25.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport, tuo talven kukistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lunta tupruaa lisää, kylmyys tunkee puseroon ja valoisa aika lyhenee, mutta Range Rover Sport lievittää tuskaa. Hyvää: etenemiskyky, mukavuus, tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: kömpelyys kaupungissa. Esilämmitetty Range Rover Sport hohkaa lämpöä pakkasessa, ikkunat ovat sulat ja katon lumiharso ohenee. Ratti ja istuin lämpiämään, U2 herää soittamaan. Aamun ensimmäinen aura-auto ja innokas talkkari ovat saartaneet auton lumivalleillaan. Rangen ajotilavalikosta löytyy tähänkin räätälöity ohjelma, mutta päätelköön järjestelmä itse parhaimman taktiikan. D silmään ja hybridi-Range alkaa tunnustella vallia sähkömoottorinsa voimin. Hipaisu kaasulla ja kolmilitrainen rivikuutonen käynnistyy vaimeasti murahtaen kuin myötätunnosta, mutta tehoa ei kaivata tyhjäkäyntiä enempää. Maavaraa ei tarvitse nostaa 28 senttiin asti, 21 sentin peruskorkeus riittää. Automaattisten tasauspyörästöjen toimintaa ei huomaa, renkaat eivät lipsu. Kookas maastoauto lipuu eleettömästi vapaaksi lumilinnastaan, tuore lumi ei rohise pohjassa. Kiihtyvyys on vakuuttavaa lumipöperössä, leveät kitkarenkaat löytävät pitoa kaarteisiinkin. Suolatun sohjon roiskuminen ei kuulu sisätiloihin. 22-tuumaiset pyörät halkovat aurausvalleja helposti, ilmajousitus tasoittaa pakkautuneen lumipatikon, umpihankikaan ei juuri hidasta. Talven tuloa ei auto voi enempää häivyttää, no ehkä ajamalla tuhat kilometriä etelään. Täydellisessä maailmassa yli 2 500-kiloinen maasturi myös pysähtyisi kuin kesäkelissä ja se olisi toisaalta sopinut ahtaaseen, mutta lämpimään parkkihalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edustus- tai maastoauto Range Rover Sport on uudistunut täyskokoisen ”oikean” Range Roverin vanavedessä. Mikään pieni ei Sportkaan ole. Mallien ero koossa (10 cm) on pienempi kuin hinnastossa (30 000 euroa). Molempien muodot ovat sulavan pyöristettyjä, mutta siroksi ei voi kumpaakaan sanoa. Ulkoa veljekset erottaa parhaiten takavalojen muodosta. Hulppeissa tiloissa ei ole oleellista eroa. Ylellisyydessäkin erot syntyvät ennemmin varustetasojen myötä. Sport-mallinimelle hitusen katetta tuo napakampi alusta ja terävämpi ohjaus, mutta mukavuus on silti pidetty hemmottelevalla tasolla. Urheilullisuus rajoittuu golf-klubin parkkipaikalle. Sportin varustetasoja on peräti kuusi, S, SE, Dynamic SE, Dynamic HSE, Autobiography ja First Edition, ääripäillä hintaeroa lähes 50 000 euroa. Siinä missä alkupäästä löytyy järkevä kärryn vetäjä, loppupäässä on enemmän edustusauton vikaa. Koeajoauto oli paletin keskivaiheelta, HSE:n vaalea nahkaverhoilu ja lasikatto lisäävät avaruuden tuntua. Istuma-asento on mainio sekä edessä että takana. Digimittaristo ja valtava kosketusnäyttö pursuavat tietoa, mutta selkeässä muodossa. Lämmitystä säädetään perinteisesti nappuloilla, mutta tällä kertaa ne onnistuvat ärsyttämään. Lämmönsäätönuppia pitää kiertää, vetää tai painaa riippuen toiminnosta. Toisaalta automaattiasennossa järjestelmä toimii moitteetta. Päästötön tai suorituskykyinen Akusto on lataushybridiksi valtava nettokapasiteetiltaan, 31,8 kWh, enemmän kuin täyssähköautoissa muutama vuosi sitten. Tehtaan esite lupailee sillä päästävän parhaimmillaan 114 km. Kevyessä ajossa lauhassa kelissä lukema lienee realistinen, pikkupakkasessa ja sohjolumessa tulos oli 70 km. Liukkaudesta johtuen sähkömoottorin teho oli vallan riittävä, mutta pitävällä pinnalla sähköajo tuntuu vaisulta. Hybriditilassa automatiikka tuntuu laiskalta töiden jaossa, bensiinimoottori on sammuksissa vain pysähtyneenä, alamäessä ja jarrutuksissa, kuten kevythybrideissä. Ehkä järjestelmäkin on haltioitunut rivikuutosen täyteläisestä käyntiäänestä. Pienellä teholla äänettömästi kuiskaavan moottorin ääni nousee kuuluviin vasta tehoa tarvittaessa. Yhdistettynä nelivetoon suorituskyky on roima, samoin kulutus. Koeajossa keskikulutus akun ehdyttyä asettui maltillisesti lukemaan 11 l/100 km. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Range Rover Sport P440e Dynamic HSE Hinta alkaen 107 598 € Koeajetun auton hinta varusteineen 139 782 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, lataushybridi, neliveto Akku Akku brutto/netto: 38,2 / 31,8 kWh. Lataus: Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A), CCS: 50 kW. Toimintamatka 114 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 324 kW (440 hv) 620 Nm kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 225 km/h (sähköllä 140 km/h) km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 20 g/km Mitat pituus 4946 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1820 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 647 l Omamassa: 2735 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 3000 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku