7.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-2008 -sähköautolla ajaessa ei kaipaa polttomoottoria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköajon vaivattomuus tekee Peugeot e-2008:sta erinomaisen näppärän kaupunki- ja taajamakäyttöön, mutta onko se parempi vaihtoehto kuin sisarmalli e-208? Hyvää: vaivaton voimalinja, helppo siirtymä polttomoottorista sähköautoon. Huonoa: näkyvyys ulos, kojelaudan käyttöliittymä. Otetaan Peugeot e-208 ja lisätään numeroon yksi nolla ja koriin korkeutta. Siinä pähkinänkuoressa Peugeot e-2008. Kuten jo e-208:n kohdalla totesimme, on paketti kokonaisuutena toimiva. Peugeotin sähköversiot jakavat tekniikkansa ranskalaiskonsernin muiden mallien kanssa: ytimenä on 50 kilowattitunnin ajoakku, joka ruokkii etuakselille sijoitettua 136 hevosvoiman sähkömoottoria. Konsernin filosofian mukaisesti ohjauspyörän takaa sähköilystä ei tehdä liian suurta numeroa. Perushallintalaitteet ovat identtiset polttomoottoriversion kanssa, ja vihjeet käyttövoimasta löytää mittaristosta ja keskinäytöstä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataa ja kuluttaa Peugeotin ilmoittama WLTP-kulutus on 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Lokakuun lopun peruskoleassa kelissä kulutus pyöri kehätieajelun reilusta 15 aina kesärajoitteisen moottoritien 25 kilowattituntiin per sata kilometriä. Onneksi auton peruslataus onnistuu 11 kilowatin teholla kolmivaiheisesti (3 x 16 A), joten kotilatausasemassakin akku täyttyy reilussa neljässä tunnissa. Pikalataustehon maksimi yltää sataan kilowattiin, mutta toistaiseksi Suomen latausverkosto painottuu 50 kilowatin CCS-latureihin. Numeroitaan nopeampi Ajossa voimalinja toimii hyvin, ja etenkin kaupunkiajo on sähkökäyttöisellä 2008:lla juhlaa polttomoottorimalleihin verrattuna. Sähkömoottorin äänettömyys ja välitön reagointi tekee autosta sivistyneemmän ja numeroita tehokkaamman tuntuisen. Peugeot on onnistunut virittämään alustan varsin mukavaksi, vaikka sähkötekniikka nostaakin mallin painoa reilusti polttomoottoriversioiden yläpuolelle. Kun e-2008 painaa 1 550 kg, on suunnilleen yhtä tehokkaan ja automaattivaihteisen 2008 Puretech 130 EAT8:n omamassa vain 1 280 kg. Massan tuntee reippaammassa kaartelussa, mutta rauhallisen ajon e-2008 selvittää hyvin. Kaupunkiajon miellyttävyyttä tosin vähentää muotoilu: korkean ja massiivisen näköisen kojelaudan myötä autosta ei näe lainkaan niin hyvin ulos kuin perusautoa korkeammasta katumaasturista toivoisi. Tilatoiveita Sinänsä asialliset takatilat kärsivät etutiloista. Apukuljettajan jalkatila on ahdas, joten jos mielii saada koivet mukavaan asentoon, apukuljettajan istuin täytyy säätää poikkeuksellisen taakse. Tämä puolestaan kostautuu apukuljettajan takana istuvan polvitilassa. Peugeot e-2008 onkin auto, jossa keskimittaiselle tarjoutuu paremmat tilat kuljettajan kuin apukuljettajan takana. Kuljettajan paikalla asiat ovat kohtalaisesti, jos suhtautuu avoimin mielin Peugeotin omintakeiseen ohjaamojärjestelyyn. Suurimmat moitteet kohdistuvat huonosti tukevaan kuljettajan istuimeen – GT-Line ei tarkoita kilpa-auton kuppi-istuimia. Digikirouksia lentää myös ajoittain yhä varsin kryptiselle kosketusnäytön käyttöjärjestelmälle. Digitaalimittaristo taas on varsin hyvin personoitavissa. Luettavuus on selkeä ja Peugeotin 3D-efekti ehkä jakaa mielipiteitä, mutta tuskin merkittävästi haittaa ketään. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot e-2008 GT-Line Hinta alkaen 39 554 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 509 € Moottori Sähköauto etuveto. Etuakseli 100 kW (136 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 50 kW. Toimintamatka 318 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan