6.2.2023

Käytetyt erikoisuudet: Dodge Ram Van – 8-henkilön pikkubussi

Dodge Ram tuo yleensä ensimmäisenä mielikuvat isokokoisesta lava-autosta. Taannoin Ramia saattoi kuitenkin tavata myös pakettiautona.

Kuten tiedetään, Dodge Ram tunnetaan nykyään ytimekkäämmin nimellä Ram. Vuosikymmenten aikana Ram on noussut yhdeksi tunnetuimmista amerikkalaisista pickup-brändeistä.

Sen sijaan Ram-nimen alla ollut pakettiautojen puoli ei ole tarttunut yhtä hyvin ihmisten mieliin. Ainakin osasyynä asiaan lienee se, että auton nimeämiskäytännöt olivat aavistuksen värikkäitä. Alkuun pakettiauto tunnettiin Dodgen B-sarjana, mutta roikkuipa mukana myös nimiä kuten Dodge Sportsman, Dodge Tradesman sekä Dodge Van.

Dodge Ram Vanin historia voidaan katsoa alkaneeksi vuonna 1970, jolloin pienemmän Dodge A100-pakettiauton. Varsinainen pakettiauton tuotanto alkoi kuitenkin vasta vuotta myöhemmin, eli vuonna 1971.

Huomionarvoista vuosiluvussa on se, että varsinainen Dodge Ramin lava-auto syntyi virallisesti vasta vuonna 1980, eli kymmenen vuotta sitten. Tosin ehtihän termi Ram roikkua Dodgen raskaampien ajoneuvojen yhteydessä ensimmäistä kertaa jo vuosina 1932-1954.

Pakettiautoille tyypilliseen tapaan myös Dodgen pakut saivat kokea monenlaista työtä. Autoa sai joko kolmella tai neljällä ovella. Auton takaosa oli mahdollista saada joko ikkunoilla ja istuimilla, tai tarvittaessa kokonaan ilman. Pakettiautoa käytettiin mm. erilaisina jakeluautoina, ambulanssina, koulu- tai kirkkobusseina sekä matkailuautoina.

Dodge Ram Vanista tuli kaikkiaan kolme sukupolvea, ja se käytti koko tuotannossa olonsa ajan pitkälti samoja teknisiä ratkaisuja. Ensimmäinen sukupolvi oli tuotannossa vuodet 1971-1978, toinen sukupolvi vuodet 1978-1993 ja kolmas sukupolvi vuodet 1993-2003.

Vuonna 2003 auttamatta vanhentuneen pakettiauton korvasi Dodge Sprinter, joka oli uudelleennimetty versio Mercedes-Benzin Sprinteristä. Tämän yhteistyön tausta muodostui siitä, että tuohon aikaan Daimler ja Chrysler elivät vielä onnellisesti saman katon alla. Tarkemmin Dodge Sprinterin tarinaa on käyty läpi Moottorin Nimi muutettu -juttusarjassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Dodge Ram B150 Royal

Suomessa Dodge Ramin pakettiautoversiot ovat melko harvinaista herkkua, mutta nyt tätä herkkua olisi tarjolla Vantaalla. Vuosimallin 1984 Dodge Ram B150 Royal on kahdeksan henkilön pikkubussi, johon mahtuu myyjän mukaan kyytiin isompikin remmi.

Hilkkua vailla nelikymppinen Dodge Ram näyttää olevan kuvissa hyvinkin siistikuntoinen. Siistikuntoisuus ei varmastikaan rajoitu pelkästään kuviin, sillä ajoneuvolle on myös myönnetty museoajoneuvon status. Seuraava katsastus ajoneuvolla osuu kesään 2024.

Tekniikkana Dodgessa on 5.2-litrainen V8-bensiinimoottori, mallimerkinnältään 318cid. Vaihteistona toimi kolmevaihteinen automaattivaihteisto, jonka mallimerkintä oli 904. Auto on takavetoinen ja sen omamassa on 2030 kilogrammaa.

Ollakseen 1980-luvun ajoneuvo, Dodgessa on melko hyvät varusteet. Autosta löytyy mm. sähkökäyttöiset ikkunat, keskuslukitus, vakionopeudensäädin ja ilmastointi, joskaan viimeisenä mainitun varusteen toimintaa ei ole testattu.

Mittarilukema autossa on 31 000 ja periamerikkalaiseen tyyliin lukema on tietenkin maileissa. Myynti-ilmoituksessa ei kerrota sen tarkemmin auton historiasta, mutta rivien välistä voimme tulkita auton uineen Suomeen käytettynä. Ainakin ensirekisteröinti vuonna 1993 viittaisi tähän teoriaan.

Tämän kasarimallin pikkubussin omistajaksi pääsisi nyt 14 900 euron suuruisella investoinnilla.

Mikäli Dodget kiinnostavat enemmänkin, Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa on esitelty vuosien varrella seuraavia autovalmistajan yksilöitä: Ilmavoimien entinen Dodge Pickup, Dodge Viper SRT-10, Dodge Ram 5.7 Hemi Crew Cab, Dodge Challenger SRT Hellcat, Dodge Viper RT/10 Roadster, Dodge Charger Hemi, Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE ja Dodge Victory Six.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat