18.6.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Dodge Stealth R/T kuulostaa amerikkalaiselta, mutta kuoren alla on aito japanilaistuote. Nimi muutettu -sarja tuntuu kuin olevan tehty Chryslerin ja Mitsubishin ympärille. Ensimmäinen merkeistä nousee jatkuvasti esiin DaimlerChryslerin ja Fiat Chrysler Automobiles -seikkailuiden vuoksi, Mitsubishi taas on tehnyt yhteistyötä milloin minkäkin merkin kanssa. Myös Chryslerin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Amerikkalainen urheiluauto – Japanista Chrysler-yhtymään kuuluva Dodge esitteli mallivuodelle 1990 uuden urheiluauton: Stealthin. Kyseessä oli ajan mittapuulla huippukehittynyt urheiluauto, jonka pehmeät muodot kätkivät huippumalli Stealth R/T:ssä tuplaturbo-V6:n, manuaalivaihteiston, nelivedon, nelipyöräohjauksen, säätyvän iskunvaimennuksen ja jopa aktiivista aerodynamiikkaa. Moinen teknologiakatalogi tuntuu ehkä oudolta yritykselle, joka Stealth R/T:n esittelyaikoihin kehitti myös toista urheiluautoa – 8-litraisen V10-moottorin liikuttama Dodge Viper edusti hieman perinteisempää lähestymistapaa teemaan. Mitsubishi 3000GT Valmistusmaa aiheutti protestin Syy Dodge Stealthiin löytyy tietysti Mitsubishistä. Auto oli uudet logot saanut Mitsubishi 3000GT – suuryrityksen vastaus Toyota Supralle, Nissan 300ZX:lle, Subaru SVX:lle ja (Mazda) Eunos Cosmolle. Dodge Stealth valmistettiin Japanissa Mitsubishin tehtaalla. Seikka on sikäli maininnan arvoinen, että kotimarkkinoita suojeleva United Automotive Workers -ammattiliitto protestoi Stealth R/T:n pois vuoden 1991 Indianapolis 500 -kilpailun turva-auton paikalta. Tilalla käytettiin Viper-prototyyppiä. Ei Dodge Stealth mikään jättimenestys ollut: sitä myytiin vuosina 1990–1996, Mitsubishi-variantti jatkoi vielä vuoteen 2000 saakka. Teknisestii kaksikko oli tiettyjä versioeroja lukuun ottamatta identtiinen, mutta Dodgen painos erosi hieman Mitsubishistä visuaalisesti. Valitettavasti Dodgen painoksesta löytyy hyvin vähän lehdistökuvia, joten käytämme kuvituksessa avauskuvaa lukuun ottamatta Mitsubishin painosta. Perusmallissa etuveto ja 165 hv Stealth oli kenties vähän ristiriitainen tuote. Se perustui Mitsubishi Sigman perusrakenteeseen, eli V6-moottori löytyi etupyörien välistä poikittain. Dodgen perusmallissa moottori oli peräti vain 165 hevosvoimainen 12-venttiilinen yhdellä yläpuolisella nokalla per kansi varustettu, ja vetokin ulottui vain etupyöriin saakka. Mitsubishi ei kotimarkkinoilla moista edes suostunut myymään: siellä hitainkin 3000GT, tai GTO kuten autoa Japanissa kutsuttiin, liikkui samaisen koneen 24-venttiilisen 225-hevosvoimaisen version turvin ja nelivetokin oli vakiovaruste. Dodge Stealth R/T Twin Turbo, yhdessä sisarmalli Mitsubishi 3000GT VR-4:n kanssa kehittivät kunnioitettavan 300 hevosvoiman huipputehon, ja korkeasta painosta huolimatta autojen suorituskyky oli varsin mainio. Alkupään autojen keulaa koristivat ikimuodikkaat luukkulamput: tässä Mitsubishi 3000GT:n näkemys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avattava kovakatto Autosta oli tarjolla myös aukeavalla kovakatolla varustettu versio, joka oli kalifornialaisen ASC-yrityksen tekemä modifikaatio. Muutos kasvatti auton painoa entisestään, Mitsubishi 3000GT VR-4 Spyderin kohdalla vaaka ulottui jo 1 870 kilogrammaan. Silti kyse oli ensimmäisistä modernin ajan kovakattoisista avoautoista – vuonna 1993 esitelty Spyder ehti kauppoihin reilusti ennen Mercdedes-Benz SLK:ta. Ehkä Dodge Stealth olisi otettu markkinoilla uskottavammin vastaan, jos tarjolla olisi ollut vain tehokkaita turbonelivetoja? Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, Kuvat: valmistaja, lähde: Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: kun USA rakensi Dodge Hornetille maksumuurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan