29.3.2024

ACS 2024: Scania R770 V8 – työkalukin voi olla viihtyisä ja näyttävä

Kuva Janne Huhtala

Toni Viljakaisen oranssi 76 tonnin sorakasettiauto on yksi American Car Show´n Custom Truck -osaston jyhkeimmistä näyttelyautoista. 

Keulalla jyrisee Scanian suurin moottori, 770-hevosvoimainen V8. Sallittu 76 tonnin kokonaispaino tarkoittaa vähän yli 50 000 kilon hyötykuormaa. 

-Se kantavuus on lopulta se ainoa mikä merkitsee, sillä tehdään se mahdollinen tili. Omasta mielestä tää on hillitysti customoitu työkalu, sanoo auton omistaja Toni Viljakainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahdeksan Scanian sorakasettiautoa

Hillitty on suhteellinen käsite, kun muutostöihin on mennyt suuruusluokaltaan 50 000 - 100 000 euroa. Kun siihen lisätään itse sorakasettiauton hinta, niin tämän työmaatoimiston hintaluokka uutena pyörii puolen miljoonan euron suuruusluokassa. Puoli vuotta sitten valmistuneiden muutostöiden jälkeen autoa on käytetty säästeliäästi, ja työajoa on mittariin kertynyt vain 40 000 kilometriä.

Nurmijärven Klaukkalassa Toni Viljakaisella on yhteensä kahdeksan sorakasettiautoa, kaikki Scanioita. Yrityksen autojen värimaailma on kaikissa oranssi, musta ja valkoinen, tähän autoon on lisäksi otettu mukaan harmaata pehmentämään vaikutelmaa. Muutostöiden suunnittelusta vastasi Arto Simola ja maalauksista on vastannut Ristimaa Customs.

Ei kengät jalassa ohjaamoon

Ohjaamokaan ei ole jäänyt vaille huomiota. Lattian alkuperäiset muoviverhoilut on vaihtuneet nahkaan, joten kengät on syytä jättää ylimmälle askelmalle ohjaamoon noustessa. Verhoiluliike Veli Laitila on pannut sisäverhoilut uusiksi, ja tehostanut uutta lookia valaistuksilla. Esimerkiksi ovien yläpuolella on valaistuna raita samalla kuvioinnilla kuin lavan reunassa. Musiikilla voi helposti peittää V8-moottorin jylinän, sillä JJ Customs on rakentanut sen verran tehokkaan järjestelmän ja lisännyt kaiuttimia, että Viljakaisen mukaan ”ei niitä voi soittaa täysillä tai hajoo pää”.

100 000 kilometriä vuodessa

Sorakasettiauton mittariin kertyy pääkaupunkiseudulla noin 100 000 kilometriä vuodessa. Mikä on sopiva ikä tai kilometrimäärä vaihtaa auto uuteen?

-Viisivuotias auto ei kilometrisuoritteen puolesta ole monestikaan vielä kauhean huono. Meillä vanhimmat autot on -16 ja -17-mallisia. Matkamittarissa on parhaimmillaan 800 000 kilometrin lukema, se alkaa ehkä olla se sopiva vaihtoikä. Tosin nyt maanrakennusalalla on hiljaista, joten ostajia ei ole jonoksi asti, niin ehkä vaihdetaan vasta ensi vuonna. 

Maanrakennusalan hiljenemisen takia Viljakaisen autoillakin ajetaan nyt kaikkea mahdolllista; maata, mursketta ja muutakin. Noususuhdanteen aikana oli enemmän säännöllisiä ajoreittejä, mm. kiviainestoimituksia murskamontulta asiakkaille. Tämän yhdistelmän voi taas American Car Show´n jälkeen nähdä ajamassa esimerkiksi hiekkaa Ridasjärveltä tai Lahnajärveltä Espoon Kivenlahteen Ruskon Betonille. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

42-60 litraa sadalla

Tähän koko- ja painoluokkaan eivät sähköiset voimalinjat vielä ole tulleet suuressa mittakaavassa mukaan, ja Viljakaisen 770-hevosvoimainen ja 3700 newtonmetriä vääntävä Scaniakin liikkuu perinteisen polttomoottorin ja dieselin voimalla. Paljonko dieseliä kuluu sadalla kilometrillä?

-Ajosuoritteesta ja kuljettajasta riippuen se vaihtelee. Pääkaupunkiseudulla saattaa kulua 60 litraa sadalla, ja kesäkelillä matka-ajossa pääsee jopa 42 litralla, ja se on keskimääräinen lukema, jossa on puolet kuormalla ja puolet tyhjänä ajoa. 

Ja kun Viljakaisen kaikki kahdeksan autoa ovat Scanioita, niin miksi juuri tähän merkkiin on päädytty?

-Tässä hommassa on rakennettava suhteet johonkin merkkiin, se on tärkeintä että yhteistyö toimii ja pyörät pysyvät pyörimässä. Meillä se on Scania, ja olemme olleet tyytyväisiä merkkiin ja sen palveluihin. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat