Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB

Kuva Nettiauto

Tässä autossa on sen verran monta harvinaisuusaspektia, että ainutlaatuisuustakuu on varmasti turvattu.

Täällä Käytetyissä erikoisuuksissa on tullut vuosien varrella vastaan jos jonkinlaista kärryä. Skaala onkin ylipäätään hurja sen suhteen, mistä kulmasta erikoisuutta lähtee tulkitsemaan. Tämänkertainen esimerkki on erikoisuus perin monesta eri kulmasta. Harvinainen merkki ja malli check, arvoauto check, vanha vuosimalli check, erikoiserä check, ollut julkisuuden henkilön omistuksessa check.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harvinainen harvinaisuuden sisällä

Porsche 911 on nuorekas 60-vuotias urheiluautomalli, joka on tarinana täysin ainutlaatuinen automaailmassa. Itsestäänselvyydet sikseen, tämänkertainen käytetty erikoisuus edustaa vielä 911-heimonkin sisällä sitä harvinaisempaa laitaa. Ensinnäkin auton vuosimalli on 1968 eli Porschella on sen valmistushetkellä ollut vasta neljän vuoden kokemus 911:n valmistuksesta.

911:n mallinimen perään on tässä yksilössä ladattu joukko taikasanoja, joista jokainen tarkoittaa aina vain harvinaislaatuisempaa yksilöä. S tarkoittaa harvinaisuutta luonnollisesti moottorin näkökulmasta, Targa katon näkökulmasta ja LWB eli pitkä akseliväli korin näkökulmasta. Näitä kerrotaan valmistetun 614 kappaletta, joista tiettävästi vain tämä yksi on päätynyt Suomeen.

Auton 2,0-litrainen (totta kai ilmajäähdytetty) bokserikuutonen tuottaa näin S:nä 170 hevosvoimaa tehoa, ja jatkeenahan on viisivaihteinen käsivaihteisto.

Julkkistarina vielä lisämausteena

Jos ei edellämainittu riittänyt vakuuttamaan esimerkkiyksilömme harvinaislaatuisuudesta, tarina jatkuu.

Myynti-ilmoituksen mukaan auton on tuonut maahan tuolloin vuonna 1968 Wihuri, jolta se on kulkeutunut yhden väliomistajan kautta tekstiili- ja vaatealan suuryritys Marimekolle.

Marimekolla autoa on käyttänyt itseoikeutetusti yhtiön perustaja, Armi Ratia.

Tekstiilimogulilta Porsche on vuonna 1978 siirtynyt yksityiselle keräilijälle, joka on pitänyt sitä aina näihin päiviin asti, kunnes auto on nyt myynnissä Jyväskylässä. Toistaiseksi pitkäaikaisin omistaja on museorekisteröinyt auton vuonna 1998. Myynti-ilmoituksen mukaan yksilöhistoria on vahvistettu Kansallisarkistosta hankituilla kopioilla rekisteriotteesta.

Alkuperäisillä Fuchsin vanteilla varustettu yksilö on kerännyt 56 vuoden ja 25 800 kilometrin varrella jonkin verran kulumaa, mutta sen kerrotaan olevan täysin ajokuntoinen, ja katsastuskonttorillekin on asiaa vasta vuonna 2027. Myynti-ilmoituksessa korostuu myös sellainen ymmärrettävä asia, että auton toivotaan jäävän Suomeen.

Lähde: Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat