22.2.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Altezza RS200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Altezza RS200 tarkoittaa ajamisen nautintoa takavetoisessa ja manuaalivaihteisessa perheautossa. Samaa osasi BMW:n 3-sarja aikanaan. Altezza RS200 on hyvin erityinen ja merkittävä versio autonvalmistaja Toyotan Lexuksen ja Altezzan merkeillä myydystä automallista, joka tunnetaan koodilla XE10. Meillä kyseinen auto tunnetaan nimellä Lexus IS ja Japanissa samaa merkitään Toyota Altezza AS. Tuo XE10 kertookin kyseessä olevan auton ensimmäinen sukupolvi. Kireällä neloskoneella varustettu RS200 (SXE10) oli toinen kahdesta alkuun julkaistusta Altezza AS-sarjan mallivaihtoehdosta.Autoa suunniteltiin tiettävästi vuodesta 1994 lähtien ilmeisen huolellisesti ja se julkaistiin Japanissa jo vuoden 1998 puolella. Ensimmäiset julkaistut versiot olivat porrasperäiset AS200 (tarkemmin tehtaan koodiltaan GXE10) sekä RS200 (SXE10). Euroopassa Lexus IS nähtiin ensimmäistä kertaa vuonna 1999 ja malliversio oli tuolloin Lexus IS 200 (GXE10).Farmarikori esiteltiin Japanissa vuodelle 2000 nimellä Altezza AS300 Gita. Tämä oli saatavilla sekä taka- (JCE10) että nelivetoisena (JCE15), mutta aina vain automaattivaihteisena. Vastaava farmarikori tunnettiin Euroopassa Lexus IS SportCrossina. Lexus kopioi härskisti BMW:n 3-sarjan menestysreseptiä takavetoisesta, ajettavuudeltaan nautittavasta, sporttisesta porrasperästä. Tyyli oli kuitenkin ehdasti japanilaista.Altezza AS:n ja Lexus IS:n tapauksessa numerosarja 300 kertoi, että keulalta löytyi mielenkiintoinen ja melkoisen mahtavassa maineessa virityspotentiaalinkin osalta pidetty 3,0-litrainen kuusiylinterinen 2JZ-GE-rivimoottori – tosin ilman turboahdinta.Lexus IS onnistui haastamaan BMW:n 3-sarjan käytännöllisenä, mutta erittäin nautittavana, takavetoisena porrasperänä. Japanissa se ansaitsi vuoden auto -kunniamaininnan 1998-1999, joten jotain oli tehty oikein.Vuosimallin 1999 Altezza RS200 on tarjolla Suomessa, jonne se on laivattu Japanista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Altezza RS200Suomessa erityisen harvinainen Altezza RS200 on tietenkin tuotu maahan jälkikäteen Japanista. Vuosimallin 1999 auto edustaa RS200 tekniikalla mallistonsa haluttavinta päätä, ja on varsin erilainen kokonaisuus kuin täällä tunnettu IS200. Auton sydämenä säihkyy yli 200-hevosvoimainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori.Sen olennaisin osa on muista mallivaihtoehdoista poiketen kahden pytyn verran vajaa nelisylinterinen vapaasti hengittävä 3S–GE Beams -moottori. Tuo korkealle kiertävä kone tuottaa 154 kilowattia, eli hieman yli 100 hevosvoimaa litraa kohden, ja huippuväännöksi on ilmoitettu 216 newtonmetriä. Voima välitetään keulalta sijaitsevalta moottorilta taka-akselille kuusipykäläisen J160-manuaalivaihteiston kautta.Tuo moottori nipistää myös massaa merkittävästi juuri auton keulalta – eroa kertyy yli 100 kilogrammaa esimerkiksi IS300 malliin. Omamassaksi tälle on merkitty 1340 kilogrammaa, joten mikään keijukainen se ei toki ole. Lukema on kuitenkin varsin kohtuullinen 2000-luvun taitteen perheautolle. Ratissa on automerkin logo ja istuimen vierestä löytyy vaihdekeppi kuuden pykälän hämmentämiseen. Mittariston jäsentely on mielenkiintoisen erilainen.Erittäin syvä sähkönsininen metallihohtosävy sopii hienosti tämän mallisarjan edustajan pintaan ja sininen toimii vastavärinä punaisin yksityiskohdin pilkottaviin takavaloihin riitelemättä kuitenkaan kirkkaiden osien kanssa – nämä aloittivat aikanaan ”Lexus”-takavalojen trendin tuning-piireissä. Keulamaski poikkeaa Suomessa myytyjen Lexus-versioiden vastaavista. Sisätilojen puolella auton oikealla puolella sijaitsevasta ohjauspyörästä löytyy tietenkin Altezzan merkki. Muuten tummanpuhuvat sisätilat edustavat brändin yksinkertaista tyylisuuntaa. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi.Yleiskunto vastaa ilmoituksen mukaan ”taattua Japanin tasoa” ja ainakin verhoilut vaikuttavat hyvin siisteiltä.Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 126 000 kilometriä ja sitä vastaavaksi hintapyynnöksi jutun kirjoitushetkellä 8 690 euroa. Yleiskunnon lupaillaan edustavan ”taattua Japanin tasoa”, jonka oletamme olevan kehu. Altezza RS200 kerää kieltämättä yhteen autoon runsaasti hyviä elementtejä ajamisesta nauttimiseen. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster