13.3.2023 Ajoneuvot Katsastustilastot kertovat – lähes 30 prosenttia kaikista Suomessa katsastetuista autoista hylätään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin julkaisemista tilastoista käy ilmi, että yleisin syy auton hylkäykseen määräaikaiskatsastuksessa on auton etuakseliston viat. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Yleisin syy, miksi auto hylätään katsastuksessa on etuakseliston viat. Tämä käy ilmi Traficomin ja Tilastokeskuksen julkaisemista katsastustilastoista. Etuakseliston vikojen lisäksi autojen jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat yleisiä hylkäyssyitä katsastuksessa. Valaisimiin ja sähkölaitteisiin, kuten rekisterikilven valoon tai lähivaloon, liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia. – Etenkin valaisimien viat ovat usein sellaisia, että autoilija pystyisi helposti ne havaitsemaan ja hoitamaan kuntoon ennen katsastusta ja näin välttymään korjauskehotuksilta, johtava asiantuntija Teemu Toivanen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 0,6 prosenttia enemmän hylkäyksiä Vuonna 2022 Suomessa katsastetuista kaikista henkilöautoista hylättiin 27,8 prosenttia määräaikaiskatsastuksessa. Luku on 0,6 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autojen kunto olisi merkittävästi huonontunut. – Uudempien autojen hylkäysprosenttien vaihtelut selittyvät vuoden 2018 katsastusaikavälien muutoksilla. Todellisuudessa ajoneuvojen kunnossa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Nykyään 3-vuotiaina katsastettavat autot ovat pääosin takseja, jotka on katsastettava joka vuosi, Toivanen sanoo. Hylkäysprosentti määräaikaiskatsastuksessa henkilöauton iän mukaan 3-vuotias, 7 % 4-vuotias, 4,8 % 5-vuotias, 6,5 % 6-vuotias, 9,6 % 7-vuotias, 10,3 % 8-vuotias, 14,3 % 9-vuotias, 16,6 % 10-vuotias, 19,4 % 11-vuotias, 20,9 % 12-vuotias, 23,6 % 13-vuotias, 26,2 % 14-vuotias, 30,8 % 15-vuotias, 32,6 % Vuonna 2022 katsastetun henkilöauton keski-ikä Suomessa oli 14,7 vuotta, kun vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta. Yhtään sähköautoa ei hylätty akkukotelon vuoksi Merkittävää katsastustilastoissa on myös se, että 1. marraskuuta viime vuonna voimaan tullut määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteiden muutos ei näy katsastustilastoissa. Erityistä jännitystä asiassa aiheuttivat sähköautot, kun katsastuksen arvosteluperusteet muuttuivat siten, että lommo tai kolhu sähköauton akkukotelossa voi olla hylkäysperuste määräaikaiskatsastuksessa. Sähköauton akkukotelon korjaaminen voi tulla myös kalliiksi, esimerkiksi vahinkovakuutuyhtiö Ifistä kerrotaan, että Porsche Taycanin akkukotelon korjaaminen maksoi 80 000 euroa. Traficomin mukaan huolta tässä ei ole, viime vuoden marras-joulukuussa, jolloin uudet arvosteluperusteet ovat olleet voimassa, yhtään sähköautoa ei ole hylätty määräaikaiskatsastuksessa tämän syyn vuoksi. Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Traficom, Tilastokeskus Lisää aiheesta Tilastot kertovat – sähköautojen akkukoteloviat eivät aiheuttaneet hylkäysvyöryä katsastuksessa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?