11.7.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Nissan GT-R – ja tällä kertaa vieläpä tuplana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mikä voisi olla parempaa kuin Nissan GT-R? No tietenkin kaksi varsin erilaisella historialla varustettua Nissan GT-R:ää kerralla! Onneksi Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on nimetty monikon mukaan, sillä se tarjoaa meille tilanteen tullen mahdollisuuden venyttää etikettiä. Tarvittava tilanne syntyi nimittäin nyt.Nissan GT-R on auto, joka ei kaipaa esittelyjä. Tämä kaksiovinen urheiluauto on Nissanin malliston terävin kärki, ja se jatkaa legendaarisen Nissan Skylinen GT-R-mallien perintöä.Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa GT-R ei ole aiemmin esiintynyt, mutta Moottorin koeajon Nissan GT-R on saanut kokea. Löytyypä arkistojen kätköistä myös tarina siitä, kun toimituksemme matkasi ihan oikeasti Nissan GT-R:llä Korvatunturille – mitäpä muutakaan, kuin Joulupukin kirjettä toimittamaan. Olemme toki myös avanneet teille tämän erikoisen reissun taustoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT-R:n pitkät perinteetNissan GT-R:n perinteet ulottuvat peräti 1960-luvun loppuun asti, jolloin nämä kolme kirjainta eksyivät ensimmäistä kertaa Nissan Skylinen yhteyteen. Vaikka GT-R:n historia tuntuu yllättävän pitkältä, niin Skylinen historia venyy vielä pidemmälle. Ensimmäisen sukupolven Skyline aloitti myynnin jo vuonna 1957.Korkean suorituskyvyn GT-R -mallia saatiin kuitenkin odottaa 12 vuotta, eli vuoteen 1969 saakka. Nimi muodostui sanoista Gran Turismo Racing, ja japanilaisen autovalmistajan päätyminen länsimaalaiseen kirjainyhdistelmään johtui täysin kaupallisista syistä. Tuohon aikaan monet Japanissa valmistetut autot käyttivät länsimaisia lyhenteitä, sillä sen arveltiin lisäävän myyntiä entisestään.Ensimmäiset Skyline GT-R:t valmistettiin vuosina 1969-72, ja näiden vuosien aikana maailmaan syntyi 1945 kappaletta kyseistä ajoneuvoa. Vuonna 1972 julkistettiin Skyline GT-R:n toinen sukupolvi, joka koki monille aikakauden autoille tyypillisen surullisen kohtalon: juuri puhjennut öljykriisi ja polttoaineen nopea maailmanlaajuinen kallistuminen söi markkinat alta monilta autoilta. Näin kävi myös Skyline GT-R:lle, jota myytiin vain mallivuoden 1973 ajan. Vain 197 myydyn yksilön jälkeen GT-R laitettiin jäähylle.Vuonna 1989 aika oli jälleen kypsä GT-R:n paluulle. Tähän aikakauteen osuu monen autofanin lämpimimmät muistot GT-R:stä, eli Skylinen sukupolvet R32 (1989-94), R33 (1995-99) ja R34 (1999-2002). GT-R -mallit tekivät menivät kuin kuumille kiville, sillä R32-sukupolvea tuotettiin 43 937 kappaletta, R33-sukupolvea 16 668 kappaletta ja viimeiseksi jäänyttä R34-sukupolvea 11 578 kappaletta.Kun R34-sukupolven valmistus lakkasi, Nissan päätti tehdä seuraavasta GT-R:stä kokonaan oman mallinsa. Konsepti Nissan GT-R:stä nähtiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2001, mutta lopullinen tuotanto pääsi alkamaan vasta vuonna 2007. Siitä alkaen Nissan GT-R onkin ollut japanilaisvalmistajan malliston lippulaivamalli.Käytetty erikoisuus: Nissan GT-R kertaa kaksiNissan GT-R on auto, jota ei näe Suomessa ihan joka päivä. Kotimaisen GT-R -kannan pitänee vähäisenä auton hintalappu, joka kipuaa uutena väkisinkin kuusinumeroiseksi, samoin kuin paikalliset sääolosuhteet eivät ole ehkä kaikista ihanteellisimmat tällaiselle urheiluautolle.Nissan GT-R:n bongaaminen on siis Suomessa melko harvinaista herkkua, eli todennäköisyydet auton näkemiselle vaikkapa kauppareissulla ovat varsin ohuet. Vielä huomattavasti epätodennäköisempää on se, että törmäisit matkallasi peräti kahteen eri Nissan GT-R:ään.Tällä