27.9.2024 Autoilu Käytettyjen kauppa käy – uusien myynti ennätysalhaalla Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytettyjen henkilöautojen kauppaa on käyty selvästi viime vuotta vilkkaammin. Ladattavat hybridit kiinnostavat, kertoo iso autoliike. Uusien henkilöautojen myynti mataa. Autoala ennakoi alavireisyyden jatkuvan, sillä tänä vuonna arvioidaan ensirekisteröitävän vain noin 75 000 uutta autoa – se on vähemmän kuin kertaakaan yli 30 vuoteen.Matalat ensirekisteröintimäärät heijastuvat tulevaisuuteen: autokannan korkea keski-ikä ja romutusikä uhkaavat vain kasvaa lähivuosina. Uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa myös autokannan sähköistymistä, joka oli nopeassa kasvussa vuosina 2022–2023. Kuluvan vuoden tammi–elokuun aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista 27,12 prosenttia on ollut täyssähköautoja.Käytettyjen autojen kaupan puolella on toisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeää kasvuaSuomessa viisi kuudesta henkilöauton kaupasta koskee käytettyjä autoja, vain viidesosa uusia autoja. Käytettyjen henkilöautojen kauppoja on tänä vuonna tehty selvästi viime vuotta enemmän. Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin 6 prosenttia viime vuotta enemmän.Käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkoi autoliikkeissä kasvuaan elokuussa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 1,8 prosenttia viime vuoden elokuuta enemmän. Elokuu oli hyvä kuukausi käytetyn auton kaupassa myös pitkän aikavälin tilastovertailussa – käytettyjen autojen kauppaa käytiin 4,4 prosenttia enemmän kuin viitenä viime elokuuna keskimäärin.– Autoliikkeiden vaihtoautokaupan kasvusuunta alkoi jo vuoden 2023 alussa ja sen ennakoidaan jatkuvan myös syksyn ja talven ajan. Kilpailu käytettyjen autojen markkinalla on kiristynyt selvästi kuluvan vuoden aikana, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta arvioi.Tässä vauhdissa haluaa pysyä myös vahvasti kasvanut Kamux, joka tähyää myös Suomen ulkopuolelle. Konserni on Euroopan kolmanneksi suurin käytettyjen autojen kauppias (myytyjen autojen kappalemäärä), mutta tähtää ykköseksi. Vihreän brändivärin alla on myymälöitä Suomessa 45, Ruotsissa 19 ja Saksassa 8.Autoliikkeellä on vahva näppituntuma suomalaisten kuluttajien autotarpeisiin, sillä Kamux myi viime vuonna Suomessa 49 877 käytettyä henkilöautoa.Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.– Suomessa haluamme vahvistaa ykköstilaa. Myymälöiden määrää emme kasvata, vaan pikemminkin päinvastoin: alueellisesti yhdistämme pienempiä myymälöitä yhdeksi suuremmaksi, Kamux Oyj:n toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoo.– Näin myymälään tulevalla kuluttajalla on enemmän vaihtoehtoja.Vaihtoehtoja on etsittävä etäämmältäkin. Viime vuonna 57,5 % Kamuxin Suomeen maahantuomista käytetyistä autoista toimi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla – ja autoja tuli 18 eri Euroopan maasta. Tuontiautojen keski-ikä oli 4,3 vuotta. Se on aika paljon vähemmän kuin Suomen tieliikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä, joka on 13,2 vuotta.– Tuontiautot ovat tyypillisesti varsin runsaasti varusteltuja. Euroopassa on tarjolla varsin tuoreita muutaman vuoden ikäisiä henkilöautoja, jotka ovat paremmin varusteltuja kuin Suomessa tarjolla olevat käytetyt autot. Tämä koskee kaikkia käyttövoimia.Ladattavat hybridit suosittujaLadattavien hybridien kysyntä on ollut jo jonkin aikaa kasvussa. Ladattavat hybridit ovat kasvattaneet suosiotaan heille, jotka eivät vielä uskaltaudu polttomoottoriautoilijoista täyssähköautoilijoiksi tai joille täyssähköauton toimintamatka etenkin talvisissa olosuhteissa on vielä riittämätön tai heille, joilla ei ole kotilatausmahdollisuuksia.– Hybridi on hyvä vaihtoehto heille, jotka tarvitsevat välillä pidempää toimintamatkaa, mutta voivat toisaalta ajaa arjen lähiajot sähkön voimin. Monissa moderneissa ladattavissa hybrideissä sähköajon kantama on jo liki sadan kilometrin luokkaa tai jopa yli, Kamux Suomi Oy:n toimitusjohtaja Jani Koivu taustoittaa.Yhdeksän autokauppaa kymmenestä alkaa Kamuxillakin verkosta. Toisaalta ostopäätöstä ei lyödä lukkoon ennen koeajoa, joten kivijalkakauppaa ja automyyjän avustusta tarvitaan. Nykyautot ovat yhä monimutkaisempia, joten monella ostajalla on aito tarve saada opastusta auton käyttöön jo ennen lopullista ostopäätöstä mutta myös kauppojen jälkeen. Auton käyttövalikoiden ja tietoviihdejärjestelmien toiminnot tai lataamisen vinkit ovat esimerkkejä asioista, joiden saloihin uuden omistajan tarvitsee ja on hyödyllistä paneutua.Työsuhdeautot kiertoonKamux julkisti vastikään päänavauksen eli yhteistyön Secto Automotiven kanssa. Se tarkoittaa, että Kamux myy Sectolle palautuvat leasingautot, vuosittain noin 3 500 autoa, asiakkailleen.Tapio Pajuharju hykertelee uuden äärellä.– Saamme myyntiin 3–4-vuotiaita, usein maltillisilla kilometreillä olevia henkilöautoja, jotka ovat olleet yhdellä omistajalla, joissa on kahdet renkaat vanteilla ja jotka ovat merkkihuollettuja. Yläpään autovalikoimamme täydentyy.Toista äärtä edustaa Kamuxin Outlet-valikoima, joka tarkoittaa usein pienikokoisia, paljon ajettuja ja iäkkäitä henkilöautoja hintaluokassa 5 000–15 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteella vai järjellä?Vanhan sanonnan mukaan auton hankinta perustellaan järkisyillä, mutta lopulta päätetään tunnesyillä. Ehkä niin, mutta yhdestä asiasta suomalaiset käytettyjen ostajat ovat tarkkoja ja se on kuukausikohtaiset kustannukset.Henkilö- ja pakettiautojen tuoreimman elokuun puolivälissä julkistetun markkinakatsauksen mukaan käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet noin 3,6 prosenttia edellisen vuoden heinäkuuhun nähden.Käytettyjä ostavat asiakkaat ovat Kamuxin kokemusten mukaan erittäin kiinnostuneita kuukausierän suuruudesta eli haluavat ennakoida ja tietää tarkalleen, kuinka paljon ostettavan auton rahoitus kuukausittain kustantaa. Moni tähtää juuri alle tasasumman olipa se esimerkiksi 300 tai 500 euroa. Sekin on tyypillistä, että moni suosii varsin pitkiä jopa 5–6 vuoden maksuaikoja – ja sekin on useissa tapauksissa realiteetti, että uutta käytettyä ostavalla asiakkaalla on vielä jäljellä rahoitusvelkaa omasta vanhasta ja vaihtoautoksi tulevasta kulkupelistään.Lopulta ratkaisevaa on välirahan määrä: meneekö rahoitettava osuus yli oman taloudellisen kantokyvyn. Korkotason vaihtelut vaikuttavat lainarahan hintaan ja jokaisen on selvitettävä itselleen kuukausimaksun kipuraja. Siinä pohdinnassa on hyvä käyttää tunteen lisäksi järkeä. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 12.11.2024 Autoilu Älykäs riistavaroitus osoittanut tehonsa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 25.10.2024 Autoilu Talven nopeusrajoitukset käyttöön 29.10. mennessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä