15.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jokaisen matkailijan henkilökohtainen tarve määrittelee sitä, millainen matkailuauton tai -vaunun pohjaratkaisu palvelee parhaiten. Monet päätyvät caravan-harrastuksessaan ennen pitkää oman auton tai vaunun hankintaan. Vuokrakalustolla pääsee helposti liikkeelle, ja niitä vuokraamalla omia mieltymyksiä ja tarpeitaan voi myös tutkia, ennen kuin hankkii itselleen oman kaluston.Kun omaa ajoneuvoa hankkii, yksi tärkeimmistä asioista, mikä kannattaa valintaa tehdessä ottaa tarkasti huomioon, on pohjaratkaisu – ja se, että se toimii nimenomaan omaan tarpeeseen. Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta.Tätä ennen matkailuauton valinnassa on usein mietitty itselle se mieluisin korimalli – alkovilla, integroitu vai puoli-integroitu, vai pärjääkö retkeilyautolla. Korimalli määrittää paljon myös ajoneuvoon majoittumaan mahtuvaa henkilömäärää.Kun korimalli on suunnilleen haarukassa, tämän jälkeen voi lähteä miettimään asiaa auton tai myös vaunun pohjaratkaisun kautta. Siinä, päätyykö valinnassaan vaunuun vai autoon, voi vaikuttaa moni asia, kuten esimerkiksi se, haluaako harrastaa kausipaikalla vai liikkuvampaa matkailua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarve määrittää pohjaratkaisuaPohjaratkaisun valinnassa tarve on suurin määrittäjä – lapsiperhe tarvitsee luonnollisesti erilaiset tilat kuin kahdestaan liikkuva pariskunta. Pohjaratkaisun valinnassa kannattaa ottaa siis huomioon se, että millaisella porukalla olet lähdössä reissuun. Itelleen onkin hyvä esittää kysymys, millainen pohjaratkaisu olisi juuri hyvä minun tarpeisiini.Auton koon, korimallin ja pohjaratkaisun valinnassa on myös tärkeä muistaa yksi erityisen tärkeä seikka. Vuokra-autoa valitessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että jos valitset liian pienen vaunun tai auton tarpeisiisi, voit saada aivan väärän kuvan koko harrastuksesta ja harrastus jää yhteen kertaan.Mieti myös sitä, mitä haluat ja aiot tehdä, kun liikut matkailuautolla paikasta toiseen? Kulkeeko mukanasi sähköpyöriä, kanootteja tai muita harrastuvälineitä? Matkailuajoneuvon tavaratilaa tai muiden harrastusvälineiden kiinnitysmahdollisuuksia kannattaa pohtia siis etukäteen.Tarvitsetko nelivetoa?Caravan-harrastuksessa korostuu tänä päivänä myös yhä enemmän ja enemmän se, että matkailuautolla suunnataankin leirintäalueen sijaan jonnekin muualle, jopa keskelle erämaata. Jos halua on kääntää harrastusta tähän suuntaan, saatat tarvita auton, jossa on neliveto ja kykyä edetä haastavammassa maastossa, mutta sen lisäksi myös isokokoiset niin sanotut ”hupiakut”, joiden avulla keskellä ei mitään pärjää pidemmänkin aikaa ilman verkkovirtaa.Muista myös, kun selvität matkailuautosi tarpeita, auton nukkumapaikkojen määrä ei ole välttämättä sama luku, kuinka monta henkilöä autossa saa matkustaa. Retkeilyautoissa turvavyöpaikkoja voi olla vain kaksikin, mutta usein kuitenkin enemmän. Turvavyöpaikkojen määrä matkailuautoissa on yleisesti neljä, joissain malleissa viisi. Jos tarvitset turvavyöpaikkoja matkantekoon isommalle seurueelle kuin viidelle henkilölle, ratkaisu voi olla henkilöauto sekä riittävä vetokyky tarpeeksi ison matkailuvaunun vetämiseen.Kausi- vai ympärivuotiseen käyttöön?Vuodenaika vaikuttaa siihen, millainen auto kannattaa hankkia itselleen. Jos autolla liikkuu ja matkailee paljon talvella, silloin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi siihen, millainen auton tai vaunun lämmitysjärjestelmä ja eristys on. Markkinoilla on myös esimerkiksi vaunuja, jotka on suunniteltu kevät-, kesä- ja syyskäyttöön, mutta ei talveen.Vastaavasti joissain vaunuissa ja autoissa lämpöeristykseen on erityisesti kiinnitetty huomiota ja tuotteita markkinoidaan nimenomaan pohjoisen olosuhteisiin. Integroitujen autojen eristys on yleensä kaikkein paras, koska myös auton ohjaamon osalta lämpöeristys on tehty samoin kuin auton muissakin osissa. Lattialämmitys on talvella mukava ja miellyttävä ratkaisu.Jos matkailuajoneuvoa käyttää talvella paljon, tällöin esimerkiksi etuteltta on hyvä ratkaisu, joka katkaisee pahimman tuulen ja tuiverruksen, kun vaunusta tai autosta kulkee sisään tai ulos.Nyrkkisääntönä voi kuitenkin sanoa, että uudet ja nykyaikaiset matkailuvaunut ja -autot lähes poikkeuksetta kaikki sopivat ympärivuotiseen käyttöön, jollei tuotetta ole erityisesti suunniteltu vain lämpimien ilmojen tuotteeksi. Talvikäytössä myös nelivetoinen ratkaisu voi olla hyvä vaihtoehto. Neliveto auttaa silloinkin, jos autolla aikoo matkailla esimerkiksi leinrintäalueiden ulkopuolella.Pohjaratkaisuja on valtava määrä erilaisia, eikä niitä kaikkia voi käydä mitenkään läpi yhdessä jutussa, mutta tiettyjä pääsääntöjä niissäkin on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParivuode on yleisinVuoteet määrittelevät pohjaratkaisua hyvin paljon – ja yleisin pohjaratkaisu on sellainen, missä vuode on selkeästi parivuoteena. Usein parivuode sijoitetaan matkailuauton perälle. Tämä siksi, että parivuoteen alle on helppo sijoittaa tavaratila ja parivuoteen sijoituskorkeudella voidaan vaikuttaa myös siihen, että millainen takatalli sen alapuolelle saadaan.Parivuode voidaan sijoittaa joko pitkittäin tai poikittain ja yleensä sen välittömään läheisyyteen sijoitetaan myös wc- ja suihkutila. Kun parivuode sijoitetaan poikittain, vaunuun saadaan enemmän tilaa. Tätä ratkaisua käytetään esimerkiksi lyhyimmissä vaunuissa.Matkailuvaunuissa vuode voi olla myös vaunun etuosassa. Joissain pohjissa kylpyhuone on sijoitettu vaunun perälle ja sen eteen makuuhuone, saadaan vaunuun paljon avaruutta.Monessa matkailuautossa takatilan makuuhuone on rakennettu erillisvuoteiksi. Vuoteet on nostettu korkealle ja niiden välissä voi olla pienet portaat, jotka helpottavat vaunuun nousemista. Tällä ratkaisulla takatalli saadaan hyvin tilavaksi korkeussuunnassa. Monissa malleissa vuoteiden väliin saa myös erillispalan, jolloin erillisvuoteesta tuleekin koko matkailuauton peräosan valloittava king size -vuode.Erillisvuode vaatii pituuttaErillisvuode vaatii matkailuautolta pituutta. Tällaisessa tapauksessa wc- ja suihku on usein heti makuuhuoneen jälkeen ja ne saa myös suljettua omaksi osastokseen kääntämällä oven sulkemaan tila keittiön puolelle.Saarekevuode tarkoittaa puolestaan sitä, että vuoteeseen on esteetön kulku sängyn molemmilta puolilta. Tämä ratkaisu on suosittu nykyään, koska se tekee makuuhuoneeseen avaruuden tuntua, aivan kuin kotona olisi. Joissain malleissa vuoteen korkeutta voi myös säätää, jolloin alla olevan takatallin koko myös muuttuu.Erillisen makuuhuoneen lisäksi matkailuauton tai -vaunun majoituskapasiteetti riippuu muista ratkaisuista. Monissa autoissa etupään istuinryhmästä saa lisää vuodepaikkoja ja myös etupään laskettava vuode tuo lisää makuupaikkoja. Laskuvuode toimii tässä asiassa varsinkin hyvin, koska sen voi nostaa ylös päiväkäyttöä varten ja laskea alas yökäyttöön. Laskuvuoteita on tuotu myös matkailuvaunuihin, jolloin niiden majoituskapasiteetti nousee.Matkailuvaunuissa viime vuosina yleistynyt ratkaisu on niin sanottu etukeittiö. Tällöin vaunuun saadaan tilava keittiö tilavine ruokailutiloineen, ja muiden tilojen käyttö ei ole keittiössä hääräämisen esteenä ja päinvastoin.Oman mieluisan pohjaratkaisun löytäminen voi vaatia aikaa, mutta ajankäyttö asiassa kannattaa. Kun pohjaratkaisu toimii, arki matkailuvaunussa tai -autossa on huomattavasti mukavampaa ja sujuvampaa eikä iso investointi mene hukkaan.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Moottorin arkisto, liikkuvakoti.fi Kuvat Moottorin arkistoKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Lisää aiheestaKaravaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous