30.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa niin hyvät kuin huonommatkin piirteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huonosti toimiva toimintamatkaennustin on pahe, jonka Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa. Kokonaisuutena auto on kuitenkin varsin toimiva, etenkin taajamassa. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: hinta, toimintamatkan ennustettavuus. Kolmas kerta toden sanoo – tai niin ainakin väitetään. Olemme koeajaneet jo kaksi PSA:n tulkintaa täyssähköisistä kauppakasseista: DS 3 Crossback E-Tensen ja Opel Corsa-e:n.Peugeotin tulkinta samasta tekniikasta eroaa nimiratkaisultaan. Kun Corsassa ja DS 3:ssa sähköisestä voimalinjasta kielivä liite löytyy mallinimen lopusta, leijonamerkki on päättänyt olla erilainen, ja mallinimi kuuluu Peugeot e-208.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristallipallo puuttuuNimi nousee tässä koeajossa merkittävään rooliin siksi, että se on suurimpia erottavia tekijöitä muihin malleihin nähden. Ensimmäisenä testaukseen päätyy mittariston toimintamatkalukema, joka ei varsinkaan DS:n kohdalla toiminut järin hyvin. Ikävä kyllä kristallipallo on Peugeotilla yhtä hukassa kuin mallisisaruksillakin.Taajamanopeuksissa ennustin pitää suunnilleen kutinsa, mutta maantiellä heittoa alkaa jo näkyä, ja moottoritiellä lukemaan ei voi luottaa lainkaan. Huonosti toimiva toimintamatkaennuste tekee sähköautolla ajamisesta karvaan makuista, kuten myös moottoritieajon noin 22 kWh/100 km -kulutuskin.Käyttötarkoitus mielessäIsoille teille B-segmentin e-208:aa tuskin kuitenkaan ostetaan. Taajama-ajossa Peugeot on parhaimmillaan: rengasmelu ei häiritse, ja 136 hevosvoiman lähes viiveettä käytössä oleva teho helpottaa liikenteessä pujottelua. Sähkömoottorin ininä tosin kantautuu korviin varsin kovana, kun kuski intoutuu käyttämään suurempia tehoja.Onneksi pikalataus toimii ainakin yleisimmillä 50 kW:n tehoisilla pisteillä lähes luvatusti, latausteho pysyy lähes 50 kilowatissa aina 70 prosentin varaukseen saakka. Sadan kilowatin latausta emme päässeet testaamaan.Akkujen massan huomaa myös Peugeotissa, mutta DS 3:n tapaisia pelottavia sivuttaismuljahduksia ei auton takaosassa tunnu, vaikka niitä koettaisi tietoisesti hakea. Aivan yhtä pehmeää kyyti ei muutenkaan ole, mutta auton kokoluokka huomioon ottaen kiitettävää huonollakin tiellä.Jarrutuntuma ei puolestaan anna aihetta kehuihin. Poljintuntuma muuttuu erittäin progressiivisesti, eli poljinta täytyy painaa koko ajan eri voimalla. Etenkin terävissä jarrutustilanteissa polkimesta tuntuu katoavan tunto kokonaan, mikä ei varmasti miellytä, jos joutuu oikeaan hätäjarrutustilanteeseen.Hintava hankintaKoeajoyksilömme hinta kohoaa GT-varustelun myötä lähes 42 000 euroon, mutta edullisimmillaan täyssähköisen leijonakeulan saa Active-varusteltuna 33 961 eurolla. Tämäkin hinta on noin 6 000 euroa korkeampi kuin parhaiten varusteltu GT-malli bensiinimoottorisena, jonka alkaen-hinta on 27 695 euroa.Vaikka e-208:sta löytyykin yksittäistä moitittavaa, se toimii esimerkiksi perheen kakkosautona erinomaisesti. Kakkosautoksi hankkimista vastaan sotii kylläkin korkea hankintahinta, mutta onneksi siitä saa vähentää vielä valtion kahden tuhannen euron hankintatuen.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot e-208 GT Hinta alkaen 40 221 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 709 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 336 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan