21.5.2023

Koeajo: Jeep Avenger – Ei mikään Marvelin jatko-osa

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Euroopassa eurooppalaisille suunniteltu Jeep Avenger on erikoinen tapaus. Etuvetoinen täyssähköinen Jeep rinnastuu ehkä helposti muihin Stellantiksen sähköautoihin, mutta oma identiteetti on vahva. Hyvää: tyyli, kyvykkyys luokassaan. Huonoa: nelivedon odottelu.

Stellantiksen bränditalli on laaja ja kattava. Jeep on ehkä eräs vahvimmista, mutta kestävätkö  seikkailumerkin mielikuvat etuvetoisen sähköauton? Jännittävästi vastaus kyllä, sillä Jeep Avenger on paitsi hyvin perusteltu myös sisarmalleistaan erottuva. 

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Euroopassa eurooppalaisille suunniteltu Jeep Avenger lähestyy kompaktin sähköauton haastetta omista lähtökohdistaan. Etuvetoisuus ei ole Jeepille uutta, sillä noin 80% kokonsa puolesta samoille haminoille osuvan Renegaden ostajista valitsi jo etuvedon nelivedon sijasta. Myös Avenger saa nelivedon seuraavassa aallossa. 

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Jeep toteuttaa kuitenkin tehtäväänsä sillä, että se haluaa olla luokkansa pätevin. Niinpä 20° lähestymiskulma ja ylityskulma sekä 32° jättökulma ovat nipin napin nelimetriselle Avengerille hyvät. Kiitos kuuluu lyhyille etu- ja takaylityksille, jotka vaativat E-CMP2-perusrakenteen törmäysrakenteiden uudelleensuunnittelun. Yhteisistä luista huolimatta Jeep suunnitteli Avengeriin yli 600 omaa komponenttia. 

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Samalla maavaraa on kasvatettu sisarmalleihin verrattuna ja 209 mm ei ole hassumpi saavutus.  Pohjaa suojaa aerodynaaminen suojalevy, joka tarjoaa samalla suojaa akulle.  Ilmanvastuskerroin 0,33 ei ole älyttömän hyvä, mutta muutokset huomioiden ei erityisen huonokaan. Avengerin etuna on myös sen pieni otsapinta-ala.

Avenger on tehty samalla yllättävään rymyämiseen. Mustat puskurit on tarkoituksella tuotu uloimmiksi pisteiksi korissa, jotta ne aidosti ovat ottamassa nirhaumat vastaan, oli kyse korvesta tai Kouvolasta. Samalla niiden korjauskustannukset ovat maltilliset korinvärisiin tyylihelmoihin verrattuna.

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Väripaletti on kirkas ja kulmikashenkinen muotoilu viittaa Jeepin erilaisiin malleihin. Keulalla on uusi aerodynaaminen versio seitsemänlovisesta keulamaskista ja takavalojen idea on lainattu jerry-kannusta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu käsikirjoitus

Sisustassa tietyt jeeppimäisyydet jatkuvat. Keskitunnelin säilytyslokeron kansi on taittuva ja magneeteilla varustettu ja kojelaudassa on pieni kumipohjalla varustettu tavarahylly. Tuulilasin reunassa näkyy pieni yllätys, joita voi bongata myös esimerkiksi takaluukun sisäpuolelta. 

Ergonomia on rakennettu yllättävän painikevoittoiseksi nykymittapuulla. Ohjauspyörän painikkeiden lisäksi nappeja löytyy ajosuunnan valitsemiseen, ilmastoinnille ja muille perustoiminnoille. Monimutkaisemmat toiminnot on sijoitettu 10,25-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön uumeniin, jossa ideat ovat sekoitus aiempia PSA:n ja FCA:n järjestelmiä. Jos varustetaso riittää, on  digimittaristokin 10,25-tuumainen.

Avengerin istuimet ovat tavallisen hyvät edessä. Takana tilaa ei ole älyttömästi, mutta kohtuullisesti auton ulkomitat ja lattiaan sijoitettu akku huomioiden. Tavaratilaa on 296 litraa ja erilaisia säilytyslokeroita on yhteensä 34 litraa. 

Thorin vasara

Sähköjen suhteen Jeepin uutuus on tuttua Stellantista. 54 kilowattitunnin akkupaketti ja 115 kilowatin sähkömoottori kertovat Avengerin olevan päivitettyjen sisarmallien tasolla. 0–100 km/h kiihydyts tapahtuu 9,0 sekunnissa, joten suorituskyky on arkiajoon riittävää.

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Lataksen huipputeho on 100 kW CCS:llä ja Type 2 kellottaa 11 kW asiointiladatessa. Latausajathan riippuvat siitä, paljonko ladataan, mutta tehdas ilmoittaa 20-80% latauksen ajaksi 24 minuuttia ja vastaavasti pahimmillaan 0–100% lataus sukosta vie kolmisenkymmentä tuntia. 

Toimintamatka on noin 400 kilometriä yhdistetyllä WLTP-syklillä, ja WLTP-kulutus on 15,4 kWh/100 km, joten molemmissa Avenger on yllättävän lähellä sisarmallejaan. Lämpöpumppu on vakiovaruste. 

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Ajettavuuden suhteen Jeep Avenger on napakan kontrolloitu, sillä auton massan hallitsemiseksi alusta on suunniteltu tiukemmaksi. Korin sivuttaisliikkeitä on vähennetty 20%, pituuskallistusta 18% ja keinahtelua 12% verrattuna auton tietyillä markkina-alueilla myytäviin polttomoottorimalleihin verrattuna. Turhat keinahtelut onkin saatu pois, mutta auto ei ole toivottoman kova töyssyissä tai rikkinäisellä pinnalla. Ohjaus on sisarmallien tapaan enimmäkseen harmiton, mutta poljinten kalibrointi on asteikon paremmasta päästä. 

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Pian ensi-illassa

Vuoden Autoksi Euroopassa valittu Jeep Avenger esittäytyy positiivisesti. Ajatustasolla Peugeot e-2008:n tai Opel Mokka-e:n Jeep-versio kuulostaa hengettömältä markkinoinnilta. Jeep haluaa kuitenkin kasvattaa osuuttaan Euroopassa ja se on saanut Stellantiksen sisällä vapautta tehdä tarvitsemiaan muutoksia yhteisiin peruspalikoihin. 

Jeep Avenger Summit+ sähköauto Stellantis

Jeep Avenger saapuu Suomeen vielä tänä kesänä ja aikataulu tarkentunee lähiviikkoina.

Tarjolla on Euroopassa neljä varustetasoa: Avenger, Longitude+, Altitude+ sekä Summit+. Muualla Euroopassa auton hinnoittelu on 40 000 euron molemmin puolin varustelusta riippuen, mitä voinee pitää jonkinlaisena osviittana myös maatamme ajatellen.

Jos videoupotus ei näy, voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jeep Avenger Summit+

Moottori

115 kW kestomagnetoitu synkronimoottori etuakselilla.

Teho

115 kW (156 hv)

Vääntö

260 Nm

Vääntö

260 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 51,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 100 kW.

Toimintamatka

390 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,0 s

Huippunopeus

150 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 15,8 kWh/100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4084 mm, leveys 1776 mm, korkeus 1528 mm, akseliväli 2562 mm
Tavaratila: 296 l
Omamassa: 1536 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

Ei tiedossa Suomen osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat