5.2.2024

Käytetyt erikoisuudet: Ford StreetKa – Jos erikoinen muotoilu ei ahdista

Ulkonäkö jakaa varmasti mielipiteitä, mutta olisiko käytetty StreetKa sittenkin kätevä tukankuivain tulevan kesän aurinkoisille päiville?

Mummo-ankan auto. Palindromi-auto, josta ei tiedä kumpi pää on keula ja kumpi perä. StreetKa ei ole ensimmäinen Ford-malli, joka sai runsaasti julkisuutta ulkonäöllään. Saman teki Taunuksen tilalle vuonna 1982 lanseerattu Sierra, jonka kiilamainen ulkonäkö 80-luvulla oli futuristinen, joskin nykysilmin katsottuna sitä voi pitää uudenlaisen automuotoilun yhtenä edelläkävijänä. Fordin A-segmenttiin vuonna 1996 lanseeraama Ka herätti jo perusmallin muotoilulla keskustelua. Aivan kuin se olisi alunperin suunniteltu puolet pienemmäksi, lisätty koriin ilmaventtiili ja pumpattu sisään kahdeksan baarin paine, jolloin lopputulos on joka suuntaan pyöristynyt. Vaikkei ulkonäkö ehkä kaikkia miellyttänyt, niin se miellytti joka tapauksessa niin suurta joukkoa, että Ka:n valmistus jatkui vuodesta 1996 aina vuoteen 2021 asti. Pelkästään ykköskorimallin Kan (1996-2008) valmistusmäärä kohosi 1 400 000 kappaleeseen. Varsinaisia kilpailijoita A-segmentissä oli aluksi vain Renault Twingo, sillä esimerkiksi VW Polo ja Opel Corsa luokiteltiin kuuluviksi jo pykälää suurempaan B-segmenttiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erikoismallit SportKa ja Streetka

Kun malli ikääntyi, päätti Ford suunnitella kolmiovisen hatchbackin rinnalle jotain vetävämpää. Vuonna 2003 nähtiin urheilullinen SportKa ja avomalli StreetKa. Avomallin muotoilusta vastasivat Fordin omistama Ghian muotoilutalo ja italialainen Pininfarinan koripaja yhdessä. Kun Kan tiedoissa mainitaan valmistusmaiksi Brasilia, Espanja ja Italia, niin viimeksi mainittu tulee juuri siitä, että StreetKan valmisti Pininfarina Italiassa.

Ei urheilullista, mutta perusmallia vauhdikkaampaa menoa

Perusmallin Ka sai aluksi voimanlähteekseen 1,3-litraisen bensiinimoottorin, joka yhä edelleen perustui 1950-luvulla suunniteltuun Kent-työntötankomoottoriin. SportKa ja StreetKa sen sijaan liikkuivat rivakammin, kun perusmallin 60-hevosvoimaisen moottorin sijaan konehuoneeseen oli mahdutettu 1,6-litrainen ja 95-hevosvoimainen bensiinikone. Ainoa vaihteistovaihtoehto oli viisipykäläinen manuaali. Näillä eväillä kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitettiin 12,1 sekuntia ja huippunopeudeksi 173 kilometriä tunnissa. Perusmallin puolustukseksi on sanottava, että ensimmäisen mallisukupolven puolivälissä työntötankokone korvattiin samankokoisella, mutta yhdeksän hevosvoimaa tehokkaammalla Duratec-moottorilla.

Kaksipaikkainen StreetKa ei juhlinut suurilla tavaratiloillaan eikä suorituskykykään erityisemmin säväyttänyt edes ensiesittelyn aikaan reilut 20 vuotta sitten. Se hankittiin usein perheen kakkosautoksi, ja erityisesti muotoilu vetosi naisasiakkaisiin. Vaikka ei äärimmäisen urheilullinen siis ollutkaan, niin StreetKa poikkesi kuitenkin moottorin lisäksi edukseen monessa kohdin verrattuna perusmalliin. 13-tuumaisten teräsvanteiden sijaan siinä oli 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 195/45R16 -renkaat, kuljettajaa ja matkustajaa hemmoteltiin urheiluistuimilla, nahkaverhoillulla ohjauspyörällä, alumiinisella vaihteenvalitsimen nupilla ja rättikattoautolle tuiki tarpeellisella murtohälyttimellä. Turvavarustukseen kuuluivat ABS-jarrut ja kaksi turvatyynyä.

Vain 80 000 km ajettu

Nyt myynnissä oleva Ford StreetKa on vuodelta 2005. Ajokilmetrejä on takana vain 80 000 ja varusteluettelosta löytyy mm. Lohkolämmitin ja ilmastointi. Myyjän mukaan takalasissa on halkeama, mutta rättikatto on muuten hyväkuntoinen. Markkinoille tullessaan vuonna 2003 StreetKa maksoi Suomessa 29 990 euroa, nyt pari vuotta uudemmasta yksilöstä pyydetään käytettynä 4599 euroa.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat