19.9.2024

Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa

Kuva Manu Tuppurainen

Jeep Avengeria saa nyt myös hybridinä. Se tekee Avenger -mallistosta jopa houkuttelevamman.

Jeepin mallisto vahvistuu nyt kovaa vauhtia. Automerkki on ollut Suomessa jonkun aikaa jopa vähän unholassa, mutta nyt Jeeppiin puhalletaan uutta vauhtia. Jeep Grand Cherokee on uudistunut ja sen maahantuonti on käytännössä alkanut nyt uudelleen. 

Niin myös Jeepin ikoninen Wrangler on saanut pienen päivityksen. Molemmat automallit ovat hintansa ja käyttäjäkuntansa puolesta melkoisen marginaalituotteita, mutta uuden maahantuojan suojissa niitäkin yritetään myydä nyt entistä enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avengerin myynti vaisua

Suuren yleisön tarpeiden tyydyttäjä Jeepin mallistossa ovat Compass sekä sitä vielä pienempi Avenger-automalli. Avenger lanseerattiin viime vuonna täyssähköversiona. Vaikka Avengerin täyssähköversio sai maailmalta runsaasti kehuja ja auto valittiin muun muassa Vuoden autoksi Euroopassa, sen myynti on ollut Suomessa vaisua. Myynti on ollut vaisua ehkä odotetustikin, sillä Jeepin pieni malli sähköautona ei ole ehkä suomalaiskuluttajan näkökulmasta se kaikkein himotuin vaihtoehto. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan Avengeria on rekisteröity vuonna 2023 yhteensä 15 kappaletta ja tämän vuoden aikana 18 kappaletta.

Nyt Jeepin malliston pienimmän, eli kaupunkilais-Jeepin mallisto saattaa saada kuitenkin uutta puhtia. Jeepin Suomen myyntijohtajan Kai Kataviston mukaan malliston menekki on nyt uuden voimalinjan sekä muiden Avengeriin liittyvien tulevien uudistusten myötä tarkoitus 2–3-kertaistaa ensi vuoden aikana.

Jeep kuuluu tätä nykyä monikansalliseen autoyhtymä Stellantikseen, joka tarkoittaa muun muassa sitä, että autojen perusratkaisuja voidaan hyödyntää eri automerkkien kesken.

Täyssähköisen Jeep Avengerin rinnalle on nyt tullut e-Hybrid -versio, jonka voimalinja on aiemmin nähty niin ikään Stellantiksen sateenvarjon alle kuuluvassa Opel Corsassa.

Voimalinja perustuu 1,2-litraiseen bensiinimoottoriin, jonka parina on kuusiportainen e-DCT -vaihteisto. Bensiinimoottori on 74-kilowatin tehoinen ja sähkömoottori 21-kilowattinen. Sähkömoottori hyödyntää 0,9 kilowatin tehoista akkua, joka avulla autolla voi edetä myös pelkällä sähköllä hyvin lyhyitä matkoja.

Alkaen vajaa 32 000 euroa

Jeepin hinnastossa Avengerin edullisin hybridi maksaa 31 783 euroa, kun täyssähköinen Avenger samoilla Lognitude-varusteilla maksaa 39 390 euroa, eli noin 7 600 euroa enemmän. Täyteen varusteltu Summit-varusteinen Avenger maksaa hybridinä  37 806 euroa, kun täyssähköisenä samoilla varusteilla auto maksaa 44 530 euroa. Näiden välillä hintaeroa on noin 6 700 euroa. Kahden ylä- ja alapään varustelutasojen väliin jää vielä Altitude-varustellut autot, täyssähköversion hinnastosta löytyy myös Altitude Edition -varusteinen auto.

Hybrid-Avenger, kaupunkilais-Jeep yrittää olla myös mahdollisimman aito Jeep, vaikka joku voisi sanoa, että Jeep ei ole aito, jos siinä ei ole nelivetoa. Jeeppihän on myös tietyllä tavalla synonyymi maastoautolle, sen verran ikoninen automerkki on.

Avenger yrittää olla sillä tavalla mahdollisimman aito Jeep, että hybridiversiostakin löytyvät eri ajotilat erilaisille pinnoille. Eri ajotilan valinnan lisäksi Avengerissa on myös alamäkihidastin. Helmoja ja pyöränkaaria ympäröivät muovilevikkeet ovat läpivärjättyä, joten pienet kolhut eivät niissä juuri näy. Ne ovat myös auton uloimmat pisteet niin edessä kuin takanakin, joten pienen kolhun tullessa, se ei välttämättä näy autossa lainkaan.

Neliveto tulossa

Jeep ei kuitenkaan jätä Avengerin kehittämistä siihen, että hybridi on nyt hinnastossa. Niille, joiden mielestä etuvetoinen Jeep ei ole aito Jeep, on myös hyviä uutisia. Kaupunkilais-Jeepkin muuntautuu ihan lähiaikoina vieläkin aidommaksi Jeep-malliksi, sillä tulevaisuudessa Avenger on myös nelivetoinen. Tuleva nelivetoinen Avenger 4xe -malli hybriditekniikkalla saapuu Suomeen ensi vuonna. Normaalisti Jeepin mallistossa 4xe-merkintä tarkoittaa sitä, että kysymyksessä on nelivetoinen ladattava hybridi, mutta Avengerin kohdalla se tarkoittaa vain nelivetoista hybridiä. 

Nelivetoisessa Avenger versiossa on 100-kilowatin tehoinen bensiinimoottori, e-DCT-vaihteisto, sekä 48 voltin järjestelmä sekä kaksi 21 kilowatin sähkömoottoria, joista toinen on sijoitettu etuakselille ja toinen taka-akselille. Nelivetoisen Avengerin 4xe-mallin alustarakenne myös muuttuu etuvetoiseen autoon nähden, jotta Avengerin neliveto voisi tarjota Jeepin maineen mukaista katetta myös tässä mallissa. 

Nelivetoiselle Avengerille maahantuoja ei vielä ole kertonut hintoja. Sitä odotellessa Avengerissa on tyydyttävä etuvetoiseen kaupunkilais-Jeepiin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat