8.1.2025

Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?”

Kuva Moottorin arkisto

Käytettyjen autojen ostajat kokevat autoliikkeiltä monenlaista kohtelua, sitäkin, että auton vika diagnosoidaan näkemättä autoa. Kuluttajalla ei monesti ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä asia kuluttajariitalautakuntaan.

Tämä on nykyisin käytettyjen autojen myynnin arkipäivää: myydään käytetyn auton kaupan yhteydessä lisäturva, joka ei lopulta korvaakaan autoon tulevia vikoja. Kun autoon sitten tulee vika, hylätään asiakkaan tekemä reklamaatio näkemättä autoa ja diagnosoimatta siinä olevaa vikaa. Pysytellään viimeiseen asti myös viasta tehdyssä päätöksessä – joka tehtiin näkemättä autoa.

Tämän jälkeen pelataan aikaa ja viivytellään asiakkaalle vastaamisessa. Lopulta asiakkaalla voi olla edessä ainoa – ja pitkä – tie, eli valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Siellä asiaan ratkaisun saaminen voi kestää kuukausia, pahimmillaan jopa vuoden.

Nämä voivat olla käytettyjä autoja ostaneiden kuluttajien kokemia tyypillisiä tilanteita – joista Moottori on kirjoittanut myös aiemmin.

Autoalan riitatilanteisiin erikoistunut asianajaja Mikko Heinonkoski kertoi Moottorin haastattelussa syksyllä, että asiakas on monesti altavastaajana käytetyn auton kauppaa koskevissa riitatilanteissa. Heinonkosken mukaan sitä, että asiakas on hankkinut auton liikkumisen tarpeeseen ja laittanut siihen kaikki rahansa kiinni, käytetään jopa häikäilemättömästi hyväksi käytetyn auton kaupassa – kun autoon tulee vika, josta penätään vastuuta myyjältä.

Myös kilpailu- ja kuluttajavirasto julkaisi vajaa vuosi sitten laajan raportin, joka koski käytettyjen autojen kuluttajaongelmia. Edellä mainitun kaltaiset tilanteet ovat virastollekin hyvin tuttuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa alkoi vuotaa jäähdytysnestettä

Kymenlaaksossa asuva Liisa (nimi muutettu) koki käytetyn auton ostettuaan tilanteen, jossa ei lopulta ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin viedä asia kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Liisan henkilöllisyys on Moottorin toimituksen tiedossa.

Liisa osti keväällä 2023 käytetyn Alfa Romeo -henkilöauton Keski-Uudellamaalla sijaitsevasta käytettyjä sekä uusia autoja myyvästä merkkiliikeketjun myymälästä. Auto oli vuosimallia 2016 ja sillä oli ajettu ostohetkellä melko vähän, vain 116 000 kilometriä.

Auton ostamisen yhteydessä Liisa osti autoon myös lisäturvan, joka kattaisi käytetyn auton yllättävät vikaantumiset. Lisäturva antoi autolle 12 kuukauden tai enintään 20 000 ajokilometrin takuun yllättävien vikojen varalle.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat