Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat – Tori Autot

Ajoneuvot Käytetyt autot Käytetyt erikoisuudet 20.9.2021

Käytetyt erikoisuudet – Dodge Challenger SRT Hellcat

Mekaanisesti ahdettu 6,2-litrainen Hemi V8 -moottori ulvoo yli 700 hevosvoiman hönkäyksellä helvetin porteilta. Tämä on Dodge Challenger SRT Hellcat.

Vuonna 1970 poniautoluokkaan paukahti uusi Barracudaan pohjautunut tulokas nimeltä Dodge Challenger haastamaan Chevrolet Camaroa, Ford Mustangia, Mercury Cougaria ja Pontiac Firebirdia. Noin 45 vuotta myöhemmin esitelty mielipuolisen tehokas Dodge Challenger SRT Hellcat jatkaa perintöä muskeliautojen suuntaan.

Voiko Dodge Challenger ylipäätään sitten olla muskeliauto? Monen mielestä muskeliauton tulee edustaa pykälää suurempaa kokoluokkaa, mutta toisaalta tehot ja luonne kyllä riittävät. Siinäpä väiteltävää autoista kiinnostuneille. 

Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat

Voiko poniautoluokan auto olla muskeliauto? Sitä voi jokainen tämänkin kohdalla miettiä.

Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin joka tapauksessa vuosina 1970-1974 ja siitä syntyi jonkinlainen ikoni hyvin lyhyessä ajassa. Vuonna 1978 esitelty toinen sukupolvi on Mitsubishi, jonka suurin osa onnistunut unohtamaan.

Alkuperäisen viehätystä etsittiin vuonna 2005 esitellyllä piirretyllä luonnostelmalla. Uusi retromalli herätettiin henkiin konseptimallina vuoden 2006 Detroitin autonäyttelyssä. Tuotantomallin valmistus aloitettiin 2008 kaksiovisena runsaasti vuoden 1970 Dodge Challenger R/T -mallista vaikutteita hakeneena uutuutena.

Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat

B-pilari on pyritty piilottamaan silmältä puhtaampien linjojen luomiseksi.

Auton käyttämä LX-perusrakenne kehitettiin vanhalta pohjalta ja monia Mercedes-Benzin osasia hyödynnettiin kokonaisuuden valmistamisessa. B-pilari piilotettiin lasin taakse, jotta saataisiin aikaan illuusio leijuvasta katosta. Kaikki ensimmäisen vuosimallin autot varustettiin puolipallon muotoisin palotiloin varustetulla Hemi V8 -moottorilla ja Mercedes-Benzin valikoimasta napatulla 5-pykäläisellä automaattivaihteistolla. 

Vuoden 2015 mallipäivityksen yhteydessä lisättiin myös pirullinen vaihtoehto. Dodge Challenger SRT Hellcat löi pöytään kerralla yli 700 hevosvoimaa ja liudan aivan pöljiä suoritusarvoja. Auto toimitettiin kahdella avaimella, joista maltillisempi antoi kuljettajan käyttöön “vain” 500 hevosvoimaa.

Moottori maisteli vuosimallin 2015 Dodge Charger Hellcatin tunnelmia toukokuussa 2019.  Se antaa jonkinlaista osviittaa siitä, mitä nyt on tarjolla. Myöhemmin markkinoille esiteltiin vieläkin tehokkaampi Dodge Challenger SRT Demon ja sitä haastamaan valmistettu Hennessey The Exorcist.

Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat

Vuosimallin 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat on vain hieman kärjistäen yhtä kuin sen moottori.

Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat

Vuosimallin 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat löytyy Jyväskylästä. Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 88 000 kilometriä. 

Koko komeuden sydän on kuitenkin mekaanisesti ahdettu 6,2-litrainen Hemi V8 -moottori, jonka huipputeho on 527 kilowattia (717 hv) ja vääntöäkin löytyy 881 newtonmetriä. Tuo voima välitetään takapyörille kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta.

Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat

Hellcatin suoritusarvot puhuvat puolestaan, jos niitä moottorin ulvomisen yli kuulee.

Hellcat rykäisee varttimailin vain hieman yli 11 sekunnin lukemaan keräten loppunopeutta yli 200 kilometriä tunnissa. Huippunopeudeksi on ilmoitettu 320 kilometriä tunnissa. Nämä ovat hurjia lukemia mille tahansa autolle, mutta erityisesti takavetoiselle sellaiselle.

Tummanharmaata ulkokuorta ryyditetään mustin yksityiskohdin, joihin lukeutuvat muun muassa mustat 20-tuumaiset alkuperäisvanteet. Kyljissä, etupyörien takana, vihjataan auton voimavaroista.

Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat

Sisätilat ovat mustanpuhuvat vain näyttöjen loistaessa kaiken keskellä.

Sisätilat ovat hyvin mustat nahkaverhoilua myöden. Auton toimintoja hallitaan tietoviihdejärjestelmän 8,4-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Suomen olosuhteisiin sopivasti myös ohjauspyörä on lämmitettävää mallia. 

Dodge Challenger SRT Hellcat on pirullinen partneri. Ehkä sellaista saattaa kaivata, mikäli elämä tuntuu hieman tylsältä. 

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat