29.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – laiskanlinnalla maastoon Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Grand Cherokee saapuu lataushybridinä Euroopan markkinoille. Ikoninen maasturimalli tuo mukanaan arkista luksusta ja vaivatonta maastokykyä samassa paketissa. Hyvää: tilat, maastokyvyt, mukavuus. Huonoa: toimintamatka sähköllä voisi olla parempikin. Jeep Grand Cherokee täytti omana mallinimenään hiljattain jo 30 vuotta ja itse perusversio Cherokee täyttää jo 40 vuotta. Yhdysvalloissa Grand Cherokee uudistui jo toista vuotta sitten ja nyt uudet kujeet rantautuvat Eurooppaan lataushybridin voimin. Toki ratkaisevassa asemassa on myös Jeepin kuuluminen Stellantiksen merkkiarmeijaan, mutta verrattuna pienempään Avengeriin Grand Cherokee on selvästi perinteisempää amerikkalaista suunnittelua.Jeep Grand Cherokeen WL-mallipolvi on saanut tuntuvasti terävämmän ilmeen turvonneen WK2:n jälkeen. Mutta se historiasta. Valoissa on uutta särmää ja keula on saanut jopa pientä haiprofiilia. Reilu 4,9 metriä pitkä Grand Cherokee on puhtaasti viisipaikkainen kookkaalla tavaratilalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän ylellinenSisustan suhteen erottuu erityisesti ylellinen Summit-varustelu, joka nojaa Grand Cherokeen luksuspuoleen. Puu ja tumma nahka luovat heti pykälää ylellisemmän mielikuvan. McIntoshin äänentoistoa nähdään haroin autoissa, mutta Jeepille kyseessä on erottautumistekijä. Tilaa ja valoa on riittävästi. Kojelaudasta on siivottu pois painikkeita, mutta lämmitykseen ja ajoon liittyvät toiminnot on jätetty ulottuville. Kojelautaan on saatavissa trendikäs 10,25-tuumainen apunäyttö kartanlukijalle ja näyttö on suunniteltu siten, että sitä ei näe kuljettajan paikalta. Kahden näytön välinen dynamiikka on hetkittäin erikoista. Varsinainen keskinäyttö on 10,1-tuumainen ja se käyttää Uconnect 5 -järjestelmää Stellantiksen amerikkamallien tapaan. Järjestelmää voi luonnehtia koeajon perusteella käyttökelpoiseksi. Lisäksi kuljettajalla on 10,25-tuumainen digimittaristo ja tuulilasin heijastusnäyttö. Kuljettajalle Grand Cherokee on pienistä amerikkamaisuuksista huolimatta selkeä ajettava. Ohjaus on kevyehkö olematta ylitehostettu. Alustan toiminta on positiivinen yllätys, sillä nöyryydestä huolimatta korin liikkeet ovat hallinnassa ja amerikkalainen lötköys puuttuu. Ilmajousituksen ylin asento tuntuu mukavuudessa, joten se on jätetty lähinnä pahimpiin maastovenytyksiin.Mutkaton maastossaNormaaliajossa Jeep Grand Cherokeen maavara on 200 mm, mutta ilmajousituksella se on nostettavissa aina 275 mm saakka. Trailhawk-varustelu siistii puskureita sen verran, että lähestymiskulma on 35,5°, jättökulma on 29,8° ja ramppikulma on 22,2°. Kahluusyvyys on 610 mm.Kookkasta luksussohvan olemuksesta huolimatta Jeep Grand Cherokee on siis suunniteltu reiluun menoon. Merkin omalla testiradalla malli selvisi samoista haasteista kuin Wranglerkin, vaikka rankimmissa haasteissa renkaat ja koko kääntyvät Grand Cherokeetä vastaan. Lataushybridivoimalinja perustuu 2,0-litraisen turboahdetun neloskoneen ja kahden sähkömoottorin yhdistelmään. Ajalle tyypillisen starttigeneraattorin lisäksi vaihteiston yhteydessä on järeämpi 107 kilowatin sähkömoottori. Yhteensä järjestelmätehoa on 280 kW. Vaihteisto on kahdeksanpykäläinen alennusvaihteistolla ja nelivedolla. Jos pidossa ei ole moittimista, saattaa järjestelmä kytkeä etuakselin vapaalle. Ajotilavalinnalla auto tekee sopivat perusasetukset, joita voi tarvittaessa muokata.Offroad-korkeuteen korotettuna.Akun nimelliskoko on 17,3 kilowattituntia ja se riittää noin 45 kilometrin yhdistettyyn WLTP-toimintamatkaan. Lataaminen tapahtuu parhaimmillaan yhdellä vaiheella 7,4 kW teholla, joten lataamiseen kannattaa varata ainakin muutama tunti. Pelkällä sähkömoottorilla pystyy ajamaan mainiosti taajamassa, mutta valtaväylillä on tarve herätellä polttomoottori avuksi ainakin kiihdytyskaistoille. Parhaimmillaan sähköajo on maastossa, jolloin auto etenee lähes äänettömästi. Maantiellä rengasmelu on hyvin hallinnasa ainakin Espanjan tiestöllä, mutta odotamme kotimaan koeajoa tarkempaa pohdintaa varten. Suomeen 2024Jeep Grand Cherokee on jälleen yksi sähköistetty malli maineikkaan amerikkalaismerkin tallissa. Stellantis ja 4xe-mallisto ovat tuoneet uutta puhtia sinänsä haluttavana koetun Jeepin asemaan Euroopassa. Meikäläiseen makuun suunniteltuun Avengeriin verrattuna Grand Cherokee on häpeilemättömästi yhdysvaltalainen, mutta pahimmat särmät on onneksi hiottu pois. Suomessa Grand Cherokee nähdään keväällä 2024, mutta maahantuojan tavoitteena on, että hintoja ja tilauskirjoja päästäisiin kommentoimaan vielä tänä kesänä. Saksassa malliston hinnat alkavat 79 500 eurosta ja ajettu malliston ylellisin Summit on 99 900 euroa. Tulokas saattaa siis asettaa tuntuvan haasteen esimerkiksi Range Rover Sportille tai vähemmän maastopäteville saksalaisille.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV Summit Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Akku Teoreettinen energiasisältö 17,3 kWh. Lataus Type 2 1x32A. Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,6 (yhd.) CO2-päästöt 60 g/km Mitat pituus 4914 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2964 mm Tavaratila: 520–2 004 l Omamassa: 2503 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2332 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu Ei tiedossa vielä Suomen osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen