11.3.2018 Ajoneuvot Varttimailin paholainen: 840 hevosen Dodge Challenger SRT Demon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta miksi ihmeessä Geneven autonäyttelyssä oleva Dodge Challenger SRT Demon on nostettu eturenkaistaan ilmaan? Viime vuosina Dodge on muistuttanut niistä vanhoista hyvistä ajoista SRT Hellcat -malleillaan, joissa 6,2-litraisen Hemi V8:n ja mekaanisen ahtimen avulla katuauto on varustettu sangen riittävällä 707 hevosvoiman teholla. Mutta miksi tyytyä numerolla 7 alkavaan teholukemaan kun 8 on enemmän? Niinpä arkistosta kaivettiin Hellcatin kaveriksi toinenkin legendaarinen mallinimi, Demon. Samalla 6,2-litrainen Hemi sai lisää höökää, sillä ahdin, männät, kanget, venttiilikoneisto ja polttoaineen suihkutusjärjestelmä uusittiin, jotta moottori jaksaisi enemmän. Lopputuloksena on jo järjettömät 840 hevosvoimaa ja 1 044 newtonmetriä vääntöä. Eikä tässä vielä kaikki! Dodge on varustanut Challenger SRT Demonin koko armeijalla ominaisuuksia, jotka yltävät tuotantoautojen ennätyksiin. Vai miltä kuulostaa ennätys esimerkiksi konepellin ilmaskuupin koossa (291 cm²) tai kiihtyvyyden voimassa (1,8 g)? Järjettömien tehojen lisäksi Demonissa on karsittu painoa muun muassa poistamalla muut istuimet (joskin ne voi lisätä takaisin yhdellä taalalla per istuin), karsimalla parkkitutka, vaihtamalla vanteet ja pyöränpultit, luopumalla ohjausakselin sähkösäädöstä... Toisaalta yhtälöön on lyöty lisää rautaa vastaamaan riittävästä jäähdytyksestä ja siitä, että voimalinja pystyy ja kestää maksimaaliset lähdöt. Mielenkiintoista Demonissa on sen järjettömän moottorin lisäksi mahdollisuus varustaa auto Nitto NT05R 'drag radial' kiihdytysrenkailla, jälleen ensimmäisenä tuotantoautona. Tiukan paikan tullen keulan painoa voidaan vähentää vielä vaihtamalla autoon kapeat eturenkaat. Kun kaikki nupit ovat kaakossa ja lukuisat järjestelmät transbrakesta alkaen pääsevät näyttämään kyntensä, on lopputuloksena 0–97 km/h 2,3 sekunnissa. Varttimaili taittuu 9,65 sekunnissa loppunopeudella 225,3 km/h. Ehkä shokeeravinta Dodge Challenger SRT Demonissa on vielä eräs sen ennätyksistä tuotantoautojen maailmassa. Guinnessin varmistamassa maailmanennätyksessä Demon nosti eturenkaansa ilmaan peräti 89 senttimetrin matkalla täyttä häkää lähdettäessä. Keuliva tuotantoauto katukäyttöön 68 440 eurolla. God bless America. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku