20.9.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Dodge Challenger SRT Hellcat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mekaanisesti ahdettu 6,2-litrainen Hemi V8 -moottori ulvoo yli 700 hevosvoiman hönkäyksellä helvetin porteilta. Tämä on Dodge Challenger SRT Hellcat. Vuonna 1970 poniautoluokkaan paukahti uusi Barracudaan pohjautunut tulokas nimeltä Dodge Challenger haastamaan Chevrolet Camaroa, Ford Mustangia, Mercury Cougaria ja Pontiac Firebirdia. Noin 45 vuotta myöhemmin esitelty mielipuolisen tehokas Dodge Challenger SRT Hellcat jatkaa perintöä muskeliautojen suuntaan. Voiko Dodge Challenger ylipäätään sitten olla muskeliauto? Monen mielestä muskeliauton tulee edustaa pykälää suurempaa kokoluokkaa, mutta toisaalta tehot ja luonne kyllä riittävät. Siinäpä väiteltävää autoista kiinnostuneille. Voiko poniautoluokan auto olla muskeliauto? Sitä voi jokainen tämänkin kohdalla miettiä. Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin joka tapauksessa vuosina 1970-1974 ja siitä syntyi jonkinlainen ikoni hyvin lyhyessä ajassa. Vuonna 1978 esitelty toinen sukupolvi on Mitsubishi, jonka suurin osa onnistunut unohtamaan. Alkuperäisen viehätystä etsittiin vuonna 2005 esitellyllä piirretyllä luonnostelmalla. Uusi retromalli herätettiin henkiin konseptimallina vuoden 2006 Detroitin autonäyttelyssä. Tuotantomallin valmistus aloitettiin 2008 kaksiovisena runsaasti vuoden 1970 Dodge Challenger R/T -mallista vaikutteita hakeneena uutuutena. B-pilari on pyritty piilottamaan silmältä puhtaampien linjojen luomiseksi. Auton käyttämä LX-perusrakenne kehitettiin vanhalta pohjalta ja monia Mercedes-Benzin osasia hyödynnettiin kokonaisuuden valmistamisessa. B-pilari piilotettiin lasin taakse, jotta saataisiin aikaan illuusio leijuvasta katosta. Kaikki ensimmäisen vuosimallin autot varustettiin puolipallon muotoisin palotiloin varustetulla Hemi V8 -moottorilla ja Mercedes-Benzin valikoimasta napatulla 5-pykäläisellä automaattivaihteistolla. Vuoden 2015 mallipäivityksen yhteydessä lisättiin myös pirullinen vaihtoehto. Dodge Challenger SRT Hellcat löi pöytään kerralla yli 700 hevosvoimaa ja liudan aivan pöljiä suoritusarvoja. Auto toimitettiin kahdella avaimella, joista maltillisempi antoi kuljettajan käyttöön “vain” 500 hevosvoimaa. Moottori maisteli vuosimallin 2015 Dodge Charger Hellcatin tunnelmia toukokuussa 2019. Se antaa jonkinlaista osviittaa siitä, mitä nyt on tarjolla. Myöhemmin markkinoille esiteltiin vieläkin tehokkaampi Dodge Challenger SRT Demon ja sitä haastamaan valmistettu Hennessey The Exorcist. Vuosimallin 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat on vain hieman kärjistäen yhtä kuin sen moottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Dodge Challenger SRT Hellcat Vuosimallin 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat löytyy Jyväskylästä. Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 88 000 kilometriä. Koko komeuden sydän on kuitenkin mekaanisesti ahdettu 6,2-litrainen Hemi V8 -moottori, jonka huipputeho on 527 kilowattia (717 hv) ja vääntöäkin löytyy 881 newtonmetriä. Tuo voima välitetään takapyörille kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta. Hellcatin suoritusarvot puhuvat puolestaan, jos niitä moottorin ulvomisen yli kuulee. Hellcat rykäisee varttimailin vain hieman yli 11 sekunnin lukemaan keräten loppunopeutta yli 200 kilometriä tunnissa. Huippunopeudeksi on ilmoitettu 320 kilometriä tunnissa. Nämä ovat hurjia lukemia mille tahansa autolle, mutta erityisesti takavetoiselle sellaiselle. Tummanharmaata ulkokuorta ryyditetään mustin yksityiskohdin, joihin lukeutuvat muun muassa mustat 20-tuumaiset alkuperäisvanteet. Kyljissä, etupyörien takana, vihjataan auton voimavaroista. Sisätilat ovat mustanpuhuvat vain näyttöjen loistaessa kaiken keskellä. Sisätilat ovat hyvin mustat nahkaverhoilua myöden. Auton toimintoja hallitaan tietoviihdejärjestelmän 8,4-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Suomen olosuhteisiin sopivasti myös ohjauspyörä on lämmitettävää mallia. Dodge Challenger SRT Hellcat on pirullinen partneri. Ehkä sellaista saattaa kaivata, mikäli elämä tuntuu hieman tylsältä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku