12.3.2023

Käytetyt erikoisuudet: Saab 900 ja Talladega Challenge 1996

Saab 900 Talladegan juuret ovat kovan luokan kestotestissä, jossa rikottiin tukku ennätyksiä.

Kun puhutaan Saab 900:sta, monella ensimmäinen mielikuva kohdistuu pitkään (1979-1993) tuotannossa olleeseen "alkuperäiseen" Saab 900-malliin. Sen sijaan vuosien 1994-1998 välillä valmistettu Saab 900 on jäänyt hieman unholaan, tai se on ainakin hautautunut muistikuvissa samaan laariin Saab 9-3:n kanssa.

Alkuperäisestä Saab 900-mallista käytetään usein nimeä 900 "OG", jossa kirjaimet muodostuvat sanoista old generation. Vastaavasti taas tämä uudempi 900-malli kantaa usein puheissa lisäkirjaimia "NG", eli new generation.

Täysin uudistunut Saab 900 "NG" perustui ensimmäistä kertaa General Motorsin pohjalevyyn, sillä GM oli ostanut kolme vuotta aiemmin puolet Saabin osakkeista. Uudesta isännästä johtuen Saab 900:n uusi painos jakoi paljon yhteistä Opel Vectran kanssa.

Ehkä toisen sukupolven Saab 900 unohtamista on vauhdittanut se, että tästä sukupolvesta ei koskaan nähty legendaarista Aero-mallia. Sen sijaan monia muita erikoismalleja kyllä nähtiin, ja yksi näistä oli vuosien kahden viimeisen tuotantovuoden aikana myyty Saab 900 Talladega.

Tällä Saabilla osallistuttiin vuoden 1996 Talladega Challengeen. Kuvan lähde: Wikimedia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talladega Challenge 1996

Vaikka Talladega-erikoismalli onkin jäänyt hieman Aero- ja Viggen-erikoismallien varjoon, on tällä mallilla vähintäänkin kohtalaiset perinteet Saabilla. Ensimmäiset Talladega-mallit nähtiin jo kymmenen vuotta aiemmin Saab 9000:n kanssa.

Talladegan nimi tulee samannimisestä ovaaliradasta, joka sijaitsee Yhdysvaltain Alabamassa. Tätä rataa Saab on käyttänyt omien ajoneuvojensa laatutarkkailuun, valitsemalla summassa tuotantolinjalta ajoneuvoja ja ajattamalla näitä autoja päivätolkulla rataa ympäri.

Vuonna 1986 Talladega Challange tehtiin kolmen Saab 9000 Turbon voimin, ja ennätystentäyteinen 20 vuorokauden kestotesti päätettiin ottaa uusiksi kymmenen vuotta myöhemmin. Saab valitsi tälläkin kertaa summanmutikassa kuusi Saab 900 -mallia linjastolta. Valinta kohdistui niin vapaastihengittäviin, turboahdettuihin kuin myös V6-yksilöihin.

Talladegassa oli karnevaalimeininkiä myös vuonna 1996 ja paikalla nähtiin useita tunnettuja Saab-vaikuttajia, kuten Simo Lampinen ja Erik Carlsson. Tällä kertaa testi oli hieman lyhyempi, sillä rataa ajettiin ympäri yötä päivää "vain" kahdeksan vuorokautta.

Testin aikana parhaimman Saabin mittariin ehti pyörähtää yli 40 000 kilometriä, joka tarkoitti 226 km/h keskinopeutta - joka muuten sisälsi tankkaamiset, huollot sekä kuljettajan ja renkaiden vaihdot.

Siinä missä vuoden 1986 testissä kaikki kolme 9000-mallia pääsivät maaliin, vuoden 1996 haasteessa kaikki eivät kestäneet loppuun asti. Testiä varjostivat mm. rankkasade ja kova tuuli, jonka takia yksi autoista lipsahti pahan näköisesti ulos radalta.

Lopulta tämäkin vahinko kääntyi Saabin markkinointivoitoksi, sillä kovasta nopeudesta huolimatta kuljettaja selvisi hurjan näköisestä onnettomuudessa pelkällä säikähdyksellä. Epäonninen tilanne todisti siis ponnekkaasti Saabin mainetta turvallisena autona.

Myös vuoden 1996 Talladega Challangessa oli Saabille menestys, joten vuosien 1997 ja 1998 aikana Saab 900:n mallistoon ilmestyi Talladega-erikoismalli.

Käytetty erikoisuus: Saab 900 2.0 Turbo Talladega SE A

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Valkeakoskelta, jossa kaupan olisi vuosimallin 1997 Saab 900 2.0 Turbo Talladega. Kyseinen Talladega on tämän artikkelin kirjoitushetkellä ainoa Suomessa myynnissä oleva yksilö.

Talladega-mallin varsinaisia erikoisuuksia oli vaikea saada selville. Internet-lähteiden mukaan autojen varustetaso oli hyvin kirjavaa, mutta kaikki yksilöt olivat ulkonäöltään hieman sporttisempia mm. 16-tuumaisten alumiinivanteiden, etupuskurin alalipan ja takaspoilerin ansiosta.

Moottorivaihtoehtoja Talladegalle oli ilmeisesti kaksi, joko 2.3-litrainen vapaastihengittävä bensiinimoottori, tai 2.0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Tässä myytävässä yksilössä konepellin alta löytyy jälkimmäinen, joka tarkoittaa 136 kilowatin (185 hevosvoimaa) tehoa. Turbomoottorin kaverina on automaattivaihteisto, mikä tekee myyjän mukaan tästä autosta melko harvinaisen Talladegan.

Vuosien varrella 900 Talladegan mittariin on ehtinyt kertyä 194 000 kilometriä. Auto on hyvin myyjän mukaan alkuperäiskunnossa. Edellinen omistaja on pitkäaikainen Saab-harrastaja, joka on vaihdellut moottoriin öljyjä 10 000 kilometrin ja vaihteistoon 20 000 kilometrin välein.

Varusteina autosta löytyy manuaalinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähkökäyttöiset ikkunat ja alkuperäinen soitin C-kasetin kuuntelumahdollisuudella. Ajoneuvo on katsastettu viimeksi marraskuussa.

Keräilyharvinaisuutena myytävä Saab 900 Talladega vaihtaisi omistajaa 7950 euron hinnalla. Myyjä suositteleekin ilmoituksessa vetämään ostohousut jalkaan, vaikka kaupoille saisi tulla ilman housujakin. Moottori suosittelee kuitenkin lämpimästi housujen käyttöä autokaupoilla.

Saab-ikävää potiessa on hyvä tutustua Käytettyjen erikoisuuksien aiempiin Saab-julkaisuihin, joita ovat Saab 96Saab 99 ja, Saab 9-3, Saab 9-3X, Saab 9-5:n. Ja jos ei vielä riittänyt, niin kaupan päälle saa vielä toisenkin Saab 9-5 -jutun.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat