Käytetyt erikoisuudet: Ukrainasta pakoon lähtenyt ZAZ Forza, Zaporižžjan autotehtaan modernin tuotannon edustaja

Kuva Tori.fi, ZAZ

Tämänhetkinen este ostolle ei todennäköisesti ole ZAZ Forzan varustelu tai kunto, vaan se, että auto on edelleenkin Ukrainan rekisterissä.

Ukrainan sota on kestänyt jo 2,5 vuotta, ja maasta onkin lähtenyt miljoonia pakoon, kymmeniä tuhansia myös Suomeen. Osa heistä on tullut autolla, mikä on näkynyt tieliikenteessä Ukrainan rekisterissä olevien autojen määrää. Ukrainan automarkkinat poikkeavat melko lailla länsieurooppalaisista, minkä vuoksi nämä ukrainalaiskilvissä olevat autot ovat usein melko eksoottisia.

Mikä ei ehkä ole kovin yleisesti tunnettu tosiasia, Ukrainassa on myös pitkät perinteet autojen valmistuksessa. Tämänkertainen Käytetty erikoisuutemme edustaa omalla tavallaan Ukrainan omaa autoteollisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ZAZ eli Zaporižkij Avtozavod

Zaporižžjan kaupunki Ukrainan kaakkoisosassa on viimeisten parin vuoden aikana ollut murheellisten uutisten näyttämönä. Kaupunki, jossa on muun muassa Ukrainan suurin ydinvoimala, on tämän artikkelin julkaisuhetkellä Venäjän miehittämä.

Zaporižžjalla on kuitenkin merkittävä historiansa teollisuuskaupunkina, lähtien kaukaa ajasta, jolloin Ukraina oli osa Neuvostoliittoa. Neuvostoaikana tehdas valmisti enimmäkseen kuorma-autoja ja busseja, mutta myös "koko kansan" henkilöautoja, kuten ZAZ 968:n, ja muuta moottorikalustoa. Ukrainan vuonna 1991 tapahtuneen itsenäistymisen jälkeen Zaporižžjan tehtaalla on tehty lähinnä ulkomaisten autonvalmistajien malleja Ukrainan ja lähimaidenkin markkinoille Daewoosta Mercedes-Benziin ja Daciasta Kiaan.

Omallekin nimelleen ZAZ on autoja brändännyt myös 2000-luvulla. Yksi esimerkki tästä ulottuvuudesta on ZAZ Forza, joka on eurooppalaisittain ajateltuna B-segmentin kaupunkiauto. Vuonna 2011 debytoinut Forza ei ole ZAZ:in omaa suunnittelua, vaan sen sijaan kiinalaisen Chery A13:n ukrainalaisversio. Autoa valmistettiin aikoinaan Zaporižžjassa myös Cheryn nimellä, ja ne autot vietiin Venäjän markkinoille. Tämä oli siis tilanne ennen vuoden 2014 tapahtumia, joille helmikuun 2022 täysimittainen hyökkäys oli jatkoa.

ZAZ Forza vm. 2015

Tori.fi:ssä on todellakin myynnissä yksi ZAZ Forza, joka edustaa vuoden 2015 tuotantoa. Auto on ajettu Suomeen Ukrainasta ilmeisesti jo vuonna 2022, ja koska myynti-ilmoitus on tehty heinäkuussa 2024, on auto ollut jo parisen vuotta Ukrainan kilvissä Suomessa, nähtävästi Tampereella.

Myynti-ilmoituksesta eivät käy ilmi kaikki tiedot autosta, sillä esimerkiksi moottori on täysi arvoitus, käyttövoimaa lukuun ottamatta, joka on bensiini. Moottori ei ole enää ollenkaan arvoitus, kun nopealla googlauksella selviääkin, että ainakin Chery A13:een on ollut saatavilla tasan yksi voimanlähde. Se on 1,5-litrainen, 110 hevosvoiman bensiinirivinelonen, joka kuuluu kiinalaismerkin omaan Acteco-moottoriperheeseen, jonka kehityksessä on avustanut itävaltalainen AVL. Jatkeena esimerkkiyksilössä on viisivaihteinen käsivalintainen laatikko.

Varsin hyvällä suomen kielellä laaditussa myynti-ilmoituksessa kehutaan autossa olevan "maksimi varustelu". Tämä tarkoittaa, että kyseessä on Forzan huippumalli, ja varustelu on selvästi sellaista, mitä B-segmentin kaupunkiauton huippumallilta vuonna 2015 voi odottaakin. Näihin kuuluvat ainakin pysäköintitutkat, ilmastointi, peruutuskamera, Android-radio, lämmitettävät etuistuimet ja -peilit, sähköisesti säätyvät sivupeilit, neljät sähköiset ikkunannostimet, keskuslukitus sekä varashälytin. Yhdessä kuvista on nähtävissä myös navigaattori päällä auton keskinäytöllä.

Mukavan kattavat varusteet, suhteellisen tuoretta vuosimallia edustavassa autossa ja vain 136 000 kilometriä ajettuna lähtevät hyvin kilpailukykyiseen hintaan, joka on myynti-ilmoituksen mukaan 1 500 euroa. Forzan pyöränkaarissa on havaittavissa pientä korroosiota, joka varmasti vielä tuossa vaiheessa on asianmukaisella hoidolla pysäytettävissä. Muilta osin auto vaikuttaa perussiistiltä. Yksi asia sen sijaan kannattaa hoitaa kuntoon, ennen kuin autoa lähtee Suomessa myymään.

Homma tyssää tässä tilanteessa jo koeajoon

Ukrainasta pakoon lähtenyt ZAZ Forza olisi varmasti mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen linkki omaan henkilökohtaiseen autohistoriaan, mutta tässä tilanteessa Suomen kansalainen ei saisi lähteä autolla edes koeajolle, ainakaan ilman auton omistajaa etupenkillä.

Myyjäosapuoli ei tavallisesti osallistu käytettyjen autojen koeajoille, ja viimeistään kauppojen jälkeen autollaan on luonnollisesti voitava ajaa itse. Tämä ei kuitenkaan ole lain mukaan mahdollista niin kauan kuin auto on Ukrainan (ja siis minkä tahansa ulkomaan) rekisterissä. Suomalainen ei siis yksinkertaisesti saa ajaa Suomessa ulkomaille rekisteröidyllä ajoneuvolla, paitsi tilapäisesti, jos auton omistaja on sen kyydissä.

Normaalisti ulkomaan kansalainen voi pitää autoa Suomessa kotimaansa rekisterissä vuoden ajan, ja puolen vuoden jälkeen siitä on maksettava ajoneuvoveroa. Ukrainalaispakolaisille on ymmärrettävästi suotu erilaisia tilapäisiä helpotuksia Suomen byrokratiassa, mutta auton rekisteröinti- ja veroasiat tuskin kuuluvat niihin. Tämäkin ZAZ Forza pitäisi siis siirtää Suomen rekisteriin, sikälimikäli se tänne pysyväisluonteisesti jää. Forza tulee katsastaa Suomessa, jonka jälkeen siitä on maksettava autovero. Sen jälkeen auto voi saada Suomen rekisterikilvet.

Lähteet: Tori.fi, Traficom, Hemmings

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat