22.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Freightliner Sprinter on ollut markkinoilla parikymmentä vuotta. Viimeiset kappaleet myydään juuri nyt, sillä mallia ei enää kannata pitää tuotannossa. Syy siihen löytyy hyvinkin läheltä. Freightliner Trucks on amerikkalainen hyötyajoneuvojen valmistaja. Se kuuluu lajissaan maansa myydyimpiin, muun muassa halliten kaukoliikenneautojen luokkaa Cascadia-mallillaan. Jo 40 vuoden ajan Freightliner on ollut osa Daimler-konsernia. Euroopan ja Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvot poikkeavat kuitenkin niin paljon toisistaan, ettei mitään kokonaisvaltaista konserniyhteistyötä Mercedes-Benzin ja pohjoisamerikkalaisen konsernisisaren välillä ole päästy toteuttamaan. Jotakin rakenteellista yhteistyötä nähtiin yhteistyön alkutaipaleella esimerkiksi rekkavetureiden jaettujen kabiinien muodossa. Mutta sitten tuli Sprinter.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdella brändillä ratsastaenMercedes-Benz Sprinter jalkautui USA:han 2000-luvun alussa, ei kuitenkaan omalla nimellään, vaan peräti kahden eri amerikkalaisbrändin verholla. Kun Freightliner-versio näki päivänvalon vuonna 2001, siitä parin vuoden kuluttua mallilla vastattiin Dodgen tarpeeseen korvata vanhentunut pakumallistonsa. Tuloksena oli Dodge Sprinter.Molemmat versiot saivat omien tuotemerkkiensä mukaiset maskit ja logot. Bensiinimoottorisia autoja meni Amerikassa enemmän. Myös muut pienet yksityiskohdat, kuten erilainen rengastus sekä oranssit ”DOT-valot” ajovaloumpioissa erottavat nämä euroveljestään.Pitkä matka onkin tultu siitä ajasta, kun Dodge oli osa DaimlerChrysler-konsernia, kuten myös siitä, kun se valmisti hyötyajoneuvoja omalla nimellään. Nykyäänhän Dodge on virallisesti osa Stellantis North Americaa ja se on siirtänyt hyötyajoneuvot RAM-brändin alle, jatkaen itse täysiverisenä muskeliautovalmistajana.Toisen polven Dodge Sprinter 2500Perille saakka - vaikka sitten osinaJos olet miettinyt, miksi Yhdysvallat on niin omavarainen myös kevyempien hyötyajoneuvojen valmistuksen suhteen, saattaa tämä kappale avata asiaa.Eurooppaan tarkoitetut Mercedes-Benz Sprinterit valmistetaan Saksassa. DaimlerChrysler ei nähnyt järkeväksi perustaa omaa tuotantolinjaa amerikkalais-Sprintereille Atlantin taakse, joten totta kai myös ne tehtiin Euroopassa. Tässä on kuitenkin yksi mutta. 1960-luvulle juurensa juontavan kauppasodan seurauksena ulkomailla tuotetuille, muiden muassa Sprinter-luokan ajoneuvoille on asetettu karskin kuuloinen 25 prosentin tuontitulli. Tällä pyritään suojelemaan maan ajoneuvotuotantoa. Kukaan ei kuitenkaan määrittele tarkasti, mikä on Yhdysvalloissa valmistettu auto. Tämän porsaanreiän turvin DaimlerChrysler laivasi Euroopassa tehdyt Sprinterin tavara-autoversiot ainakin osittain purettuina konsernin Etelä-Carolinan toimipisteeseen, jossa irroitetut osat tai osakokonaisuudet kiinnitettiin takaisin, ja autot saivat tarvittavan Made in USA -tittelin.Tuontitullia kutsutaan myös nimellä Chicken tax, sillä se on vastareaktio amerikkalaisen siipikarjan lihan eurooppalaiselle tariffille. Tulli ei koskenut Sprinterin bussiversiota, joten se pääsi mutkitta suoraan kauppoihin.Freightlinerina pidempäänToiseen, yhteistyössä Volkswagenin kanssa tehtyyn Sprinter-sukupolveen siirryttäessä mukana olivat edelleen sekä Dodge että Freightliner. Ja yhä tietenkin, palasista koottuna.Dodge pudottautui kolmikosta pois vuonna 2009, kun DaimlerChrysler-yhteistyö oli tullut päätökseensä hieman sitä aiemmin. Sprinterin seuraaja löytyi, jälkeenpäin sanottuna tulevaisuudesta, nimittäin Fiat-PSA-pakukolmikosta, kun Fiat Ducatosta tehtiin Pohjois-Amerikassa RAM Promaster.Facelift-mallin RAM Promaster ei täysin vastaa eri tavalla muuttuneita eurosisariaan. Se valmistetaan Meksikon Saltillossa pohjoisamerikkalaisen kauppasopimuksen turvin.Daimler AG:n Freightliner puolestaan jatkoi Sprinter-yhteistyötä edelleen vuoteen 2017 ja kolmanteen sukupolveen. Konserni on pitänyt samaan aikaan Freightlinerin kanssa myös Mercedes-versiota Yhdysvaltain mallistossaan. Tämä taas ei ole tehnyt lainkaan hyvää Freightliner Sprinterin myynnille, joka on laahannut kaukana johtotähden perässä koko ajan. Näin Daimler päätti kuluvana vuonna lakkauttaa mallin myynnin, mikä tapahtuneekin aivan lähiaikoina. Se laittaa lopullisen pisteen Freightliner Sprinterin 20-vuotiselle taipaleelle.Viimeisin Freightliner Sprinter ehti saada keulalleen vielä uuden 2-litraisen turbobensiinimoottorin. Dieselkoneen virkaa hoiti puolestaan 3-litrainen V6.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Daimler AG, StellantisMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Nimi muutettu: Volkswagen Caddy – Volkkari, joka oli oikeasti aito Škoda Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samalla Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?