18.7.2022

Käytetyt erikoisuudet – kolmatta miljoonaa rullattu taksi-Väyrynen

Mercedes-Benz W210 Väyrynen

Mercedes-Benzin E-sarja on taksitolppien legenda. Tänään tutustumme kilometrejä nielleeseen taksi-Väyryseen.

Automaailma tuntee monia erikoisia lempinimiä, joista tulee parhaimmillaan jopa auton alkuperäistä nimeä suositumpia. Mercedes-Benzin kohdalla näitä lempinimiä on siunaantunut mm. malleille kuten ponttooni-Mersu (W120 & W121), tenavatähti (W201) ja Väyrynen (W210).

Niin sanotun Väyrys-Mersun ensiesiintymisestä ei ole kulunut vielä edes 30 vuotta, minkä takia se kenties muistetaankin vielä poikkeuksellisen hyvin. Harmillisesti Väyryset ovat jääneet viime vuosina melko harvinaiseksi näyksi suomalaisilla teillä, ja tästä saamme kiittää niin sanottua luonnollista poistumaa. Väyrysillä kun on ollut poikkeuksellisen paha tapa ruostua pois liikenteestä.

Emme lähde analysoimaan tässä artikkelissa sen tarkemmin Mercedeksen tekemiä virheitä, sillä Moottori on käsitellyt jo aiemmin Väyrysen maalausongelmia. Sen sijaan keskitymme viikon Käytettyyn erikoisuuteen, joka on tällä viikolla Mercedes-Benz W210, eli kavereiden kesken Väyrynen.

Mercedes-Benz W210 Väyrynen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Taksi-Väyrynen

Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa taksit ovat saaneet melko vähän palstatilaa. Varsinaisia taksijuttuja löytyi historiasta yksi kappale, kun esittelimme sarjassa New Yorkin taksina tunnetuksi tulleen Checker Marathonin.

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Vantaalta, jossa kaupan olisi ihan ehta taksi-Mersu. Kyseessä ei mikään entinen taksi, mihin törmää itse asiassa melko usein, vaan nyt tarjolla on viimeisen päälle taksivarusteltu Väyrynen. Auton katolta löytyy juusto ja kojelautaan on ruuvattu taksimittarit, maksupäätteet ja kuittirullat, eli amatöörin silmään kyseessä näyttää olevan taksiliikenteeseen valmis peli.

Väyryseen on valittu Classic-varustetaso, moottoriksi 200 CDI ja vaihteistoksi vähemmän yllättävästi automaatti. Auto on vuosimallia 2002, eli se edustaa viimeisiä Väyrys-sukupolven Mersuja. Seuraava W211-sukupolvi tulikin myyntiin jo vuonna 2003.

Mercedes-Benz W210 Väyrynen

Mittari pyörähtänyt ympäri – jo kahdesti

Yksi asia taksi-Väyrysen ilmoituksessa kiinnittää väkisinkin huomion, ja se on kilometrilukema: 2 198 000 kilometriä. Mittarilukemaa on hieman vaikea niellä, sillä kuvien perusteella auto näyttää vielä varsin ryhdikkäältä – jopa taksiksi. Olisiko kyseessä perinteinen vahinko, eli yksi ilmoitukseen on livahtanut yksi ylimääräinen nolla? Toisaalta silloin kilometrit olisivat vanhalle taksille taas varsin maltilliset.

Asia jäi vaivaamaan Moottorin toimitusta sen verran paljon, että myyjälle oli pakko laittaa mittarilukemaan liittyvää sähköpostia. Samassa viestissä kyselimme myös ohimennen auton historiaa.

Myyjä vastasikin tiedusteluumme ja sitä kautta selvisi, ettei kyseessä ole painovirheen paholaista. Mersulla on todellakin veivattu jo kolmatta miljoonaa, eli mittari on pyörähtänyt jo peräti kahdesti ympäri. ”Eihän se tee kuin reilut 100 000 kilometriä vuodessa”, kuten myyjäkin lupsakkaasti viestissään mainitsee.

Kuuleman mukaan Mersun moottorilohko on yhä hurjasta kilometrimäärästä huolimatta alkuperäinen. Auton huoltohistoriakin on kirjaimellisesti painavaa luettavaa, sillä matkaan mahtuu pelkästään perushuolloistakin useita kymmeniä huoltokirjamerkintöjä.

Moottorin toimitus ei lähtenyt selvittämään sitä, olisiko tämä Väyrynen mahdollisesti jopa koko Torin eniten kilometrejä niellyt myynnissä oleva auto. Eiköhän tällä tuloksella irtoaisi kuitenkin melko varma mitalisija, jos aiheesta lähdettäisiin kilpailemaan.

Mercedes-Benz W210 Väyrynen

Saksalainen taksi suomalaisessa uniformussa

Samalla kun myyjä vahvisti viestissään auton kilometreihin liittyvät yksityiskohdat, hän kertoi hieman myös auton historiasta. Auto on tosiaan vanha taksi ja sen työura on mennyt pääasiassa saksalaisessa taksiliikenteessä. Myyjä on itse tuonut auton Suomeen – omien sanojensa mukaan täysin huumorimielessä.

Saksalainen historia ei ollut varsinaisesti mikään yllätys, sillä lukuisat yksityiskohdat viittasivat nimenomaan Saksan taksiliikenteeseen. Yksityiskohdista näkyvin on auton väri, joka kantaa nimeä hellelfenbein light ivory. Vuoteen 2005 asti tämä väritys oli ainoa hyväksytty väri takseille Saksassa, mutta nyt lainsäädäntö sallii paikoittain muitakin värejä – joskin osa taksiautoilijoista haluaa autonsa yhä tällä värillä.

Myynti-ilmoitukseen on kopioitu auton varustelista alustanumeron pohjalta, ja myös sieltä on mielenkiintoista katsella erilaisten taksivarusteiden tulvaa. Värin lisäksi tehtaalla taksia varten autoon on laitettu mm. kuljettajan hälytysjärjestelmä, valmius taksin kattomerkille sekä antennin sijoittelu katolle yhteensopivaksi taksiradion kanssa.

Muiden varusteiden kohdalla tätä Mersua on hellitty mm. harmaalla nahkasisustalla, kuljettajan sähkösäätöisellä penkillä, kattoluukulla, manuaali-ilmastoinnilla ja vakionopeudensäätimellä. Ei siis sen suurempia yllätyksiä taksi-Mersuksi. Pelkistetyn ulkoasun kruunaavat alkuperäiset pölykapselit.

Mercedes-Benz W210 Väyrynen

Vaikka tämä Mersu vaikuttaa olevan vielä hyvin pitkälle alkuperäisessä ulkoasussaan, se ei ole aivan täydellinen saksalainen taksi. Auton sisällä oleva taksirekvisiitta on peräisin suomalaisesta taksista.

Kukapa meistä ei olisi joskus haaveillut pitkästä illasta omassa kantakapakassaan, samalla kun ravintolan pihassa odottaa mittaria raksuttava taksi. Nyt moisen tempun tekeminen voisi onnistua omalla taksi-Mersulla, jonka hintalapussa seisoo 6900 euroa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat