30.12.2024

Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa

Kuva Dodge

Parhaimmillaan yli 600-hevosvoimainen, täyssähköinen tai bensiinimoottorinen, neli- tai kaksiovinen, mutta Hemitön Dodge Charger Daytona on todennäköisesti tulossa myös eurooppalaisten ulottuville.

Mahdollisimman puritaaninen, mutta silti hyvin tunteita herättävä muskeliauton uusi aikakausi lanseerattiin jokin aika sitten, ja nyt se on edennyt myyntiin asti kotimantereellaan. Dodge kuuluu tunnetusti nykyisin kohuttuunkin Stellantis-jättikonserniin, jonka hiljattain yllättäen tehtävästään eronnut ex-toimitusjohtaja Carlos Tavares kuuleman mukaan määräsi itsepintaisesti amerikkalaispäädyn nimekkään Hemi-V8:n lakkautettavaksi.

Näin ollen Charger Daytona kulkee henkisestä edeltäjästään Challengerista poiketen joko pelkällä sähköllä tai sitten korkeintaan rivimuotoon asetetulla kuusisylinterisellä bensiinimoottorilla.

Tässä voimalinjan maanjäristyksessä Stellantis näkee nyt potentiaalia kalliimman bensan ja muutoinkin isoruokaisille autoille allergisen Euroopan markkinoilla. Asialla oli spekuloitu jo hieman aiemmin, mutta juuri ennen joulua amerikkalainen autolehti Carscoops kertoi saaneensa sille vahvistuksen Stellantiksen edustajalta.

Nimeämätön tiedottaja Stellantikselta vahvisti Carscoopsille, että Charger Daytona tulee tarjolle Lähi-idässä vuoden 2025 toisella puoliskolla, ja samaan ajankohtaan maahantuojien välityksellä myös Euroopassa.

Lisäksi vahvistettiin, että Charger Daytona tulee rantautumaan Atlantin tälle puolen sekä kaksi- että neliovisena ja sekä täyssähköisenä että polttomoottorisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei hätää, taloudellisuus ei kiinnosta Chargeria pätkääkään

Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis lohdutti Chargerin ensiesittelyn yhteydessä järkyttynyttä muskeliautokansaa vakuuttamalla, etteivät edes täyssähkömallissa taloudellisuus ja toimintamatka ole kiinnostaneet suunnittelijoita pätkän vertaa. Kuniskisin mukaan sähköinen Charger Daytona ei muista sähköautoista poiketen ole "vihreä ja poliittisesti korrekti".

Kyse on siis pelkästä suorituskyvystä.

Täyssähköinen Charger Daytona on aina nelivetoinen eli siis kaksimoottorinen, ja sitä lähdetään markkinoimaan tutusti ja turvallisesti R/T:nä ja Scat Packina. Näistä R/T tarkoittaa pyöreästi 500 hevosvoimaa, siinä missä Scat Packillä huidellaan jo lähempänä 700 hevosvoimaa, Power Shotiksi nimetyn yliloikkarin ollessa käytössä.

Kiihdytyskisoissa - laillisissa tai laittomissa - pärjää luonnollisesti paremmin Scat Packilla, joka kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa ja hoitaa varttimailin 11,5 sekunnissa. Ja mikä vähintäänkin yhtä oleellista, järjestelmästä löytyvät erikseen driftaus- ja donitsiajotilat.

Ahdettu 3,0-litrainen Hurricanekaan ei ole mikään nuhapumppu, sillä sen kanssa ollaan parhaimmillaan 550 hevosvoiman paremmalla puolella ja 746 newtonmetrissä.

Charger Daytona rakentuu Stellantiksen yhteiselle STLA Large -perusrakenteelle, ollen sen puitteissa peräti 5,25 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,07-metrinen. Jättikokoinen muskeliauto korvaa samalla sekä edellispolven pitkäikäisen Challengerin että kaimansa Chargerin. Kaksi- ja nelioviset versiot veistetään samasta puusta edeltäjien kanssa samassa tehtaassa Kanadan Ontariossa.

Lähteet: Carscoops, Dodge

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat