2.9.2023

Koeajo: Jeep Wrangler 4xe Rubicon – Maastojyrä päätyi piuhan jatkeeksi

Jeep-malliston maastoisinta laitaa edustaa Wrangler Rubicon. Hyvää: fiilis, toimiva voimalinja, maasto-ominaisuudet Huonoa: kulutus, käytös maantiellä

Wrangler = Jeep. Se on ikoni, joka tunnetaan maastokyvyistään ja tunnistettavasta ulkokuorestaan. Vaikka Wrangler on mallina verrattain tuore, ovat mallin juuret Yhdysvaltain armeijan työkalussa ja 1960-luvulla.

Myös populaarikulttuurissa Wrankulla on ollut merkittävä roolinsa. Yksi X-sukupolven tunnetuimmista lapsuuden sankarihahmoista – Ihmemies McGyver – ajeli TV-sarjassa Jeepillään ja suoritti uskomattomia manööverejä kengännauhoilla ja purkkapaperilla. En usko, että omassa sukupolvessani on kovinkaan monta kakaraa, joka ei olisi jossain vaiheessa himoinnut itselleen rättikattoista Wrangleria.

Kasariajoista on tultu pitkälle, sillä tätä nykyä Wranglerista on kasvanut lähes viisimetrinen SUV-järkäle. Wrangler on aina viisiovinen ja tarjolla on kolme malliversiota: Sahara, Sahara SF ja Rubicon. Näistä viimeinen on koeajettu versio ja malliston maastokelpoisin tapaus.

Rubiconissa on paremmin maastoajon soveltuva nelivetojärjestelmä ja lyhyemmät välitykset. Lisäksi alla pyörivät BF Goodrichin All terrain -renkaat, jotka antavat pitoa liukkaammilla pinnoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridiä polttiksen tilalle

Voimanlinja poikkeaa melkoisesti siitä, mitä Wranglerin nokalla on aiemmin tullut tavattu. Kuusi- ja kahdeksansylinteriset moottorit on Suomen tapauksessa korvattu hybridivoimanlähteellä. Toki muualla maailmassa myydään edelleen polttomoottorilla varustettuja versioita ja kasikone on kovaa valuuttaa.

Täkäläisittäin ainoa vaihtoehto on 4xe, joka tarkoittaa ladattavaa hybridiä. Polttomoottori on 2-litrainen bensaturbo, joka tuottaa 272 hevosvoimaa. Lisävoimaa tuo 145 hevosvoiman sähkömoottori, joiden yhdistetty huipputeho kasvaa 380 hevosvoimaa. Vääntöä paketista irtoaa roisit 637 Nm. V8-konetta ei siis voimamielessä tule ikävä.

Pelkkä sähkömoottori riittää kuljettamaan Jeepiä kunnialla ja 17,3 kWh akkupaketilla luvataan 50 kilometrin sähköinen toimintamatka. Hieman tuosta lukemasta joutuu tinkimään ainakin Rubicon-mallin kohdalla, sillä tiheämpi välityssuhde ja All Terrain -renkaat nielaisevat osansa.

Ajoakun latautuminen ottaa aikaa Type2-laturilla kolme tuntia ja pelkästä verkkovirasta noin 12 tuntia. Ahkerasti lataamalla kulutusta saa painetua selvästi alhaisemmaksi, mutta ilmoitettuun 4,1 litran keskikulutuksen eteen joutuu todella taistelemaan, ja useimmiten sota hävitään.

Tyhjällä akulla kulutus kipuaa helposti 9 litran tuolle puolelle, sillä rengastus ja välitys tekevät hallaa polttoainetehokkuudelle. Mutta tuskin Wanglerin ostajat autoa hankkivat itselleen sen kulutuslukemien vuoksi. Syyt ovat muualla, kuten fiiliksessä.

Katto irti ja sadetta pakoon

Tunnetta autossa todella piisaa. Wrangler edustaa ehtaa Amerikkaa, vaikka konsernin omistuspohja ei pelkästään Yhdysvalloissa enää olekaan. Jeepin brändi kuitenkin viittaa maastopuolelle ja etenkin Wrangler näyttää edelleen varsin rosoiselta ja tunnistettavalta. Sillä ajaessaan saa osakseen ihailevia katseita.

Wrangleista saa luonnollisesti poistettua katon menoa häiritsemästä, samoin ovet. Myös etuikkuna kääntyy konepeltiä vasten, jotta tuuli saa puhaltaa vappasti lärviin. Kotimaisessa ilmastossa kannattaa kuitenkin varmistua siitä, että nurkan takana ei ole odottamassa vesikuuro, sillä lasikuitupalaset ovat hieman työläät nakerrella takaisin paikoilleen. Kaliforniassa hommassa on enemmän mieltä.

Jeepin ohjaamo on mukava yhdistelmä retroa, työkonetta ja modernia tekniikkaa. Vaihdevalitsin on järeän kokoinen patukka ja vetotiloja valitaan mekaanisesta vivusta. Ohjaamon käsikahvat ovat tukevat ja kookkaat. Penkit ovat jenkkityyliin leveät ja mukavat.

On todettava rehellisesti, että koeajolla ei ollut rahkeita tarjota Jeepille todellisia haasteita. Kaikki polut, joita eteen tuli marssitettua, tuntuivat autolle suorastaan naurettavan helpoilta. Etenkin kun kyseessä on Rubicon-malli, jossa maavaraa on mukavat 252 mm, ja alla kunnon nappularenkaat.

Rubicon ei ole maanteiden kuningas

Katu- ja kaupunkiautona Rubicon-malli ei ole sieltä kaikkein kätevimmästä ja mukavimmasta päästä. Vaikka kotimaan asfalttitiet ovatkin paikoin rispaantuneet aika kamalaa kuntoon, on iso maasturi hieman liioittelua.

Renkaat yhdistettynä raideleveyteen eivät oikein istu ajouriin ja auto soutaa etenkin maantievauhdissa puolelta toisella. Hieman yllättäen rengasmelu ei kuitenkaan ole ongelma, vaikka kumit rallattavatkin reippaasti ajossa. Wranglerin äänieristys on kohdallaan ja pyöränkoteloissa on sopivasti ilmaa renkaan ja kaaren välissä.

Leijonanosa ostajakunnasta tuskin käy autollaan koskaan mökkitietä kummallisemmassa maastossa, mutta onhan se mukava tietää, että auto kykenee kiipeämään ylös pahemmistakin paikoista, jos moinen tilanne joskus tulisi eteen.

Jeep Wrangler 4xe on hieno osoitus siitä, että voimakkaasta lataushybridistä on helposti kasikoneen korvaajaksi. Vaikka kyseessä on maskuliininen maasturi, ei sähköistetty voimalinja pilaa fiilistä. Toki välillä kaasua polkaistaessa tekisi mieli kuulla V8-moottorin suloinen murahdus.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Jeep Wrangler 4xe Rubicon

Hinta alkaen

79 900 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

92 390 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (144 hv).

Teho

200 kW (272 hv), 5250 r/min

Vääntö

400 Nm (3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (3000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 17,3 / 15,0 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

50 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

260 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,4 s

Huippunopeus

160 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,1 (yhd.)

CO2-päästöt

94 g/km

Mitat

pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm
Tavaratila: 548 l
Omamassa: 2383 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

1 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat