6.2.2025

Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu”

Kuva Moottorin arkisto

Kilpailu- ja kuluttajavirasto listasi sata Suomessa toimivaa yritystä, joista oltiin eniten yhteydessä kuluttajaneuvontaan vuonna 2024.

Yhdestä kaupan alan toimijasta yli 1 000 yhteydenottoa vuoden aikana kuluttajaneuvontaan. Yhden yksittäisen toimijan luku on selvästi suurempi kuin millään muulla yrityksellä, kun tutkitaan yhteydenottoja, joita kuluttajat tekivät vuoden 2024 aikana Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.

Moottori pyysi Kilpailu- ja kuluttajavirastoa listaamaan 100 yritystä, joiden vuoksi Kilpailu- ja kuluttajavirastoon oltiin vuoden 2024 aikana eniten yhteydessä. Moottorille toimitetulta top 100 -listalta Kamux Suomi Oy löytyy sijalta kaksi ja Kamux Oyj sijalta kahdeksan. Kun edellä mainittuja koskevat yhteydenotot laskee yhteen, vuoden aikana yhteydenottoja samasta käytettyjä autoja myyvästä Kamux-ketjusta poiki kuluttajaneuvontaan siis 1 013 kertaa, joka on enemmän kuin millään muulla yrityksellä.

Heti Kamuxin jälkeen listalta löytyy toinen suuri käytettyjä autoja myyvä toimija, Saka-ketju.

– Tietenkään se ei hyvältä tunnu, Sakan hankintajohtaja Jaakko Poukkula sanoo.

Saka ja Suomen Autokauppa löytyvät listan sijalta 1 ja 64, ja kysymys näissäkin kahdessa on yhdestä ja samasta vaihtoautoja myyvästä ketjusta, yhteydenottoja yhteensä siis koko vuoden aikana 744. 

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat