Käytetyt erikoisuudet: Dodge Viper V10 – moderni AC Cobra

Kuva Tori Autot

Tehokas V10-moottori ja mahdollisimman vähän painoa. Kun se yhdistetään aggressiiviseen ulkomuotoon, on tuloksena kaksipaikkainen urheiluauto Dodge Viper. 

Jo pelkkä Viper-nimi kertoo autoharrastajille mistä on kyse. Nimi yhdistetään järjettömän suureen ja tehokkaaseen moottoriin, joka on istutettu kaksipaikkaiseen, takavetoiseen, linjakkaaseen ja kevyeeseen autoon. Erityisesti alkuvuosina Viperiin liittyi olennaisesti myös erittäin askeettinen varustelu, jolla tähdättiin painonsäästöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleisön innostunut vastaanotto helpotti päätöstä Viperin ottamisesta tuotantoon

Ensimmäiset Viperin luonnokset syntyivät Chrysler Advanced Design -studiolla vuoden 1988 lopulla. Luonnoksista innostui myös Chryslerin presidentti Bob Lutz, joka ehdotti että luonnosten kaltaisen ”modernin Cobran” tuotantoa tulisi vakavasti harkita. Konseptimalli nähtiinkin jo seuraavana vuonna Pohjois-Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä. Yleisön innostunut reaktio oli suurelta osin vaikuttamassa siihen, että konseptista alettiin kehittää tuotantomallia. 

Lamborghini mukana kehitystyössä

Chryslerin silloinen tytäryhtiö Lamborghini oli vahvasti mukana auton ja moottorin kehitystyössä. Moottoriksi valittiin kahdeksanlitrainen V10, joka perustui läheisesti Dodge Ram -moottoriin. Esituotantosarjan auto sai huikean määrän julkisuutta, kun se esiintyi Indianapolis 500 -kisan pace carina. 

Viperin tuotanto alkoi New Mack Assembly Plantissa vuoden 1991 puolella. Monessa lähteessä tuotannon aloitusvuodeksi mainitaan 1992, sillä ensimmäiset vuoden 1991 loppupuolella valmistuneet yksilöt luovutettiin asiakkaille vuoden 1992 tammikuussa.

Hinta alkaen 52 000 taalaa

Ensimmäisen version moottorina oli 8,0-litrainen, 406-hevosvoimainen V10. Noin 323 kilogramman painoisen moottorin huipputeho saatiin 4600 kierroksella, ja 630 newtonmetrin vääntö tuhat kierrosta alemmalla lukemalla. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitettiin 4,2 sekuntia, varttimailin ajaksi 12,6 sekuntia ja huippunopeudeksi 266 kilometriä tunnissa.  Painonsäästön nimissä autossa oli kangaskatto, eikä varustukseen kuulunut sen paremmin lukkiutumattomia jarruja, luistonestoa, ilmastointia kuin sähkösäätöisiä istuimiakaan. Ilmastointi tuli tarjolle lisävarusteena alkaen vuodesta 1994, ja myös kovakattoinen versio tuli pian tarjolle rättikaton rinnalle. Yhdysvalloissa ensimmäisten Viperien hinta oli noin 52 000 dollaria. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi mallisukupolvea ja pari välivuotta 26 vuodessa

Ensimmäisen sukupolven Viperiä valmistettiin vuoteen 1995 asti. Toisen sukupolven Viperissä oli… yllätys yllätys… tehokkaampi moottori sekä parempi jousitus ja tehokkaammat jarrut. Se oli tuotannossa vuodesta 1996 vuoteen 2002 asti. Vuosien 2003-2007 kolmannen sukupolven auto poikkesi edeltäjistään selvästi ulkonäöltään, ja Euroopassa sitä myytiin nimellä SRT-10, koska Viper oli Iso-Britanniassa rekisteröity tavaramerkki. Mallisukupolvet vaihtuivat tiuhaan tahtiin, sillä neljäs sukupolvi oli tuotannossa vuosina 2008-2010 ja viides eli viimeinen sukupolvi vuosina 2013-2017. Siinä välissä Viper ehti olla pari vuotta pois mallistosta. 

Yhteensä Vipereitä valmistettiin 26 vuoden aikana 32 000 kappaletta, eli varsinaisesta volyymituotteesta ei ymmärrettävistä syistä ollut kysymys. Suurin moottorivaihtoehto oli kahdessa viimeisessä sukupolvessa käytetty 8,4-litrainen, josta parhaimmillaan puristettiin noin 650 hevosvoiman teholukema.

Myynnissä oleva Dodge Viper on vuodelta 1994, eli se edustaa ensimmäistä sukupolvea. Lisävarusteena siinä on ilmastointi, ja kyseessä on ensimmäinen vuosimalli johon ilmastointi oli saatavilla. 8-litraisen V10:n teho tässä versiossa on 406 hevosvoimaa. Painoa on 1590 kiloa, ja kiihtyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 4,5 sekuntia ja huippunopeudeksi 290 kilometriä tunnissa. Matkamittarissa on vain 16 000 mailin eli 25 000 kilometrin lukema. Hintalappuun on kirjoitettu 74 900 euron summa. 

Luetuimmat