7.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-2008 -sähköautolla ajaessa ei kaipaa polttomoottoria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköajon vaivattomuus tekee Peugeot e-2008:sta erinomaisen näppärän kaupunki- ja taajamakäyttöön, mutta onko se parempi vaihtoehto kuin sisarmalli e-208? Hyvää: vaivaton voimalinja, helppo siirtymä polttomoottorista sähköautoon. Huonoa: näkyvyys ulos, kojelaudan käyttöliittymä. Otetaan Peugeot e-208 ja lisätään numeroon yksi nolla ja koriin korkeutta. Siinä pähkinänkuoressa Peugeot e-2008. Kuten jo e-208:n kohdalla totesimme, on paketti kokonaisuutena toimiva. Peugeotin sähköversiot jakavat tekniikkansa ranskalaiskonsernin muiden mallien kanssa: ytimenä on 50 kilowattitunnin ajoakku, joka ruokkii etuakselille sijoitettua 136 hevosvoiman sähkömoottoria. Konsernin filosofian mukaisesti ohjauspyörän takaa sähköilystä ei tehdä liian suurta numeroa. Perushallintalaitteet ovat identtiset polttomoottoriversion kanssa, ja vihjeet käyttövoimasta löytää mittaristosta ja keskinäytöstä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataa ja kuluttaa Peugeotin ilmoittama WLTP-kulutus on 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Lokakuun lopun peruskoleassa kelissä kulutus pyöri kehätieajelun reilusta 15 aina kesärajoitteisen moottoritien 25 kilowattituntiin per sata kilometriä. Onneksi auton peruslataus onnistuu 11 kilowatin teholla kolmivaiheisesti (3 x 16 A), joten kotilatausasemassakin akku täyttyy reilussa neljässä tunnissa. Pikalataustehon maksimi yltää sataan kilowattiin, mutta toistaiseksi Suomen latausverkosto painottuu 50 kilowatin CCS-latureihin. Numeroitaan nopeampi Ajossa voimalinja toimii hyvin, ja etenkin kaupunkiajo on sähkökäyttöisellä 2008:lla juhlaa polttomoottorimalleihin verrattuna. Sähkömoottorin äänettömyys ja välitön reagointi tekee autosta sivistyneemmän ja numeroita tehokkaamman tuntuisen. Peugeot on onnistunut virittämään alustan varsin mukavaksi, vaikka sähkötekniikka nostaakin mallin painoa reilusti polttomoottoriversioiden yläpuolelle. Kun e-2008 painaa 1 550 kg, on suunnilleen yhtä tehokkaan ja automaattivaihteisen 2008 Puretech 130 EAT8:n omamassa vain 1 280 kg. Massan tuntee reippaammassa kaartelussa, mutta rauhallisen ajon e-2008 selvittää hyvin. Kaupunkiajon miellyttävyyttä tosin vähentää muotoilu: korkean ja massiivisen näköisen kojelaudan myötä autosta ei näe lainkaan niin hyvin ulos kuin perusautoa korkeammasta katumaasturista toivoisi. Tilatoiveita Sinänsä asialliset takatilat kärsivät etutiloista. Apukuljettajan jalkatila on ahdas, joten jos mielii saada koivet mukavaan asentoon, apukuljettajan istuin täytyy säätää poikkeuksellisen taakse. Tämä puolestaan kostautuu apukuljettajan takana istuvan polvitilassa. Peugeot e-2008 onkin auto, jossa keskimittaiselle tarjoutuu paremmat tilat kuljettajan kuin apukuljettajan takana. Kuljettajan paikalla asiat ovat kohtalaisesti, jos suhtautuu avoimin mielin Peugeotin omintakeiseen ohjaamojärjestelyyn. Suurimmat moitteet kohdistuvat huonosti tukevaan kuljettajan istuimeen – GT-Line ei tarkoita kilpa-auton kuppi-istuimia. Digikirouksia lentää myös ajoittain yhä varsin kryptiselle kosketusnäytön käyttöjärjestelmälle. Digitaalimittaristo taas on varsin hyvin personoitavissa. Luettavuus on selkeä ja Peugeotin 3D-efekti ehkä jakaa mielipiteitä, mutta tuskin merkittävästi haittaa ketään. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot e-2008 GT-Line Hinta alkaen 39 554 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 509 € Moottori Sähköauto etuveto. Etuakseli 100 kW (136 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 50 kW. Toimintamatka 318 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?