kertaa kuitenkin tapahtui jotain, mikä on vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Saman jyväskyläläisen autoliikkeen pihaan on eksynyt peräti kaksin kappalein Nissan GT-R -malleja. Koska molemmilla yksilöillä oli varsin mielenkiintoinen ja toisistaan eroava historia, tähän juttusarjaan oli mahdotonta valita vain toista. Sen vuoksi tämän viikon Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa esittelemme samalta istumalta kaksi ajoneuvoa.Ensimmäinen Suomeen myyty Nissan GT-REnsimmäisenä kaksikosta huomio kiinnittyy selvästi enemmän muutoksia kokeneeseen yksilöön, jonka värinä toimii midnight purple. Väri ei ole alkuperäinen, vaan auto on maalattu matkan varrella. Maalauksen lisäksi auto on saanut alleen 20-tuumaiset Work Emotion T5R-2P -vanteet, joissa edessä leveyttä on 10 tuumaa ja takana 12 tuumaa. Vanteiden päälle on pyöräytetty Toyon R888R-renkaat koossa 285/30R20 ja 315/30R20.Sisustan puolella kuljettajaa tervehtii valkoinen nahkasisusta, jossa kuljettajan istuimella on lisäksi Takatan vihreät nelipistevyöt. Myynti-ilmoituksessa ei ole lueteltu auton alkuperäisiä varusteita, vaan pääpaino on autolle tehdyissä muutoksissa.Tekniikan puolella autosta on kutiteltu lisää tehoja irti. Moottorista löytyy CP-Carillon takomäntiä, 4 tuuman titaaniputkistoa ja flexifuelia, eli tämä auto kehrää myös RE85-polttoaineella. Myynti-ilmoituksessa ei kerrota muutosten tuomia vaikutuksia auton suorituskykyyn, mutta pieni salapoliisityö internetissä kertoi autosta löytyvän noin 700 hevosvoimaa tehoa ja 800 newtonmetriä vääntöä.Hieman yllättäen tämä Nissan GT-R on historialtaan Suomi-auto, eikä edes mikä tahansa yksilö, vaan peräti ensimmäinen Suomeen uutena myyty GT-R. Ehkä juuri tästä syystä autossa onkin erikoiskilvet, joilla viitataan yhtä aikaa niin GT-R -malliin, kuin myös auton edustamaan R35-sukupolveen.Vuosimallin 2009 autossa mittarissa on 173 000 kilometriä ja hintalapussa koreilee summa 105 900 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes ajamaton Nissan GT-RAutoharrastajia voi jakaa monesti karkealla tavalla kahteen koulukuntaan. Toiset tahtovat aina saada autoihinsa omaa kädenjälkeä näkyviin, kun taas toisessa ääripäässä pyritään pitämään ajoneuvo mahdollisimman alkuperäiskuntoisena. Viikon toinen käytetty erikoisuutemme osuu nyt skaalan toiseen ääripäähän.Niin ikään vuosimallin 2009 Nissan GT-R on ehtinyt kerryttää mittariin näiden vuosien aikana ainoastaan 6100 kilometriä. Moottorin saamien tietojen auton omisti vuosina 2010-2021 autokeräilijä, joka säilöi auton kokoelmiinsa ajamatta sillä juuri lainkaan.Vähäiset kilometrit ovat pitäneet auton lähes uudelleenveroisena ja auto onkin poikkeuksellisen alkuperäiskuntoinen. Autossa on alla jopa alkuperäiset renkaat. Ainoa muutos alkuperäisyyteen löytyy alustasta, sillä GT-R on saanut alleen HKS:n alustasarjan.Tässä alkuperäiskuntoisessa autossa tekniikkakin on siinä kunnossa kuin missä se on tehtaalta lähtenyt. Autossa on 3.8-litrainen V6-moottori, joka tarjoilee kuljettajalle 357 kilowatin tehon (486 hevosvoimaa). Nissan GT-R on nelivetoinen ja siinä on automaattivaihteisto. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kolmeen sekuntiin ja vuorostaan huippunopeus nousee yli 300 kilometriin tunnissa.Auton varustelistalla on urheiluautoksi varsin mukavasti pituutta. Kaikkien itsestäänselvyyksien ohella auto on varusteltu mm. hopeisella erikoisvärillä, Bosen äänentoistojärjestelmällä ja avaimettomalla järjestelmällä.Alkuperäiskuntoisella Nissan GT-R:llä on hintalapussa 109 000 euroa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 3.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle