23.8.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – pure jenkki Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Grand Cherokee on amerikkalainen auto aidoimmillaan. Jeep on ikoni, kun puhutaan maastoautoista. Jeep, varsinkin sen Wrangler-malli on ikoni, kun puhutaan maastoautoista. Grand Cherokee on Wranglerin niin sanottu arkipäiväinen versio, joka vetoaa suurempaan kohderyhmään kuin Wrangler, varsinkin sen kotikentällä Pohjois-Amerikassa.Grand Cherokee on iso, lähes viisi metriä pitkä auto. Euroopassa se on 5-paikkainen katumaasturi, Yhdysvalloissa sen kotimantereella Grand Cherokeesta on saatavilla pidempi L-versio, jossa on kolme istuinriviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium-maastureiden luokkaanJeep Grand Cherokee on kuitenkin Jeepin vastaus asiakkaalle, joka hakee itselleen vetokykyistä, tilavaa sekä hyvin varusteltua premium-luokan katumaasturia. Hyvä kysymys tosin on, että kuinka Grand Cherokee pärjää luokassa, kun kilpakumppaneina on Range Rover Sportin ja BMW X5:n kaltaisia pelureita. Tosin alkaen hinnassa Jeep vie voiton, kun sen alkaen hinta on alle 90 000 euroa, BMW X5 -mallisto lähtee noin 100 000 eurosta ja Range Rover Sport -malliin saa laittaa alkaen 110 000 euroa rahaa.Ohi ovat myös ne päivät, kun Jeep Grand Cherokeen sai V6- tai peräti V8-moottorilla. Pohjois-Amerikassa V6-vaihtoehto on vielä saatavilla. Nyt Grand Cherokee on Euroopassa ladattava hybridi, jonka konepeiton alla on 4-sylinterinen, 2-litrainen turbobensiinimoottori. Sen jatkeena on 8-portainen automaattivaihteisto sekä apuna kaksi sähkömoottoria.Bensiinimoottori Grand Cherokeessa kehittää 200 kilowatin (272 hv) tehon. Toinen sähkomoottoreista, joka sijaitsee auton moottorin yhteydessä, on 46 kilowatin tehoinen ja toinen, joka on auton vaihteiston yhteydessä, on 107 kilowatin tehoinen. Yhteensä Grand Cherokeen voimalinja tarjoilee 280 kilowatin (380 hv) tehon ja 637 newtonmetrin väännön. Kun Grand Cherokeella ajaa, ja varsinkin kiihdyttää, nelisylinterisen moottorin läsnäolon kyllä kuulee. Kierrokset nousevat korkeiksi ja mieleen hiipii ajatus, että olivatko asiat joskus jopa paremmin. Asiat eivät välttämättä olleet paremmin, ainakaan ympäristön näkökulmasta, vaikka äänimaailma antaisi ymmärtää toisin. Nelisylinterisen moottorin kimeä ääni tuntuu jotenkin vieraalta isoon amerikkalaiseen katumaasturiin. Suorituskykyä riittääGrand Cherokeen hybridivoimalinja on auton suorituskyvyn näkökulmasta kuitenkin varsin tehokas, Grand Cherokee kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa, kun auton kotimantereella myytävällä V6-versiolla aikaa menee reilusti pidempään. Tehoa hybridi-Grand Cherokeesta ei siis puutu.Ladattava hybridi on siis Grand Cherokee -malliin varsin nykyhengen mukainen voimalinja, myös polttoainetaloudellisesti.Huonoa voimalinjassa on sen karkeus. Voimalinja nykii niin kiihdyttäessä kuin hidastaessakin. Voimalinjan nykäykset ovat välillä myös hyvin voimakkaita eikä niissä ole oikein mitään logiikkaa, koska niitä tulee, niitä vain tulee. Raskas jarrutuntumaKun autolla kiihdytetään, jossain vaiheessa myös jarrutetaan. Jarrutuntuma Grand Cherokeessa on raskas ja ihan normaalissakin ajotilanteessa esimerkiksi risteykseen lähestyttäessä jarrua täytyy painaa hyvin huolella ja hyvin voimakkaasti, että iso ja painava auto hidastuu tarvittavalla tavalla.Huonoa voimalinjassa valitettavasti on myös se, että pelkällä sähköllä ajetaan vain enimmillään 35 kilometriä. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 48 kilometriä. Niukkojen kilometrien lisäksi latausteho voisi olla hieman korkeampi, akku latautuu tyhjästä täyteen reilussa parissa tunnissa, Grand Cherokeen lataus on teholtaan vain 7,4 kilowattia.Voimalinjassa on valittavana myös kolme eri ajotilaa, Electric, E-save ja Hybrid. E-save -ajotilan ajatuksena on se, että se lataa ajettaessa auton akkua. Lataus on kuitenkin tuskaisan hidas ja sähköisiä kilometrejä ja prosentteja akkuun kertyy tuskaisen hitaasti. Grand Cherokee on saatavilla myös ilmajousituksella. Koeajetussa versiossa ilmajousitus oli, ja se tekee autosta erittäin mukavan ajaa. Melkein voisi sanoa, että mitä huonompi tie, sitä parempi Grand Cherokee on ajaa. Auton alusta ja iso 20-tuumainen pyöräkoko melko korkealla profiililla nielevät yhdessä kaikki tien epätasaisuudet ja Grand Cherokee menee kuin juna, vaikka kuoppaista tietä taittaisi vauhdillakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlma-alustalla reilu maavaraJeep Grand Cherokee on luonnollisesti myös nelivetoinen auto ja Jeepit tunnetaan myös hyvistä maasto-ominaisuuksistaan. Auton vaihdevalitsimen vierestä löytyvät nelivedon kytkimet, erilaisille maasto-alustoille voi valita oman maasto-ajo -ohjelman. Kytkimistä löytyy myös hidas neliveto sekä alamäkihidastin ja ilmajousituksen korkeuden säätö.Kun auton pysäköi, ilma-alusta menee matalimpaan asentoonsa eli sisäänmenokorkeutaan. Kun kuljettaja hyppää kyytiin ja käynnistää auton, alusta nousee yhden pykälän ylöspäin. Maasto-ajoon alustaa voi nostaa vielä kolmella portaalla ylöspäin ja auton maavara nousee tarvittaessa paljon, 214 millimetristä 275 millimetriin.Ohjaamossa Grand Cherokeessa asiat ovat hyvin paikoillaan. Tietoviihdejärjestelmä on helppo käyttää, vaikkakin järjestelmää ei saa suomen kielelle. Auton keskikonsolista löytyy useampia latauspistokkeita ja mikä parasta, pistokkeita löytyy useassa eri formaatissa.Ajotuntuma Grand Cherokeessa on sellainen kuin isossa autossa kuuluu ollakin. Se kulkee ja menee vakaasti eteenpäin. Autosta näkee hyvin joka suuntaan, mikä on tietysti maastoautossa tärkeää. Ohjaustuntuma Grand Cherokeessa on melko jäykkä, kaupunkiolosuhteisiin jopa hieman liian jäykkä. Tuntuma ei ole ihan parasta mahdollista, ohjauksessa esiintyy lievää tahmeutta. Istuinten säädöt ovat Grand Cherokeessa varsin hyvät ja riittävät, tosin nahkajakkarat eivät tarjoa ihan parasta mahdollista sivuttaistukea. Se olisi tarpeen esimerkiksi maastossa ajettaessakin.Ehta jenkkiJeep Grand Cherokee on hyvin ehta jenkki ja se ei edes yritä esittää mitään muuta. Tunnelma ja ajettavuus autossa on hyvin amerikkalaista, sellaista mitä jenkkiautoilta on totuttu odottamaan. Grand Cherokee on hieman karkea niin ajettavuudeltaan kuin fiilikseltääkin, eikä aivan niin hienostunut kuin esimerkiksi BMX X5 tai Range Rover Sport. Grand Cherokee ei juuri koreile ulkomuodollaan, päälle päin siitä on vaikea uskoa, että kysymyksessä on noin 100 000 euron katumaasturi.Jeep Grand Cherokee hinnat Suomessa alkavat hieman vajaasta 90 000 eurosta. Täyteen varusteltu Summit Reserve -malli ilman lisävarusteita on puolestaan hinnaltaan runsas 111 000 euroa.Moottorin koeajossa ollutta Grand Cherokee -yksilöä ei ole Suomessa varsinaisesti hinnoiteltu. Auto oli Overland-varusteltu versio, jota ei kuulu Suomen maahantuojan hinnastoon tällä hetkellä lainkaan. Grand Cherokeesta on tarjolla Suomessa Limited Business-, Limited-, Summit Reserve Business- ja Summit Reserve-mallit ja niiden perushinnat ilman lisävarusteita vaihtelevat 89 389 euron ja 111 376 euron välillä. Kaikki Suomessa myytävät autot ovat nelivetoisia, mutta esimerkiksi ilmajousitus on vasta Summit Reserve -varustetasosta alkaen. Myös nelivedon taka-akselin elektroninen tasauspyörästön lukitus on saatavilla vasta Summit Reserve -varustelusta alkaen. Hyvää ja huonoa Tilat Ajettavuus Ilmajousitus Toimintamatka sähköllä Hybridi-voimalinjan toiminta Jarrutuntuma Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-In Hybrid LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 995 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 280 kW (380 hv), 637 Nm Akku brutto / netto 17,3 / 15,0 kWh Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 2,6 l/100km CO 2 -päästöt 61 g/km toimintamatka sähköllä 48 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 912 mm Leveys 2 149 mm (peilien kanssa) Korkeus 1 812 mm Akseliväli 2 964 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 578 kg perävaunu 2 215 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v / ilman kilometrirajaa hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 89 389 koeajoauto ei hinnoiteltu Suomessa Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – edelleen samalla hyvällä vanhalla fiiliksellä 2.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe Rubicon – Maastojyrä päätyi piuhan jatkeeksi 20.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Kaupunkikujien pikkukovis 29.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – laiskanlinnalla maastoon 21.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Ei mikään Marvelin jatko-osa 16.5.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Jeep Grand Cherokee 4xe – latausluksusta yllättäviin paikkoihin 29.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Jeep Avenger on tavallisen epätavallinen sähkö-Jeep 15.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass 4xe Trailhawk – Euro-Jeepin maastoisempi puoli 28.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe tekee lasson latauskaapelista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?