1.3.2023 Autoilun hinta Käytettyjen autojen kauppa tuottaa valtaosan riidoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijan on hyvä tuntea oikeutensa riita- ja korjaustilanteissa. Riidat kannattaa aina pyrkiä ratkaisemaan neuvottelujen avulla, tähdentävät juristit. Autokaupassa, etenkin käytettyjen autojen kaupassa, voi tulla eripuraa. Käytettyjen autojen kaupassa sattuvia kuluttajariidat olisi hyvä saada sovituksi neuvotteluteitse, mutta aina se ei onnistu, ja joskus tarvitaan ostajan ja myyjän lisäksi kolmatta osapuolta ratkomaan eripuraa aiheuttaneita kysymyksiä. Kun auton ostosta tai huollosta syntyy Suomessa riitaa, erimielisyyttä voidaan käsitellä useissa eri foorumeissa. Yleisissä tuomioistuimissa eli eri puolilla Suomea sijaitsevissa käräjäoikeuksissa ratkotaan yrityksen ja kuluttajan välisiä sekä kahden kuluttajan välisiä riitoja. Kilpailu- ja kuluttajavirastossa toimii kuluttaja-asiamies sekä juristeja, joiden tehtävänä on valvoa, miten yritykset noudattavat kuluttajansuojalakia sekä auttaa ja tutkia erimielisyyksissä. Kuluttaja-asiamies ei yleensä käsittele yksittäisiä riita-asioita, vaan kuluttaja voi saada apua kuluttajaneuvonnasta sekä kuluttajariitalautakunnasta (KRIL). Jos kuluttajaneuvonnan myötä asiaa ei saada ratkaistuksi, riidan voi viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista esimerkkejä voi hakea hakusanalla kuluttajariitalautakunnan verkkosivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Ensikeinona aina neuvottelu” Autoliiton Luulot pois -podcastissa tärkeästä aiheesta keskustelivat kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Keskustelua johdatteli Elina Koivumäki. Keskustelun kuluessa käy selväksi millaisista asioista autokaupassa riidellään ja millä erilaisilla keinoilla riitoihin voi etsiä ratkaisuja. – Ensimmäisen keinon tulisi aina olla neuvottelu. Jos se ei asianosaisten välillä onnistu, täytyy reklamoida, Ståhlberg muistuttaa. Kuluttajariitalautakunnassa käsitellään uusien ja käytettyjen ajoneuvojen kauppaa, mutta tapaukset painottuvat selvästi käytettyjen autojen puolelle. Esimerkiksi vuonna 2022 käsittelyyn tuli 900 käytetyn auton riitaa, uuden auton kaupasta sata tapausta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan esimerkiksi moottorin jakoketjulle ja vaihteistolle ei ole määritelty vaihtoväliä, vaan niiden oletetaan kestävän huomattavan pitkään, kuten Moottori kertoi aiemmin otsikolla Autoilija: sinulla on oikeutesi, pidä puolesi korjaustilanteissa! Takuun umpeutuminen ei kyseisissä kohdissa rajoita valmistajan virhevastuuta, vaan tyyppivikatapauksessa valmistajalla on virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. Autoliike vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Liian suuret luulot kunnosta Ståhlberg tuo Luulot pois -podcastissa esille, että ostajalla on usein myös liian suuret luulot käytetyn auton kunnosta. – Auto näyttää autoliikkeessä ihan uudelta, mutta käytetty on aina käytetty. Uusissa autoissa tyypillisesti taas kuluttajaa ärsyttää joku pieni vika, jota autokauppias pitää ominaisuutena – ja tästä paisuu riita, Ståhlberg kuvaa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksen mukaan virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Tavaran normaalia kestoikää arvioitaessa on huomioitava se, että tavaran pitää vastata kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kestävän. Arviointi perustuu yleiseen mittapuuhun ja siinä voidaan huomioida myös hinta, sillä tavaroiden laatuerot heijastuvat usein hintatasossa. Eri autot kuluvat eri tavoin Autoliiton Pasi Nieminen huomauttaa, että eri autot kuluvat eri tavalla ja kuluttaja voi yllättyä siitä, miten eri asioihin on kiinnitettävä huomiota eri autojen elinkaarien aikana. – Ihmisillä on usein vaihtoautoja, joka annetaan uuden kaupan yhteydessä pois. Tällöin odotus ymmärrettävästi on, että ostettava auto on kunnossa ja parempi kuin vanha, vaikka se olisikin jo käytetty auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuluttaja: kysy ja selvitä! Kuluttajan on tärkeää hankkia ostettavasta tuotteesta tietoa ja selvittää esimerkiksi, mitä ylläpitokuluja on tiedossa ja millainen huolto-ohjelma autolla on, linjaavat podcast-keskustelijat. Myyjäyrityksellä on kuitenkin tiedonantovelvollisuus ja velvollisuus kerätä tietoa saamastaan vaihtoautosta ennen kuin laittaa sen myyntiin. Tärkeää on huolellinen ja läpinäkyvä viestintä sekä olennaisten tietojen dokumentointi tulevaa varten. Dokumentointi kannattaa tehdä kirjallisena ja sen tulisi sisältää tieto siitä, mitä myyjän kanssa on keskusteltu ja mitä kysymyksiä on käyty läpi. Kestosta kerrottava ennen kaupantekoa Tietyt osat eivät kestä auton koko käyttöikää. Kilpailu ja kuluttajaviraston Kuluttajariitalautakunta luokittelee esimerkiksi dieselmalleissa yleisen kaksoismassavauhtipyörän kulutusosaksi. Ostajalle pitää kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että todennäköisesti sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Myös moottorin jakohihnalle on määrätty vaihtoväli, mitä on syytä noudattaa. Osta auto etämyynnistä! Kuluttaja voi myös itse pyrkiä välttämään riitoja omalla toiminnallaan ja välttää liiallisen autokuumeen vallassa tehdyt päätökset, vinkkaa Ståhlberg. – Auto kannattaa ostaa etämyynnistä. Siellä on sama 14 vuorokauden ilman syytä oikeus peruuttaa kauppa kuin kaikessa muussakin etämyynnissä. Näin autoa ei tule ostettua liian suuren innostuksen ja autokuumeen vallassa, vaan sitä ehtii testata pari viikkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityisten väliset kaupat oma lukunsa Kuluttajansuojalaki koskee uuden ja käytetyn auton ostoa autoliikkeestä eli ammatinharjoittajalta. Jos auto ostetaan yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin. Ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan eikä kuluttajariitalautakunnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kuluttajariitalautakunta, Kilpailu- ja kuluttajavirasto / virhevastuu, Kilpailu- ja kuluttajavirasto / uuden auton virhe, Kilpailu- ja kuluttajavirasto / käytetyn auton virhe, Autoliiton Luulot pois -podcast Juttua korjattu 1.3. klo 20.56. Muutettu termi jakohihna jakoketjuksi. a:1:{i:0;s:6:"126329";} Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?