7.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-2008 -sähköautolla ajaessa ei kaipaa polttomoottoria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköajon vaivattomuus tekee Peugeot e-2008:sta erinomaisen näppärän kaupunki- ja taajamakäyttöön, mutta onko se parempi vaihtoehto kuin sisarmalli e-208? Hyvää: vaivaton voimalinja, helppo siirtymä polttomoottorista sähköautoon. Huonoa: näkyvyys ulos, kojelaudan käyttöliittymä. Otetaan Peugeot e-208 ja lisätään numeroon yksi nolla ja koriin korkeutta. Siinä pähkinänkuoressa Peugeot e-2008.Kuten jo e-208:n kohdalla totesimme, on paketti kokonaisuutena toimiva. Peugeotin sähköversiot jakavat tekniikkansa ranskalaiskonsernin muiden mallien kanssa: ytimenä on 50 kilowattitunnin ajoakku, joka ruokkii etuakselille sijoitettua 136 hevosvoiman sähkömoottoria.Konsernin filosofian mukaisesti ohjauspyörän takaa sähköilystä ei tehdä liian suurta numeroa. Perushallintalaitteet ovat identtiset polttomoottoriversion kanssa, ja vihjeet käyttövoimasta löytää mittaristosta ja keskinäytöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataa ja kuluttaaPeugeotin ilmoittama WLTP-kulutus on 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Lokakuun lopun peruskoleassa kelissä kulutus pyöri kehätieajelun reilusta 15 aina kesärajoitteisen moottoritien 25 kilowattituntiin per sata kilometriä. Onneksi auton peruslataus onnistuu 11 kilowatin teholla kolmivaiheisesti (3 x 16 A), joten kotilatausasemassakin akku täyttyy reilussa neljässä tunnissa. Pikalataustehon maksimi yltää sataan kilowattiin, mutta toistaiseksi Suomen latausverkosto painottuu 50 kilowatin CCS-latureihin.Numeroitaan nopeampiAjossa voimalinja toimii hyvin, ja etenkin kaupunkiajo on sähkökäyttöisellä 2008:lla juhlaa polttomoottorimalleihin verrattuna. Sähkömoottorin äänettömyys ja välitön reagointi tekee autosta sivistyneemmän ja numeroita tehokkaamman tuntuisen. Peugeot on onnistunut virittämään alustan varsin mukavaksi, vaikka sähkötekniikka nostaakin mallin painoa reilusti polttomoottoriversioiden yläpuolelle. Kun e-2008 painaa 1 550 kg, on suunnilleen yhtä tehokkaan ja automaattivaihteisen 2008 Puretech 130 EAT8:n omamassa vain 1 280 kg. Massan tuntee reippaammassa kaartelussa, mutta rauhallisen ajon e-2008 selvittää hyvin.Kaupunkiajon miellyttävyyttä tosin vähentää muotoilu: korkean ja massiivisen näköisen kojelaudan myötä autosta ei näe lainkaan niin hyvin ulos kuin perusautoa korkeammasta katumaasturista toivoisi.TilatoiveitaSinänsä asialliset takatilat kärsivät etutiloista. Apukuljettajan jalkatila on ahdas, joten jos mielii saada koivet mukavaan asentoon, apukuljettajan istuin täytyy säätää poikkeuksellisen taakse. Tämä puolestaan kostautuu apukuljettajan takana istuvan polvitilassa. Peugeot e-2008 onkin auto, jossa keskimittaiselle tarjoutuu paremmat tilat kuljettajan kuin apukuljettajan takana.Kuljettajan paikalla asiat ovat kohtalaisesti, jos suhtautuu avoimin mielin Peugeotin omintakeiseen ohjaamojärjestelyyn. Suurimmat moitteet kohdistuvat huonosti tukevaan kuljettajan istuimeen – GT-Line ei tarkoita kilpa-auton kuppi-istuimia.Digikirouksia lentää myös ajoittain yhä varsin kryptiselle kosketusnäytön käyttöjärjestelmälle. Digitaalimittaristo taas on varsin hyvin personoitavissa. Luettavuus on selkeä ja Peugeotin 3D-efekti ehkä jakaa mielipiteitä, mutta tuskin merkittävästi haittaa ketään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot e-2008 GT-Line Hinta alkaen 39 554 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 509 € Moottori Sähköauto etuveto. Etuakseli 100 kW (136 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 50 kW. Toimintamatka 318 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija