8.5.2023

Käytetyt erikoisuudet: Saab 9-3 Viggen cabriolet – hävittäjien sukua

Saab 9-3 Viggen cabriolet

Saabin tehomallit on tunnettu usein Aero-lisänimellä, mutta Viggen tarjosi vielä väkevämmän erikoismallin.

Ruotsalainen autovalmistaja Saab oli uuden ja vanhan edessä vuonna 1998. Peräti 14 vuotta tuotannossa ollut Saab 9000 oli korvattu täysin uudella Saab 9-5 -mallilla. Uusi mallinimi antoi paineita uudistaa myös ”tonnarin” pikkuveljeä, eli Saab 900 -mallistoa.

Jos Saab 9000 oli ollut pitkäikäinen, niin Saab 900 -malliston historia oli sitäkin pidempi. Alkuperäinen ”ysisatku” oli ollut tuotannossa vuosien 1978-94 välisen ajan, jonka jälkeen se korvattiin täysin uudistuneella 900-mallistolla. Neljän vuoden ikäinen Saab 900 ”new generation” olikin ehtinyt jo faceliftin ikään.

Faceliftin yhteydessä 900-mallinimi muuttui isoveljeään mukaillen muotoon Saab 9-3. Vaikka kyseessä oli facelift, autoon tehtiin valmistajan mukaan kaikkiaan 1 100 muutosta – osa isompia, osa pienempiä.

Saab 9-3 Viggen cabriolet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viggen – lähes hävittäjä siis itsekin

Uuden Saab 9-3 malliston huipulle tarvittiin tietenkin yksi huippumalli, ja sen virkaa toimitti Viggen-erikoismalli. Erikoismallin nimeämisissä Saab osoitti kunnioitusta ilmailupuolelle, sillä nimi viittasi vuosien 1970 ja 1990 välillä valmistettuun ruotsalaiseen hävittäjään, Saab 37 Viggeniin.

Tullessaan markkinoille vuonna 1999 Viggen erosi merkittävästi muista 9-3-malleista ihan jo ulkomuotonsakin vuoksi. Siinä oli huomattavasti perusmallia virtaviivaisemmat puskurit ja helmat. Lisäksi 17-tuumaiset vanteet, takaspoileri ja tavallista enemmän sivuttaistukea tarjoava kaksivärinen nahkasisusta erotti sen maanläheisemmistä versioistaan.

Suurimmat muutokset olivat kuitenkin konepellin alla. Viggenistä löytyi turboahdettu 2,3-litrainen bensiinimoottori, josta löytyi tehoa 169 kilowattia (230 hevosvoimaa). Vaihteistovaihtoehtoja oli tarjolla vain yksi, eli viidellä vaihteella varustettu manuaali. Näillä eväillä Viggen pystyi rykäisemään nollasta sataan 6,8 sekunnissa ja saavuttamaan huippunopeuden 250 kilometriä tunnissa.

Saab 9-3 Viggen oli saatavilla kuudessa eri värivaihtoehdossa. Näitä olivat Lightning Blue, Monte Carlo Yellow, Steel Grey, Metallic Silver, Black ja Laser Red. Sisätiloissa väriteema jakautui kahden värin kesken, joita oli tarjolla neljä eri variaatiota.

Viggenit valmistettiin Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla, mutta vähemmän yllättävästi lähes kaikki mallit yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta päätyivät ulkomaille. Viggeniä valmistettiin vuosien 1999-2002 välillä kaikkiaan 4 600 kappaletta. Myynti Eurooppaan lopetettiin tosin jo vuonna 2001, jolloin tarjolle tuli hieman miedompi Aero-malli.

Aero tosin ”peri” Viggeniltä ison osan ulkoisesta olemuksestaan, kuten puskurit, helmat ja sporttiset istuimet. Näin neljännesvuosisata myöhemmin voidaan jälkiviisastella, että tämä Saabin päätös on ehkä syönyt hieman Viggenin alkujaan poikkeuksellista ulkomuotoa omine puskureineen ja helmoineen. Parhaiten Viggenin erottaa myöhemmistä Aero-malleista kohokuvioidusta delta-logosta, joka koristaa niin auton lokasuojia kuin myös istuimia.

Saab 9-3 Viggen cabriolet

Käytetty erikoisuus: Saab 9-3 Viggen cabriolet

Saab 9-3 Viggen oli saatavilla kolmella eri korimallilla. Näitä olivat viiden oven combi coupé, kolmen oven coupé ja cabriolet-avoauto. Avomalleja syntyi tuotantovuosien aikaan 1 305 kappaletta, eli karkeasti laskettuna vajaa kolmannes kaikista tuotetuista yksilöistä.

Vaikka Saab varasi jokusen Viggenin Suomeen – lähinnä kiitoksena valmistuksesta Uudenkaupungin autotehtaalla, reilun 300 000 markan hinta on tarkoittanut sitä, että näitä autoja ei juurikaan ole Suomeen uutena jäänyt. Nyt kuitenkin yksi Suomessa syntynyt Viggen on palannut reissulta takaisin synnyinmaahansa, sillä kevään kunnaksi Leppävirralla on ilmaantunut myyntiin yksi Saab 9-3 Viggen cabriolet.

Viggenin historian pystyy aistimaan ilmoituksesta useammastakin yksityiskohdasta. Edessä valkoinen, takana keltainen rekisterikilpi yhdessä oikean puolen ohjauksen kanssa paljastaa auton saapuneen Suomeen Iso-Britanniasta. Mikäli ainaiset postiautovitsit eivät enää naurata potentiaalista uutta omistajaa, niin myyjä vihjailee myynti-ilmoituksessa myös mahdollista muuttaa auto lisähinnasta vasemmanpuoleiselle ohjaukselle.

Saab 9-3 Viggen cabriolet

Vuosimallin 2000 Viggeniin on ehtinyt kertyä näiden vuosien varrella 210 000 kilometriä. Myyjän mukaan auto on juuri huollettu, mikä tarkoittaa ainakin jarruremppaa, öljyjen ja suodattimien vaihtoa sekä öljysihdin puhdistusta. Myös maalipinta on ilmoituksen mukaan käsitelty juuri, minkä ansiosta Lightning Blue -väri kiiltääkin kivasti myyntikuvissa.

Varustelistalta löytyy mm. musta-sininen nahkasisustus, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, sumuvalot ja sähkötoiminen rättikatto.

Hintaa autolla on ilmoituksen mukaan 10 900 euroa. Auto myydään uudelle omistajalle juuri katsastettuna.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat