28.1.2015 Liikenne A-Katsastuksen hylkäystilasto paljastaa vähävikaiset ja kehnot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Urban Cruiser selvisi puhtain paperein Hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, paljastuu A-Katsastuksen henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta vuodelta 2014.Kolmivuotiaiden autojen joukossa puhtain paperein selvisi Toyota Urban Cruiser, joka oli koko tilaston paras: hylkäyksiä nolla prosenttia. Seuraavaksi parhaat kolmivuotiaat ovat Audi Q5, Volvo XC70, Honda CR-V, Toyota Corolla, Volvo S60 ja Seat Leon (kussakin hylkäyksiä reilusti alle prosentin verran).Kolmivuotiaista huonoin oli Mercedes-Benz Sprinter (hylkäyksiä 16,67 prosenttia), häntäpäässä seuraavina Citroën C5 (16,16 prosenttia) ja Peugeot 3008 (13,60 prosenttia). Osasyynä mersun Sprinterin hylkäysmäärään on sen suuri ajomäärä (175 000 km), mikä on lähes kolminkertainen kolmevuotiaiden keskiarvoon (64 000 km) verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan ylivoimaaMittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.Autojen 13 ikäryhmässä on jaossa 65 viisi kärjessä- ja viisi hännillä-sijoitusta. Toyota ansaitsi viisi kärjessä -sijoituksia eniten eli 39 kappaletta, seuraavina Honda (8), Audi (5) Ford (4), Saab ja Subaru (2), Lada, Nissan, Mitsubishi, Suzuki ja Volvo (1).Viisi hännillä (Flop 5) ovat Renault (15 kertaa), Fiat (11), Chrysler (8), Peugeot (6), Mercedes-Benz (5), Dodge (4), Citroën, Ford, Opel ja Volkswagen (3), Alfa Romeo (2), Subaru ja Daewoo (1).Joka neljäs auto hylätiiinA-Katsastus katsasti vuonna 2014 kaikkiaan 820 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin (hylkäysprosentti 24,1).Tilaston matkamittarilukema auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen.Eniten hylkäyksiä aiheuttavat vikaryhmät ovat: käyttöjarru (9,7 prosenttia), pakokaasupäästöt (7,5 %), etuakselisto (6,0 %), Seisontajarru (4,7 %) sekä ohjauslaitteet ja alusta (3,6 %).Suomen olosuhteet ovat haasteA-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti. Siitä huolimatta erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa.– Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen. Erityisen kovilla Suomessa ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo.Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy. Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmevuotiaista hylätään keskimäärin 3,4 prosenttia, mutta 16-vuotiaista 36,9 prosenttia.a-katsastus.fi/vikatilastoTeksti: Timo TurkulaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous