30.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa niin hyvät kuin huonommatkin piirteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huonosti toimiva toimintamatkaennustin on pahe, jonka Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa. Kokonaisuutena auto on kuitenkin varsin toimiva, etenkin taajamassa. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: hinta, toimintamatkan ennustettavuus. Kolmas kerta toden sanoo – tai niin ainakin väitetään. Olemme koeajaneet jo kaksi PSA:n tulkintaa täyssähköisistä kauppakasseista: DS 3 Crossback E-Tensen ja Opel Corsa-e:n. Peugeotin tulkinta samasta tekniikasta eroaa nimiratkaisultaan. Kun Corsassa ja DS 3:ssa sähköisestä voimalinjasta kielivä liite löytyy mallinimen lopusta, leijonamerkki on päättänyt olla erilainen, ja mallinimi kuuluu Peugeot e-208. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kristallipallo puuttuu Nimi nousee tässä koeajossa merkittävään rooliin siksi, että se on suurimpia erottavia tekijöitä muihin malleihin nähden. Ensimmäisenä testaukseen päätyy mittariston toimintamatkalukema, joka ei varsinkaan DS:n kohdalla toiminut järin hyvin. Ikävä kyllä kristallipallo on Peugeotilla yhtä hukassa kuin mallisisaruksillakin. Taajamanopeuksissa ennustin pitää suunnilleen kutinsa, mutta maantiellä heittoa alkaa jo näkyä, ja moottoritiellä lukemaan ei voi luottaa lainkaan. Huonosti toimiva toimintamatkaennuste tekee sähköautolla ajamisesta karvaan makuista, kuten myös moottoritieajon noin 22 kWh/100 km -kulutuskin. Käyttötarkoitus mielessä Isoille teille B-segmentin e-208:aa tuskin kuitenkaan ostetaan. Taajama-ajossa Peugeot on parhaimmillaan: rengasmelu ei häiritse, ja 136 hevosvoiman lähes viiveettä käytössä oleva teho helpottaa liikenteessä pujottelua. Sähkömoottorin ininä tosin kantautuu korviin varsin kovana, kun kuski intoutuu käyttämään suurempia tehoja. Onneksi pikalataus toimii ainakin yleisimmillä 50 kW:n tehoisilla pisteillä lähes luvatusti, latausteho pysyy lähes 50 kilowatissa aina 70 prosentin varaukseen saakka. Sadan kilowatin latausta emme päässeet testaamaan. Akkujen massan huomaa myös Peugeotissa, mutta DS 3:n tapaisia pelottavia sivuttaismuljahduksia ei auton takaosassa tunnu, vaikka niitä koettaisi tietoisesti hakea. Aivan yhtä pehmeää kyyti ei muutenkaan ole, mutta auton kokoluokka huomioon ottaen kiitettävää huonollakin tiellä. Jarrutuntuma ei puolestaan anna aihetta kehuihin. Poljintuntuma muuttuu erittäin progressiivisesti, eli poljinta täytyy painaa koko ajan eri voimalla. Etenkin terävissä jarrutustilanteissa polkimesta tuntuu katoavan tunto kokonaan, mikä ei varmasti miellytä, jos joutuu oikeaan hätäjarrutustilanteeseen. Hintava hankinta Koeajoyksilömme hinta kohoaa GT-varustelun myötä lähes 42 000 euroon, mutta edullisimmillaan täyssähköisen leijonakeulan saa Active-varusteltuna 33 961 eurolla. Tämäkin hinta on noin 6 000 euroa korkeampi kuin parhaiten varusteltu GT-malli bensiinimoottorisena, jonka alkaen-hinta on 27 695 euroa. Vaikka e-208:sta löytyykin yksittäistä moitittavaa, se toimii esimerkiksi perheen kakkosautona erinomaisesti. Kakkosautoksi hankkimista vastaan sotii kylläkin korkea hankintahinta, mutta onneksi siitä saa vähentää vielä valtion kahden tuhannen euron hankintatuen. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot e-208 GT Hinta alkaen 40 221 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 709 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 336 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta