28.1.2015 Liikenne A-Katsastuksen hylkäystilasto paljastaa vähävikaiset ja kehnot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Urban Cruiser selvisi puhtain paperein Hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, paljastuu A-Katsastuksen henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta vuodelta 2014. Kolmivuotiaiden autojen joukossa puhtain paperein selvisi Toyota Urban Cruiser, joka oli koko tilaston paras: hylkäyksiä nolla prosenttia. Seuraavaksi parhaat kolmivuotiaat ovat Audi Q5, Volvo XC70, Honda CR-V, Toyota Corolla, Volvo S60 ja Seat Leon (kussakin hylkäyksiä reilusti alle prosentin verran). Kolmivuotiaista huonoin oli Mercedes-Benz Sprinter (hylkäyksiä 16,67 prosenttia), häntäpäässä seuraavina Citroën C5 (16,16 prosenttia) ja Peugeot 3008 (13,60 prosenttia). Osasyynä mersun Sprinterin hylkäysmäärään on sen suuri ajomäärä (175 000 km), mikä on lähes kolminkertainen kolmevuotiaiden keskiarvoon (64 000 km) verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyotan ylivoimaa Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla. Autojen 13 ikäryhmässä on jaossa 65 viisi kärjessä- ja viisi hännillä-sijoitusta. Toyota ansaitsi viisi kärjessä -sijoituksia eniten eli 39 kappaletta, seuraavina Honda (8), Audi (5) Ford (4), Saab ja Subaru (2), Lada, Nissan, Mitsubishi, Suzuki ja Volvo (1). Viisi hännillä (Flop 5) ovat Renault (15 kertaa), Fiat (11), Chrysler (8), Peugeot (6), Mercedes-Benz (5), Dodge (4), Citroën, Ford, Opel ja Volkswagen (3), Alfa Romeo (2), Subaru ja Daewoo (1). Joka neljäs auto hylätiiin A-Katsastus katsasti vuonna 2014 kaikkiaan 820 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin (hylkäysprosentti 24,1). Tilaston matkamittarilukema auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen. Eniten hylkäyksiä aiheuttavat vikaryhmät ovat: käyttöjarru (9,7 prosenttia), pakokaasupäästöt (7,5 %), etuakselisto (6,0 %), Seisontajarru (4,7 %) sekä ohjauslaitteet ja alusta (3,6 %). Suomen olosuhteet ovat haaste A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti. Siitä huolimatta erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa. – Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen. Erityisen kovilla Suomessa ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo. Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy. Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmevuotiaista hylätään keskimäärin 3,4 prosenttia, mutta 16-vuotiaista 36,9 prosenttia. a-katsastus.fi/vikatilasto Teksti: Timo Turkula Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe