4.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Dodge Victory Six Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusisylinterisellä moottorilla varustettu 1920-luvun Dodge Victory Six on todellinen gangsteriauto. Yhtä pahamaineista tyyliä saa etsiä virkavallan kanssa. Pirtu-Dodgena tunnettu vuoden 1928 Dodge Victory Six on ollut uutena erittäin kallis auto. Sen seuraava tasavuosiluku on 100-vuotisjuhla, joten voidaan todellakin puhua klassikosta. Juuri tästä kyseisestä yksilöstä on kirjoitettu jo aiemminkin eri medioissa. Ratti kertoo usein yllättävänkin paljon auton luonteesta. Tämä puuruori tuntee takuulla useat tarinat. Mahdollisesti jopa Suomen ainoa Dodge Victory Six on varsin erityinen auto, sillä se on myös myyty uutena Suomeen. Toista maailmansotaa edeltäviä autoja ei ole maassamme muutenkaan liikaa, mutta Dodgen valmistama amerikanrauta poikkeaa niistä muistakin. Jos autolla voi olla karismaa, niin nyt se on löytynyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dodge Victory Six Horace ja John Dodge perustivat yrityksen Detroitin Michiganissa vuonna 1900. Dodge Brothers alkoi pian tarjoamaan osia autonvalmistajille ja näitä osia oli esimerkiksi varhaisissa Oldsmobilen henkilöautoissa. Dodge Brothers solmi myös sopimuksen Henry Fordin kanssa ja toimitti laajan kattauksen osia aikaisiin Fordeihin vuosina 1903-1904. Dodge Brothers Motor Company valmisti ensimmäisen autonsa vuonna 1914. Vuonna 1928 keulaornamentti oli pyöreä siipien yllä. Vuoteen 1910 mennessä Dodge Brothers sai valmiiksi oman tehtaansa Michiganin Hamtramckiin, jossa se muuten säilyi käytössä aina vuoteen 1979 asti. Muutamaa vuotta myöhemmin perustettiin Dodge Brothers Motor Company, joka aloittikin autonvalmistuksen vuonna 1914. Ensimmäinen automalli oli hieman Fordin Model T:n yläpuolelle sijoittunut nelisylinterisellä moottorilla varustettu Dodge Model 30/35. Nämä Dodget olivat hyvässä maineessa ja jo vuonna 1916 merkki oli noussut Yhdysvalloissa toiseksi myydyimmäksi. Ne osoittautuivat luotettaviksi myös puolustusvoimien käytössä. Arvioiden mukaan ensimmäiseen maailmansotaan otti osaa noin 18 000 Dodgen valmistamaa ajoneuvoa. 1920-luku oli Dodgelle surullinen yrityksen molempien perustajien menehtyessä. Automerkki kuitenkin jatkoi kulkuaan. Seuraavalle vuosikymmenelle saavuttaessa Dodge oli säilyttänyt asemansa toiseksi myydyimpänä henkilöautomerkkinä. Valitettavasti surulliset uutiset kohtasivat yritystä perustajajäsenen, John Dodgen, menehdyttyä tammikuussa 1920. Saman vuoden joulukuussa menehtyi myös hänen veljensä, toinen perustajajäsen, Horace Dodge. Yritys siirtyi veljesten leskille, jotka nostivat johtoon Frederick Haynesin. Dodge Brothersin henkilöautopuolen menestys hieman sakkasi seuraavina vuosina ja se myytiin sijoitusyhtiölle. Viimein vuonna 1927 tuoteportfolio uudistui kunnolla, kun nelisylinteristen mallien rinnalle tulivat uudet kuusisylinterisillä moottoreilla varustetut mallit. Vuonna 1927 Dodgen konepellin alle tiensä löysivät kuusisylinteriset moottorit. Dodge Victory Sixin 3,5-litrainen rivimoottori tuotti 86 hevosvoimaa. Vuonna 1928 nelisylinterinen Fast Four -mallisto korvattiin kokonaan kahdella kevyemmällä kuusisylinterisellä mallilla. Myyntiin saatiin Standard Six ja Victory Six. Samana vuonna Chrysler osti Dodgen itselleen. Käytetty erikoisuus Löysimme myynnistä ilmoituksen mukaan tiettävästi Suomen ainoan Dodge Victory Sixin. Vuoden 1928 Dodge on joka tapauksessa käynyt erittäin harvinaiseksi ja sopii hyvin Moottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarjaan. Tämä yksilö on rekisteröity Suomeen tammikuussa vuonna 1928 ja nykyään se on myös museorekisteröity. Sisätiloissa matkustavia hellii vihreä plyysi, joka henkii 1920-luvun tunnelmaa. Dodge oli jo aiemmin tullut tunnetuksi teräsrungosta, joka oli vielä tuohon aikaan omintakeinen ratkaisu monien käyttäessä esimerkiksi puuta rungon rakenteissa. Puuta tosin löytyy tämän auton vanteista, joka sekin korvattiin mallivuodelle 1929 metallilla. Suuria ajovaloja ja kromimaskia seuraa linjakas kori, jonka kaksoisvärityksestä löytyy tummanvihreää mustan parina. Sisätilojen vihreä plyysi kuvastaa ajan hengen ylellisyyttä tyylikkäällä tavalla. Kojelauta on jalopuuta. Dodge Victory Sixin ratin takana voi päästä 20-luvun viinatrokarin tunnelmiin laittomuuksiin ryhtymättä. Victory Sixin 3,5-litrainen kuusisylinterinen bensiinillä käyvä rivimoottori on sen ehdottomia tunnusmerkkejä. Moottorin tarjoama 68 hevosvoimaa oli hurja teholukema 1920-luvulla. Lempinimi Pirtu-Dodge juontaa juurensa tietenkin siitä, että nämä tehokkaalla moottorilla varustetut ripeät autot olivat aikanaan viinatrokareiden suosiossa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?