11.7.2022

Käytetyt erikoisuudet: Nissan GT-R – ja tällä kertaa vieläpä tuplana

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Mikä voisi olla parempaa kuin Nissan GT-R? No tietenkin kaksi varsin erilaisella historialla varustettua Nissan GT-R:ää kerralla!

Onneksi Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on nimetty monikon mukaan, sillä se tarjoaa meille tilanteen tullen mahdollisuuden venyttää etikettiä. Tarvittava tilanne syntyi nimittäin nyt.

Nissan GT-R on auto, joka ei kaipaa esittelyjä. Tämä kaksiovinen urheiluauto on Nissanin malliston terävin kärki, ja se jatkaa legendaarisen Nissan Skylinen GT-R-mallien perintöä.

Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa GT-R ei ole aiemmin esiintynyt, mutta Moottorin koeajon Nissan GT-R on saanut kokea. Löytyypä arkistojen kätköistä myös tarina siitä, kun toimituksemme matkasi ihan oikeasti Nissan GT-R:llä Korvatunturille – mitäpä muutakaan, kuin Joulupukin kirjettä toimittamaan. Olemme toki myös avanneet teille tämän erikoisen reissun taustoja.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GT-R:n pitkät perinteet

Nissan GT-R:n perinteet ulottuvat peräti 1960-luvun loppuun asti, jolloin nämä kolme kirjainta eksyivät ensimmäistä kertaa Nissan Skylinen yhteyteen. Vaikka GT-R:n historia tuntuu yllättävän pitkältä, niin Skylinen historia venyy vielä pidemmälle. Ensimmäisen sukupolven Skyline aloitti myynnin jo vuonna 1957.

Korkean suorituskyvyn GT-R -mallia saatiin kuitenkin odottaa 12 vuotta, eli vuoteen 1969 saakka. Nimi muodostui sanoista Gran Turismo Racing, ja japanilaisen autovalmistajan päätyminen länsimaalaiseen kirjainyhdistelmään johtui täysin kaupallisista syistä. Tuohon aikaan monet Japanissa valmistetut autot käyttivät länsimaisia ​​lyhenteitä, sillä sen arveltiin lisäävän myyntiä entisestään.

Ensimmäiset Skyline GT-R:t valmistettiin vuosina 1969-72, ja näiden vuosien aikana maailmaan syntyi 1945 kappaletta kyseistä ajoneuvoa. Vuonna 1972 julkistettiin Skyline GT-R:n toinen sukupolvi, joka koki monille aikakauden autoille tyypillisen surullisen kohtalon: juuri puhjennut öljykriisi ja polttoaineen nopea maailmanlaajuinen kallistuminen söi markkinat alta monilta autoilta. Näin kävi myös Skyline GT-R:lle, jota myytiin vain mallivuoden 1973 ajan. Vain 197 myydyn yksilön jälkeen GT-R laitettiin jäähylle.

Vuonna 1989 aika oli jälleen kypsä GT-R:n paluulle. Tähän aikakauteen osuu monen autofanin lämpimimmät muistot GT-R:stä, eli Skylinen sukupolvet R32 (1989-94), R33 (1995-99) ja R34 (1999-2002). GT-R -mallit tekivät menivät kuin kuumille kiville, sillä R32-sukupolvea tuotettiin 43 937 kappaletta, R33-sukupolvea 16 668 kappaletta ja viimeiseksi jäänyttä R34-sukupolvea 11 578 kappaletta.

Kun R34-sukupolven valmistus lakkasi, Nissan päätti tehdä seuraavasta GT-R:stä kokonaan oman mallinsa. Konsepti Nissan GT-R:stä nähtiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2001, mutta lopullinen tuotanto pääsi alkamaan vasta vuonna 2007. Siitä alkaen Nissan GT-R onkin ollut japanilaisvalmistajan malliston lippulaivamalli.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Käytetty erikoisuus: Nissan GT-R kertaa kaksi

Nissan GT-R on auto, jota ei näe Suomessa ihan joka päivä. Kotimaisen GT-R -kannan pitänee vähäisenä auton hintalappu, joka kipuaa uutena väkisinkin kuusinumeroiseksi, samoin kuin paikalliset sääolosuhteet eivät ole ehkä kaikista ihanteellisimmat tällaiselle urheiluautolle.

Nissan GT-R:n bongaaminen on siis Suomessa melko harvinaista herkkua, eli todennäköisyydet auton näkemiselle vaikkapa kauppareissulla ovat varsin ohuet. Vielä huomattavasti epätodennäköisempää on se, että törmäisit matkallasi peräti kahteen eri Nissan GT-R:ään.

Tällä kertaa kuitenkin tapahtui jotain, mikä on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Saman jyväskyläläisen autoliikkeen pihaan on eksynyt peräti kaksin kappalein Nissan GT-R -malleja. Koska molemmilla yksilöillä oli varsin mielenkiintoinen ja toisistaan eroava historia, tähän juttusarjaan oli mahdotonta valita vain toista. Sen vuoksi tämän viikon Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa esittelemme samalta istumalta kaksi ajoneuvoa.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Ensimmäinen Suomeen myyty Nissan GT-R

Ensimmäisenä kaksikosta huomio kiinnittyy selvästi enemmän muutoksia kokeneeseen yksilöön, jonka värinä toimii midnight purple. Väri ei ole alkuperäinen, vaan auto on maalattu matkan varrella. Maalauksen lisäksi auto on saanut alleen 20-tuumaiset Work Emotion T5R-2P -vanteet, joissa edessä leveyttä on 10 tuumaa ja takana 12 tuumaa. Vanteiden päälle on pyöräytetty Toyon R888R-renkaat koossa 285/30R20 ja 315/30R20.

Sisustan puolella kuljettajaa tervehtii valkoinen nahkasisusta, jossa kuljettajan istuimella on lisäksi Takatan vihreät nelipistevyöt. Myynti-ilmoituksessa ei ole lueteltu auton alkuperäisiä varusteita, vaan pääpaino on autolle tehdyissä muutoksissa.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Tekniikan puolella autosta on kutiteltu lisää tehoja irti. Moottorista löytyy CP-Carillon takomäntiä, 4 tuuman titaaniputkistoa ja flexifuelia, eli tämä auto kehrää myös RE85-polttoaineella. Myynti-ilmoituksessa ei kerrota muutosten tuomia vaikutuksia auton suorituskykyyn, mutta pieni salapoliisityö internetissä kertoi autosta löytyvän noin 700 hevosvoimaa tehoa ja 800 newtonmetriä vääntöä.

Hieman yllättäen tämä Nissan GT-R on historialtaan Suomi-auto, eikä edes mikä tahansa yksilö, vaan peräti ensimmäinen Suomeen uutena myyty GT-R. Ehkä juuri tästä syystä autossa onkin erikoiskilvet, joilla viitataan yhtä aikaa niin GT-R -malliin, kuin myös auton edustamaan R35-sukupolveen.

Vuosimallin 2009 autossa mittarissa on 173 000 kilometriä ja hintalapussa koreilee summa 105 900 euroa.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes ajamaton Nissan GT-R

Autoharrastajia voi jakaa monesti karkealla tavalla kahteen koulukuntaan. Toiset tahtovat aina saada autoihinsa omaa kädenjälkeä näkyviin, kun taas toisessa ääripäässä pyritään pitämään ajoneuvo mahdollisimman alkuperäiskuntoisena. Viikon toinen käytetty erikoisuutemme osuu nyt skaalan toiseen ääripäähän.

Niin ikään vuosimallin 2009 Nissan GT-R on ehtinyt kerryttää mittariin näiden vuosien aikana ainoastaan 6100 kilometriä. Moottorin saamien tietojen auton omisti vuosina 2010-2021 autokeräilijä, joka säilöi auton kokoelmiinsa ajamatta sillä juuri lainkaan.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Vähäiset kilometrit ovat pitäneet auton lähes uudelleenveroisena ja auto onkin poikkeuksellisen alkuperäiskuntoinen. Autossa on alla jopa alkuperäiset renkaat. Ainoa muutos alkuperäisyyteen löytyy alustasta, sillä GT-R on saanut alleen HKS:n alustasarjan.

Tässä alkuperäiskuntoisessa autossa tekniikkakin on siinä kunnossa kuin missä se on tehtaalta lähtenyt. Autossa on 3.8-litrainen V6-moottori, joka tarjoilee kuljettajalle 357 kilowatin tehon (486 hevosvoimaa). Nissan GT-R on nelivetoinen ja siinä on automaattivaihteisto. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kolmeen sekuntiin ja vuorostaan huippunopeus nousee yli 300 kilometriin tunnissa.

Auton varustelistalla on urheiluautoksi varsin mukavasti pituutta. Kaikkien itsestäänselvyyksien ohella auto on varusteltu mm. hopeisella erikoisvärillä, Bosen äänentoistojärjestelmällä ja avaimettomalla järjestelmällä.

Alkuperäiskuntoisella Nissan GT-R:llä on hintalapussa 109 000 euroa.

Käytetyt erikoisuudet Nissan GT-R R35

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat