo sijoittaa tavaratila ja parivuoteen sijoituskorkeudella voidaan vaikuttaa myös siihen, että millainen takatalli sen alapuolelle saadaan.Parivuode voidaan sijoittaa joko pitkittäin tai poikittain ja yleensä sen välittömään läheisyyteen sijoitetaan myös wc- ja suihkutila. Kun parivuode sijoitetaan poikittain, vaunuun saadaan enemmän tilaa. Tätä ratkaisua käytetään esimerkiksi lyhyimmissä vaunuissa.Matkailuvaunuissa vuode voi olla myös vaunun etuosassa. Joissain pohjissa kylpyhuone on sijoitettu vaunun perälle ja sen eteen makuuhuone, saadaan vaunuun paljon avaruutta.Monessa matkailuautossa takatilan makuuhuone on rakennettu erillisvuoteiksi. Vuoteet on nostettu korkealle ja niiden välissä voi olla pienet portaat, jotka helpottavat vaunuun nousemista. Tällä ratkaisulla takatalli saadaan hyvin tilavaksi korkeussuunnassa. Monissa malleissa vuoteiden väliin saa myös erillispalan, jolloin erillisvuoteesta tuleekin koko matkailuauton peräosan valloittava king size -vuode.Erillisvuode vaatii pituuttaErillisvuode vaatii matkailuautolta pituutta. Tällaisessa tapauksessa wc- ja suihku on usein heti makuuhuoneen jälkeen ja ne saa myös suljettua omaksi osastokseen kääntämällä oven sulkemaan tila keittiön puolelle.Saarekevuode tarkoittaa puolestaan sitä, että vuoteeseen on esteetön kulku sängyn molemmilta puolilta. Tämä ratkaisu on suosittu nykyään, koska se tekee makuuhuoneeseen avaruuden tuntua, aivan kuin kotona olisi. Joissain malleissa vuoteen korkeutta voi myös säätää, jolloin alla olevan takatallin koko myös muuttuu.Erillisen makuuhuoneen lisäksi matkailuauton tai -vaunun majoituskapasiteetti riippuu muista ratkaisuista. Monissa autoissa etupään istuinryhmästä saa lisää vuodepaikkoja ja myös etupään laskettava vuode tuo lisää makuupaikkoja. Laskuvuode toimii tässä asiassa varsinkin hyvin, koska sen voi nostaa ylös päiväkäyttöä varten ja laskea alas yökäyttöön. Laskuvuoteita on tuotu myös matkailuvaunuihin, jolloin niiden majoituskapasiteetti nousee.Matkailuvaunuissa viime vuosina yleistynyt ratkaisu on niin sanottu etukeittiö. Tällöin vaunuun saadaan tilava keittiö tilavine ruokailutiloineen, ja muiden tilojen käyttö ei ole keittiössä hääräämisen esteenä ja päinvastoin.Oman mieluisan pohjaratkaisun löytäminen voi vaatia aikaa, mutta ajankäyttö asiassa kannattaa. Kun pohjaratkaisu toimii, arki matkailuvaunussa tai -autossa on huomattavasti mukavampaa ja sujuvampaa eikä iso investointi mene hukkaan.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Moottorin arkisto, liikkuvakoti.fi Kuvat Moottorin arkistoKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Lisää aiheestaKaravaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster