9.3.2020

Käytetyt erikoisuudet – Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE

Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE - Tori.fi

Vuoden 1970 Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE on varustettu hurjalla 390-hevosvoimaisella 7,2-litraisella V8-moottorilla.

Vuonna 1964 esitelty Dodge Charger oli vain konseptiauto, jota ei oltu koskaan tarkoitettu tuotantoon. Amerikkalaisen autoteollisuuden kulta-aika kantoi 50-luvulta vielä paljon hienoja asioita pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle ja se näkyi muun muassa useina hienoina konseptiautoina. Suuri suosio yllätti varmasti osin jopa valmistajan ja jatkoa seurasi pian.

Dodge Charger takaa - Tori.fi
Suuren suosion saavuttanut konseptiauto johti lopulta tuotantoversioon, jonka toisen sukupolven edustaja näkyy kuvassa. Dodge Charger on nimenä tunnettu.

Seuraavana vuonna esiteltiin Charger II -konseptiauto, joka oli jo huomattavasti realistisemman oloinen tuotantoa silmällä pitäen. Tästäkin huolimatta monelle tuli varmasti yllätyksenä kuinka lähellä jälkimmäistä konseptia tuotantoon tullut Dodge Charger vuonna 1966 oli. Pohjana tässä oli takavetoinen ja etumoottorinen Chryslerin niin sanottu b-kori (englanniksi b-body).

Tuohon aikaan päivitystahti oli hurjaa ja ensimmäisen sukupolven Dodge Charger oli tuotannossa vain kaksi vuotta. Samalle pohjalle perustunut toinen sukupolvi (1968-1970) oli jättimenestys myyden lähes kolminkertaisesti valmistajan arvioihin nähden. Ajan amerikkalaishengen mukaisesti tuonakin aikana tehtiin pienempiä päivityksiä jokaiseen vuosimalliin ja siten tämän ajan amerikkalaisautoista puhutaankin yleensä sukupolvien sijaan lähinnä juuri vuosimallien mukaisesti.

Dodge Charger sivu - Tori.fi
Toisen sukupolven Dodge Charger näytti tältä vuonna 1970, kun nimen perästä löytyi lisämerkinnät 440 Six Pack R/T SE.

Viikon Käytetty erikoisuus edustaa vuosimallia 1970 eli toista sukupolvea, mutta palaamme asiaan myöhemmin. Kolmas (1971-1974) ja neljäs (1975-1978) sukupolvi pohjautui vielä samaan b-koriin, joista viimeiseksi jäänyttä vuosimallia valmistettiin vain muutama tuhat kappaletta. Tätä seurasi usean vuoden tauko ilman kyseistä mallinimeä Dodgen mallistossa.

Dodge Charger palasi mallistoon vuonna 1982 hyvin erinäköisessä asussa. Viides sukupolvi oli pienehkö etuvetoinen coupé varustettuna aina nelisylinterisellä moottorilla eikä tehoa ollut parhaimmillaankaan yhtä paljon tarjolla kuin edellisessä 70-luvun sukupolvessa. Vuonna 1987 Dodge luovutti Chargerin suhteen ja mallinimi poistui pitkäksi aikaa.

Dodge Charger etu - Tori.fi
Vuonna 2005 Dodge Charger palasi pitkän tauon jälkeen valikoimiin ja tuolloin valmistaja sanoi vaikutteita imetyn juuri alkupään malleista.

Vasta vuonna 2005 Dodge Charger palasi jälleen mallinimenä myyntiin. Tässä kohti kyseessä oli neliovinen porrasperä, eli sedan. Tätäkin on jo ehditty päivittämään kertaalleen ja malli on yhä myynnissä, mutta moderni Charger on täysin oma tarinansa.

Dodge Charger moottori - Tori.fi
Viikon käytetty erikoisuus Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE omaa kunnioitettavan 7,2-litraisen V8-moottorin, jonka teholukema on 390 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE

Juttusarjaamme ilahduttaa toisen sukupolven Dodge Charger 440 Six Pack R/T SE vuodelta 1970, eli kyseisen sukupolven viimeiseltä vuodelta. Tuossa 440 Six Pack tarkoittaa uutta, vuodelle 1970 tuotua, Holleyn kaasuttimilla varustettua 390-hevosvoimaista 7,2-litraista V8-moottoria. Lopun SE tarkoittaa kyseessä olevan paremmin varusteltu Special Edition.

Näin ollen varsin halutulle automaattivaihteistolla varustetulle versiolle kertyy myös jonkin verran hintaa. Tätä tietenkin korostaa se, että mittarilukemaksi on ilmoitettu kirjoitushetkellä kohtuullinen 87 289 kilometriä. Myös kunto vaikuttaa kuvien perusteella asialliselta ja auto kerrotaankin käydyn läpi muutamia vuosia sitten.

Vaaleansinistä metallivärin kirkkautta korostaa entisestään valkoinen katto sekä takapään valkoiset tehosteraidat. Myös vanteiden ja renkaiden voi kehua sopivan tyyliin. Sisätiloissa tervehtii runsas ja muhkea sininen verhoilu, jolle kromilistoin koristeltu tumma jalopuu luo vastapainoa.

Auton hintapyynti on kirjoitushetkellä 79 000 euroa ja lienee lukijasta kiinni onko summa suuri vai pieni. Se lienee kuitenkin näkökantana varsin ehdoton. Joku ei sillä rahalla harkitsisi mitään muuta ja toinen vain jotakin muuta.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat