13.3.2023 Ajoneuvot Katsastustilastot kertovat – lähes 30 prosenttia kaikista Suomessa katsastetuista autoista hylätään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin julkaisemista tilastoista käy ilmi, että yleisin syy auton hylkäykseen määräaikaiskatsastuksessa on auton etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Yleisin syy, miksi auto hylätään katsastuksessa on etuakseliston viat. Tämä käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen julkaisemista katsastustilastoista.Etuakseliston vikojen lisäksi autojen jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon, liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.– Etenkin valaisimien viat ovat usein sellaisia, että autoilija pystyisi helposti ne havaitsemaan ja hoitamaan kuntoon ennen katsastusta ja näin välttymään korjauskehotuksilta, johtava asiantuntija Teemu Toivanen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0,6 prosenttia enemmän hylkäyksiäVuonna 2022 Suomessa katsastetuista kaikista henkilöautoista hylättiin 27,8 prosenttia määräaikaiskatsastuksessa. Luku on 0,6 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autojen kunto olisi merkittävästi huonontunut.– Uudempien autojen hylkäysprosenttien vaihtelut selittyvät vuoden 2018 katsastusaikavälien muutoksilla. Todellisuudessa ajoneuvojen kunnossa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Nykyään 3-vuotiaina katsastettavat autot ovat pääosin takseja, jotka on katsastettava joka vuosi, Toivanen sanoo.Hylkäysprosentti määräaikaiskatsastuksessa henkilöauton iän mukaan3-vuotias, 7 % 4-vuotias, 4,8 % 5-vuotias, 6,5 % 6-vuotias, 9,6 % 7-vuotias, 10,3 % 8-vuotias, 14,3 % 9-vuotias, 16,6 % 10-vuotias, 19,4 % 11-vuotias, 20,9 % 12-vuotias, 23,6 % 13-vuotias, 26,2 % 14-vuotias, 30,8 % 15-vuotias, 32,6 %Vuonna 2022 katsastetun henkilöauton keski-ikä Suomessa oli 14,7 vuotta, kun vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta.Yhtään sähköautoa ei hylätty akkukotelon vuoksiMerkittävää katsastustilastoissa on myös se, että 1. marraskuuta viime vuonna voimaan tullut määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteiden muutos ei näy katsastustilastoissa. Erityistä jännitystä asiassa aiheuttivat sähköautot, kun katsastuksen arvosteluperusteet muuttuivat siten, että lommo tai kolhu sähköauton akkukotelossa voi olla hylkäysperuste määräaikaiskatsastuksessa.Sähköauton akkukotelon korjaaminen voi tulla myös kalliiksi, esimerkiksi vahinkovakuutuyhtiö Ifistä kerrotaan, että Porsche Taycanin akkukotelon korjaaminen maksoi 80 000 euroa. Traficomin mukaan huolta tässä ei ole, viime vuoden marras-joulukuussa, jolloin uudet arvosteluperusteet ovat olleet voimassa, yhtään sähköautoa ei ole hylätty määräaikaiskatsastuksessa tämän syyn vuoksi.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, Tilastokeskus Lisää aiheestaTilastot kertovat – sähköautojen akkukoteloviat eivät aiheuttaneet hylkäysvyöryä katsastuksessaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster