30.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa niin hyvät kuin huonommatkin piirteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huonosti toimiva toimintamatkaennustin on pahe, jonka Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa. Kokonaisuutena auto on kuitenkin varsin toimiva, etenkin taajamassa. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: hinta, toimintamatkan ennustettavuus. Kolmas kerta toden sanoo – tai niin ainakin väitetään. Olemme koeajaneet jo kaksi PSA:n tulkintaa täyssähköisistä kauppakasseista: DS 3 Crossback E-Tensen ja Opel Corsa-e:n. Peugeotin tulkinta samasta tekniikasta eroaa nimiratkaisultaan. Kun Corsassa ja DS 3:ssa sähköisestä voimalinjasta kielivä liite löytyy mallinimen lopusta, leijonamerkki on päättänyt olla erilainen, ja mallinimi kuuluu Peugeot e-208. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kristallipallo puuttuu Nimi nousee tässä koeajossa merkittävään rooliin siksi, että se on suurimpia erottavia tekijöitä muihin malleihin nähden. Ensimmäisenä testaukseen päätyy mittariston toimintamatkalukema, joka ei varsinkaan DS:n kohdalla toiminut järin hyvin. Ikävä kyllä kristallipallo on Peugeotilla yhtä hukassa kuin mallisisaruksillakin. Taajamanopeuksissa ennustin pitää suunnilleen kutinsa, mutta maantiellä heittoa alkaa jo näkyä, ja moottoritiellä lukemaan ei voi luottaa lainkaan. Huonosti toimiva toimintamatkaennuste tekee sähköautolla ajamisesta karvaan makuista, kuten myös moottoritieajon noin 22 kWh/100 km -kulutuskin. Käyttötarkoitus mielessä Isoille teille B-segmentin e-208:aa tuskin kuitenkaan ostetaan. Taajama-ajossa Peugeot on parhaimmillaan: rengasmelu ei häiritse, ja 136 hevosvoiman lähes viiveettä käytössä oleva teho helpottaa liikenteessä pujottelua. Sähkömoottorin ininä tosin kantautuu korviin varsin kovana, kun kuski intoutuu käyttämään suurempia tehoja. Onneksi pikalataus toimii ainakin yleisimmillä 50 kW:n tehoisilla pisteillä lähes luvatusti, latausteho pysyy lähes 50 kilowatissa aina 70 prosentin varaukseen saakka. Sadan kilowatin latausta emme päässeet testaamaan. Akkujen massan huomaa myös Peugeotissa, mutta DS 3:n tapaisia pelottavia sivuttaismuljahduksia ei auton takaosassa tunnu, vaikka niitä koettaisi tietoisesti hakea. Aivan yhtä pehmeää kyyti ei muutenkaan ole, mutta auton kokoluokka huomioon ottaen kiitettävää huonollakin tiellä. Jarrutuntuma ei puolestaan anna aihetta kehuihin. Poljintuntuma muuttuu erittäin progressiivisesti, eli poljinta täytyy painaa koko ajan eri voimalla. Etenkin terävissä jarrutustilanteissa polkimesta tuntuu katoavan tunto kokonaan, mikä ei varmasti miellytä, jos joutuu oikeaan hätäjarrutustilanteeseen. Hintava hankinta Koeajoyksilömme hinta kohoaa GT-varustelun myötä lähes 42 000 euroon, mutta edullisimmillaan täyssähköisen leijonakeulan saa Active-varusteltuna 33 961 eurolla. Tämäkin hinta on noin 6 000 euroa korkeampi kuin parhaiten varusteltu GT-malli bensiinimoottorisena, jonka alkaen-hinta on 27 695 euroa. Vaikka e-208:sta löytyykin yksittäistä moitittavaa, se toimii esimerkiksi perheen kakkosautona erinomaisesti. Kakkosautoksi hankkimista vastaan sotii kylläkin korkea hankintahinta, mutta onneksi siitä saa vähentää vielä valtion kahden tuhannen euron hankintatuen. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot e-208 GT Hinta alkaen 40 221 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 709 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50,0 / 45,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 336 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku