28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sukupuuttoon 20 vuotta sitten kuollutta T-sarjaa lähemmäs niin sanottua "jenkkirekkaa" ei Scanialla pääse. Tunnettu sanonta "kauneus on katsojan silmässä" pitää paikkansa myös Scanian viimeiseksi jääneiden nokallisten kuorma-autosukupolvien kohdalla. Ruotsalaisen Scanian "junakeulaiset" kuorma-autosarjat ovat olleet nykytyylillään tunnistettavia jo noin 30 vuoden ajan, ne ovat Euroopan yleisimpiä kuorma-autoja, ja samalla tunnettuja ympäri maailmaa. Homma kuitenkin meni mutkikkaammaksi, kun Scania teki 4-sarjastaan ja edelleen PRT-sarjastaan vanhojen aikojen jatkeeksi myös nokallisen version, T:n niin kuin Torpedo. Nokka on toteutettu näihin malleihin hyvin omaperäisellä tavalla, sillä periaatteessa junakeulaisen Scanian keulaan on tökätty toisen junakeulaisen Scanian keulan alaosa. Ongelma oli se, että Scanian markkina-alueilla - joihin ei siis kuulu kuorma-autojen osalta Pohjois-Amerikka - nokallisten kuorma-autojen myynti oli 80-luvun jälkeen vapaassa pudotuksessa. Muun muassa säädösten vuoksi Euroopassa siirryttiin kovaa vauhtia pelkästään pystykeulaisiin kuorma-autoihin. Näin ollen, kun Scania lanseerasi uuden polven kuorma-autosarjansa vuonna 2004, nokallisten kuorma-autojen myynti oli jo siinä vaiheessa laskenut edellisten kymmenen vuoden aikana puolella Euroopassa. Siitäkin huolimatta nokallinen T-sarja sitkeästi lanseerattiin osana uuden sukupolven Scania-sarjoja Hannoverin IAA-näyttelyssä syksyllä 2004. T-sarja jäi vihoviimeiseksi nokalliseksi Scania-malliksi, kun sen tuotanto keskeytettiin vain vuoden jälkeen syksyllä 2005. Yhden vuoden aikana Scania oli myynyt vaivaiset tuhat nokallista kuorma-autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyScania T124 vm. 2004Nettikoneen valikoimista tuli poimittua juuri miljoonan kilometrin rajan ylittänyt vuosimallin 2004 Scania T124. Auto on myynnissä Parkanossa koneliikkeessä. Myynti-ilmoituksen mukaan tämän kolmiakselisen vetopöytäauton kellottama kilometrimäärä on 1 004 000 kilometriä. Kuorma-autolle miljoonakaan kilometriä ei ole aivan niin tavaton lukema kuin henkilöautolle.Yksilö on viimeisiä 4-sarjan Scanioita, ja mallimerkinnässä T tarkoittaa Torpedoa eli pitkää nokkaa, 12 pyöreästi 12-litraista moottoria (420 hevosvoimaa) ja 4 puolestaan 4-sarjaa. Jo samana vuonna 2004 tuotantoon meni kuvaillun kaltaisesti lyhytikäiseksi jäänyt Scania T-sarja. Myynti-ilmoitus kuvailee auton olevan täysin ajokuntoinen ja siten se kelpaisi johonkin tehtävään sellaisenaan aarnikotkargrafiikoidensa kera. Ei voi kuitenkaan välttyä myöskään ajatukselta, etteikö tämä ruotsalainen wannabe-jenkkirekka olisi vallan herkullinen tuning-rekan aihio. Lähteet: Scania, Nettiauto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen ”henkilöauto” on maailman omituisin pistokehybridi 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 29.3.2024 American Car Show ACS 2024: Scania R770 V8 – työkalukin voi olla viihtyisä ja näyttävä 14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä 3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta 6.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8 17.9.2020 Ajoneuvot Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä 11.2.2020 Ajoneuvot Turvallista matkaa kevyelle liikenteelle – Scania pyrkii havaitsemaan pyöräilijät uudella toiminnolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?