28.1.2015 Liikenne A-Katsastuksen hylkäystilasto paljastaa vähävikaiset ja kehnot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Urban Cruiser selvisi puhtain paperein Hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, paljastuu A-Katsastuksen henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta vuodelta 2014.Kolmivuotiaiden autojen joukossa puhtain paperein selvisi Toyota Urban Cruiser, joka oli koko tilaston paras: hylkäyksiä nolla prosenttia. Seuraavaksi parhaat kolmivuotiaat ovat Audi Q5, Volvo XC70, Honda CR-V, Toyota Corolla, Volvo S60 ja Seat Leon (kussakin hylkäyksiä reilusti alle prosentin verran).Kolmivuotiaista huonoin oli Mercedes-Benz Sprinter (hylkäyksiä 16,67 prosenttia), häntäpäässä seuraavina Citroën C5 (16,16 prosenttia) ja Peugeot 3008 (13,60 prosenttia). Osasyynä mersun Sprinterin hylkäysmäärään on sen suuri ajomäärä (175 000 km), mikä on lähes kolminkertainen kolmevuotiaiden keskiarvoon (64 000 km) verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan ylivoimaaMittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on kokonaisuutena tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.Autojen 13 ikäryhmässä on jaossa 65 viisi kärjessä- ja viisi hännillä-sijoitusta. Toyota ansaitsi viisi kärjessä -sijoituksia eniten eli 39 kappaletta, seuraavina Honda (8), Audi (5) Ford (4), Saab ja Subaru (2), Lada, Nissan, Mitsubishi, Suzuki ja Volvo (1).Viisi hännillä (Flop 5) ovat Renault (15 kertaa), Fiat (11), Chrysler (8), Peugeot (6), Mercedes-Benz (5), Dodge (4), Citroën, Ford, Opel ja Volkswagen (3), Alfa Romeo (2), Subaru ja Daewoo (1).Joka neljäs auto hylätiiinA-Katsastus katsasti vuonna 2014 kaikkiaan 820 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin (hylkäysprosentti 24,1).Tilaston matkamittarilukema auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Ne edellyttävät, että auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen vian korjaamisen jälkeen.Eniten hylkäyksiä aiheuttavat vikaryhmät ovat: käyttöjarru (9,7 prosenttia), pakokaasupäästöt (7,5 %), etuakselisto (6,0 %), Seisontajarru (4,7 %) sekä ohjauslaitteet ja alusta (3,6 %).Suomen olosuhteet ovat haasteA-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti. Siitä huolimatta erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa.– Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen. Erityisen kovilla Suomessa ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo.Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy. Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä. Kolmevuotiaista hylätään keskimäärin 3,4 prosenttia, mutta 16-vuotiaista 36,9 prosenttia.a-katsastus.fi/vikatilastoTeksti: Timo TurkulaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle