18.7.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – kolmatta miljoonaa rullattu taksi-Väyrynen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin E-sarja on taksitolppien legenda. Tänään tutustumme kilometrejä nielleeseen taksi-Väyryseen. Automaailma tuntee monia erikoisia lempinimiä, joista tulee parhaimmillaan jopa auton alkuperäistä nimeä suositumpia. Mercedes-Benzin kohdalla näitä lempinimiä on siunaantunut mm. malleille kuten ponttooni-Mersu (W120 & W121), tenavatähti (W201) ja Väyrynen (W210).Niin sanotun Väyrys-Mersun ensiesiintymisestä ei ole kulunut vielä edes 30 vuotta, minkä takia se kenties muistetaankin vielä poikkeuksellisen hyvin. Harmillisesti Väyryset ovat jääneet viime vuosina melko harvinaiseksi näyksi suomalaisilla teillä, ja tästä saamme kiittää niin sanottua luonnollista poistumaa. Väyrysillä kun on ollut poikkeuksellisen paha tapa ruostua pois liikenteestä.Emme lähde analysoimaan tässä artikkelissa sen tarkemmin Mercedeksen tekemiä virheitä, sillä Moottori on käsitellyt jo aiemmin Väyrysen maalausongelmia. Sen sijaan keskitymme viikon Käytettyyn erikoisuuteen, joka on tällä viikolla Mercedes-Benz W210, eli kavereiden kesken Väyrynen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Taksi-VäyrynenKäytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa taksit ovat saaneet melko vähän palstatilaa. Varsinaisia taksijuttuja löytyi historiasta yksi kappale, kun esittelimme sarjassa New Yorkin taksina tunnetuksi tulleen Checker Marathonin.Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Vantaalta, jossa kaupan olisi ihan ehta taksi-Mersu. Kyseessä ei mikään entinen taksi, mihin törmää itse asiassa melko usein, vaan nyt tarjolla on viimeisen päälle taksivarusteltu Väyrynen. Auton katolta löytyy juusto ja kojelautaan on ruuvattu taksimittarit, maksupäätteet ja kuittirullat, eli amatöörin silmään kyseessä näyttää olevan taksiliikenteeseen valmis peli.Väyryseen on valittu Classic-varustetaso, moottoriksi 200 CDI ja vaihteistoksi vähemmän yllättävästi automaatti. Auto on vuosimallia 2002, eli se edustaa viimeisiä Väyrys-sukupolven Mersuja. Seuraava W211-sukupolvi tulikin myyntiin jo vuonna 2003.Mittari pyörähtänyt ympäri – jo kahdestiYksi asia taksi-Väyrysen ilmoituksessa kiinnittää väkisinkin huomion, ja se on kilometrilukema: 2 198 000 kilometriä. Mittarilukemaa on hieman vaikea niellä, sillä kuvien perusteella auto näyttää vielä varsin ryhdikkäältä – jopa taksiksi. Olisiko kyseessä perinteinen vahinko, eli yksi ilmoitukseen on livahtanut yksi ylimääräinen nolla? Toisaalta silloin kilometrit olisivat vanhalle taksille taas varsin maltilliset.Asia jäi vaivaamaan Moottorin toimitusta sen verran paljon, että myyjälle oli pakko laittaa mittarilukemaan liittyvää sähköpostia. Samassa viestissä kyselimme myös ohimennen auton historiaa.Myyjä vastasikin tiedusteluumme ja sitä kautta selvisi, ettei kyseessä ole painovirheen paholaista. Mersulla on todellakin veivattu jo kolmatta miljoonaa, eli mittari on pyörähtänyt jo peräti kahdesti ympäri. ”Eihän se tee kuin reilut 100 000 kilometriä vuodessa”, kuten myyjäkin lupsakkaasti viestissään mainitsee.Kuuleman mukaan Mersun moottorilohko on yhä hurjasta kilometrimäärästä huolimatta alkuperäinen. Auton huoltohistoriakin on kirjaimellisesti painavaa luettavaa, sillä matkaan mahtuu pelkästään perushuolloistakin useita kymmeniä huoltokirjamerkintöjä.Moottorin toimitus ei lähtenyt selvittämään sitä, olisiko tämä Väyrynen mahdollisesti jopa koko Torin eniten kilometrejä niellyt myynnissä oleva auto. Eiköhän tällä tuloksella irtoaisi kuitenkin melko varma mitalisija, jos aiheesta lähdettäisiin kilpailemaan.Saksalainen taksi suomalaisessa uniformussaSamalla kun myyjä vahvisti viestissään auton kilometreihin liittyvät yksityiskohdat, hän kertoi hieman myös auton historiasta. Auto on tosiaan vanha taksi ja sen työura on mennyt pääasiassa saksalaisessa taksiliikenteessä. Myyjä on itse tuonut auton Suomeen – omien sanojensa mukaan täysin huumorimielessä.Saksalainen historia ei ollut varsinaisesti mikään yllätys, sillä lukuisat yksityiskohdat viittasivat nimenomaan Saksan taksiliikenteeseen. Yksityiskohdista näkyvin on auton väri, joka kantaa nimeä hellelfenbein light ivory. Vuoteen 2005 asti tämä väritys oli ainoa hyväksytty väri takseille Saksassa, mutta nyt lainsäädäntö sallii paikoittain muitakin värejä – joskin osa taksiautoilijoista haluaa autonsa yhä tällä värillä.Myynti-ilmoitukseen on kopioitu auton varustelista alustanumeron pohjalta, ja myös sieltä on mielenkiintoista katsella erilaisten taksivarusteiden tulvaa. Värin lisäksi tehtaalla taksia varten autoon on laitettu mm. kuljettajan hälytysjärjestelmä, valmius taksin kattomerkille sekä antennin sijoittelu katolle yhteensopivaksi taksiradion kanssa.Muiden varusteiden kohdalla tätä Mersua on hellitty mm. harmaalla nahkasisustalla, kuljettajan sähkösäätöisellä penkillä, kattoluukulla, manuaali-ilmastoinnilla ja vakionopeudensäätimellä. Ei siis sen suurempia yllätyksiä taksi-Mersuksi. Pelkistetyn ulkoasun kruunaavat alkuperäiset pölykapselit.Vaikka tämä Mersu vaikuttaa olevan vielä hyvin pitkälle alkuperäisessä ulkoasussaan, se ei ole aivan täydellinen saksalainen taksi. Auton sisällä oleva taksirekvisiitta on peräisin suomalaisesta taksista.Kukapa meistä ei olisi joskus haaveillut pitkästä illasta omassa kantakapakassaan, samalla kun ravintolan pihassa odottaa mittaria raksuttava taksi. Nyt moisen tempun tekeminen voisi onnistua omalla taksi-Mersulla, jonka hintalapussa seisoo 6900 euroa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 3.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 27.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Renault Twingo, joka odottaa kesää ihan yhtä paljon kuin me kaikki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta