22.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Freightliner Sprinter on ollut markkinoilla parikymmentä vuotta. Viimeiset kappaleet myydään juuri nyt, sillä mallia ei enää kannata pitää tuotannossa. Syy siihen löytyy hyvinkin läheltä. Freightliner Trucks on amerikkalainen hyötyajoneuvojen valmistaja. Se kuuluu lajissaan maansa myydyimpiin, muun muassa halliten kaukoliikenneautojen luokkaa Cascadia-mallillaan. Jo 40 vuoden ajan Freightliner on ollut osa Daimler-konsernia. Euroopan ja Pohjois-Amerikan hyötyajoneuvot poikkeavat kuitenkin niin paljon toisistaan, ettei mitään kokonaisvaltaista konserniyhteistyötä Mercedes-Benzin ja pohjoisamerikkalaisen konsernisisaren välillä ole päästy toteuttamaan. Jotakin rakenteellista yhteistyötä nähtiin yhteistyön alkutaipaleella esimerkiksi rekkavetureiden jaettujen kabiinien muodossa. Mutta sitten tuli Sprinter. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahdella brändillä ratsastaen Mercedes-Benz Sprinter jalkautui USA:han 2000-luvun alussa, ei kuitenkaan omalla nimellään, vaan peräti kahden eri amerikkalaisbrändin verholla. Kun Freightliner-versio näki päivänvalon vuonna 2001, siitä parin vuoden kuluttua mallilla vastattiin Dodgen tarpeeseen korvata vanhentunut pakumallistonsa. Tuloksena oli Dodge Sprinter. Molemmat versiot saivat omien tuotemerkkiensä mukaiset maskit ja logot. Bensiinimoottorisia autoja meni Amerikassa enemmän. Myös muut pienet yksityiskohdat, kuten erilainen rengastus sekä oranssit ”DOT-valot” ajovaloumpioissa erottavat nämä euroveljestään. Pitkä matka onkin tultu siitä ajasta, kun Dodge oli osa DaimlerChrysler-konsernia, kuten myös siitä, kun se valmisti hyötyajoneuvoja omalla nimellään. Nykyäänhän Dodge on virallisesti osa Stellantis North Americaa ja se on siirtänyt hyötyajoneuvot RAM-brändin alle, jatkaen itse täysiverisenä muskeliautovalmistajana. Toisen polven Dodge Sprinter 2500 Perille saakka - vaikka sitten osina Jos olet miettinyt, miksi Yhdysvallat on niin omavarainen myös kevyempien hyötyajoneuvojen valmistuksen suhteen, saattaa tämä kappale avata asiaa. Eurooppaan tarkoitetut Mercedes-Benz Sprinterit valmistetaan Saksassa. DaimlerChrysler ei nähnyt järkeväksi perustaa omaa tuotantolinjaa amerikkalais-Sprintereille Atlantin taakse, joten totta kai myös ne tehtiin Euroopassa. Tässä on kuitenkin yksi mutta. 1960-luvulle juurensa juontavan kauppasodan seurauksena ulkomailla tuotetuille, muiden muassa Sprinter-luokan ajoneuvoille on asetettu karskin kuuloinen 25 prosentin tuontitulli. Tällä pyritään suojelemaan maan ajoneuvotuotantoa. Kukaan ei kuitenkaan määrittele tarkasti, mikä on Yhdysvalloissa valmistettu auto. Tämän porsaanreiän turvin DaimlerChrysler laivasi Euroopassa tehdyt Sprinterin tavara-autoversiot ainakin osittain purettuina konsernin Etelä-Carolinan toimipisteeseen, jossa irroitetut osat tai osakokonaisuudet kiinnitettiin takaisin, ja autot saivat tarvittavan Made in USA -tittelin. Tuontitullia kutsutaan myös nimellä Chicken tax, sillä se on vastareaktio amerikkalaisen siipikarjan lihan eurooppalaiselle tariffille. Tulli ei koskenut Sprinterin bussiversiota, joten se pääsi mutkitta suoraan kauppoihin. Freightlinerina pidempään Toiseen, yhteistyössä Volkswagenin kanssa tehtyyn Sprinter-sukupolveen siirryttäessä mukana olivat edelleen sekä Dodge että Freightliner. Ja yhä tietenkin, palasista koottuna. Dodge pudottautui kolmikosta pois vuonna 2009, kun DaimlerChrysler-yhteistyö oli tullut päätökseensä hieman sitä aiemmin. Sprinterin seuraaja löytyi, jälkeenpäin sanottuna tulevaisuudesta, nimittäin Fiat-PSA-pakukolmikosta, kun Fiat Ducatosta tehtiin Pohjois-Amerikassa RAM Promaster. Facelift-mallin RAM Promaster ei täysin vastaa eri tavalla muuttuneita eurosisariaan. Se valmistetaan Meksikon Saltillossa pohjoisamerikkalaisen kauppasopimuksen turvin. Daimler AG:n Freightliner puolestaan jatkoi Sprinter-yhteistyötä edelleen vuoteen 2017 ja kolmanteen sukupolveen. Konserni on pitänyt samaan aikaan Freightlinerin kanssa myös Mercedes-versiota Yhdysvaltain mallistossaan. Tämä taas ei ole tehnyt lainkaan hyvää Freightliner Sprinterin myynnille, joka on laahannut kaukana johtotähden perässä koko ajan. Näin Daimler päätti kuluvana vuonna lakkauttaa mallin myynnin, mikä tapahtuneekin aivan lähiaikoina. Se laittaa lopullisen pisteen Freightliner Sprinterin 20-vuotiselle taipaleelle. Viimeisin Freightliner Sprinter ehti saada keulalleen vielä uuden 2-litraisen turbobensiinimoottorin. Dieselkoneen virkaa hoiti puolestaan 3-litrainen V6. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Daimler AG, Stellantis Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Nimi muutettu: Volkswagen Caddy – Volkkari, joka oli oikeasti aito Škoda Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samalla Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku