29.8.2022

Käytetyt erikoisuudet – Vain 6000 kilometriä ajettu Saab 9-5 Aero

Saab 9-5 Aero

Vaikka autovalmistaja Saab on ollut poissa kuvioista jo vuosikymmenen, vieläkin on mahdollista törmätä lähes ajamattomiin Saabeihin.

Poikkeukselliset mittarilukemat ovat olleet tunnetusti hyvä syy autolle päästä mukaan Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan. Mittarilukema on siinä mielessä mielenkiintoinen yksityiskohta autolle, että se herättää yleensä kiinnostusta kahdessakin erilaisessa mielessä, eli molemmissa ääripäissä.

Kiinnostava auto voi olla poikkeuksellisen paljon ajettu, kuten vaikkapa tämä yli 2 miljoonaa kilometriä ajettu Väyrys-Mersu, jonka esittelimme kuukausi sitten. Toisaalta kiinnostavia ovat myös äärimmäisen vähän ajetut autot, kuten 6100 kilometriä ajettu Nissan GT-R.

Ja vielä kerran toisaalta pelkkä mittarilukema ei sekään kerro vielä mitään, joskus myös 26 000 kilometriä ajetussa ja 35-vuotiaassa autossa voi olla alkuperäiset muovit paikoillaan.

Oma mauste vähän ajettuihin ajoneuvoihin tulee silloin, kun kyseistä automerkkiä ei ole enää olemassa. Kun automerkiltä ei valmistu enää uusia ajoneuvoja, tällöin vähän ajettujen yksilöiden merkitys korostuu entisestään, sillä tuota lähemmäs uutta tai ajamatonta autoa ei enää päästä.

Saab 9-5 Aero

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: lähes ajamaton Saab 9-5

Näihin teemoihin liittyy myös tämän viikon käytetty erikoisuutemme, joka tulee Järvenpäästä. Siellä kaupan olisi vuosimallin 2004 Saab 9-5 Aero, jonka mittarissa on vain 6000 kilometriä. Kun otetaan huomioon se surullinen yksityiskohta, ettei uusia Saabeja enää synny maailmaan, tässä on varmasti yksi Suomen vähiten ajetuista tieliikennekuntoisista Saabeista.

Kuten monet ehkä muistavatkin, Saabin mallistolla ei ole ollut tapana pursuta vaihtoehdoista, vaan hyvin usein tarjolla oli vain kaksi vaihtoehtoa. Edellisen vuosituhannen puolella tutkaparin muodostivat Saab 900- ja Saab 9000 -mallit, jotka saivat vuosituhannen taitteessa uudet nimet Saab 9-3 ja Saab 9-5.

”Ysifemman” rooli Saabin mallistossa oli tarjota kuluttajille suurempi vaihtoehto, joka kilpailee markkinoilla Mercedes-Benzin E-sarjan tai BMW:n 5-sarjan kanssa. Myöskään tämän viikon käytetty erikoisuutemme ei kalpene saksalaisen premiumin rinnalla, vaan Saab 9-5 Aero on saanut tehtaalta kyytipojaksi sellaista tekniikkaa ja lisävarusteita, joita ei ole ollut tarjolla hinnat alkaen -mallissa.

Saab 9-5 Aero

Saabin suorituskykyinen Aero-malli on tarkoittanut Saab 9-5:n kohdalla sitä, että moottorin alta löytyy 2.3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka tarjoilee kuljettajalle 184 kilowatin (250 hevosvoiman) tehot. Voima välitetään etupyörille tämän auton kohdalla automaattivaihteiston avulla. Myynti-ilmoituksen mukaan Saab 9-5 Aero kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.

Myös varustelista on liki 20 vuotiaaksi autoksi varsin runsas. Aeron sisusta on mustaa nahkaa, joka näyttää kuvien perusteella juuri siltä, miltä 6000 kilometriä ajetun auton voisi kuvitellakin näyttävän, eli suorastaan uusilta. Varustelistalta pistävät silmään myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja sähkölasit.

Erityismaininnan ansaitsee myös auton erikoinen rekisterikilpi, jossa on viittauksia ainakin auton malliin.

Saab 9-5 Aero

Miten Saab pysyi ajamattomana?

Lähes aina, kun autolla on ajettu poikkeuksellisen vähän, mittarilukeman takaa löytyy jonkinlainen tarina. Juuri tämän kyseisen käytetyn erikoisuuden historiaa on esitelty aiemmin Iltalehden artikkelissa, jossa viimeisin omistaja kertoo auton hankinnasta.

Artikkelin mukaan auto oli ensimmäiset 18 vuotta Järvenpäässä asuvalla miehellä, joka ajoi Saabilla ”vain paraatiajoa”, jolloin kilometrejä tuli vuodessa keskimäärin vain noin 200. Myöhemmin omistajan kunto heikkeni, jolloin autolla ajo loppui kokonaan.

Keväällä 2021 alkuperäisen omistajan perikunta oli myynyt auton toiselle Saab-harrastajalle. Uusi omistaja on kohdellut autoa sen vaatimalla tavalla, eli omien sanojen mukaan autolla ei ole ajettu rospuuttokeleillä. Omistajavaihdoksesta huolimatta auto pysyi kuitenkin yhä Järvenpäässä.

Saab 9-5 Aero

Mielenkiintoinen yksityiskohta Saabista löytyy huoltokirjan sivuilta, tai tässä tapauksessa sivulta. Ensimmäisen 18 vuoden aikana Saab 9-5 Aero on saanut kokea vain yhden huollon, joka sekin oli uuden auton luovutushuolto. Huoltokirjan toinen ja toistaiseksi uusin leima löytyykin viimeisimmän omistajan aikakaudelta, kun Saabiin tehtiin vuonna 2022 ensimmäinen määräaikaishuolto.

Kuten arvata saattaa, näin poikkeuksellisella autolla on myös hyvin poikkeuksellinen hintalappu. Tämän Saab 9-5 Aeron kohdalla hinnaksi on ilmoitettu 37 900 euroa. Toisaalta hyvä on muistaa sekin, että kyseessä on Saabin lippulaivamalli, eikä näin vähän ajettuja yksilöitä tule välttämättä enää koskaan vastaan.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat