Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander

Kuva Tori.fi

Citroënin ja Peugeotin vuosien takaiset maasturimallit jäivät jokseenkin harvinaisiksi, eikä niillä ollut käytännössä mitään tekemistä ranskalaisuuden kanssa.

Viime keskiviikkona pistettiin solmuun kaksi Moottorin vakiojuttusarjaa, nimittäin logonvaihtoihin ynnä muihin silmänkääntötemppuihin erikoistunut Nimi muutettu sekä käytettyjen harvinaisuuksien maailmaa luotaava Käytetyt erikoisuudet. Siinä etsittiin logonvaihtotarinaan esimerkit käytettyjen autojen maailmasta. Kokeillaanpa nyt kääntää ajatus vielä toisin päin eli etsiä käytetty erikoisuus ikiomalla logonvaihtotarinalla.

Mitsubishi Outlander kuuluu teidemme yleisimpiin maasturimalleihin, eikä se ainakaan perusmuodossaan sopisi käytetyn erikoisuuden käsitteeseen. Sen miltei unohdetut ranskalaissisaret sen sijaan sopivat. Tarina on kaikkinensa erikoinen, ja sitä on käsitelty muutama vuosi sitten myös Nimi muutetun puolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurooppalainen japanilainen ja japanilainen eurooppalainen

Kaiken tämän perustana on siis toisen sukupolven Mitsubishi Outlander, joka näki päivänvalon vuonna 2006. Kuten kaikki tuon ajan Mitsubishit, se suunniteltiin Mitsubishin yhdessä saksalais-amerikkalaisen DaimlerChryslerin kanssa kehittämälle GS-perusrakenteelle, jota DaimlerChryslerin kaaduttua käyttivät ensisijaisesti Mitsubishi ja Chrysler sisarmerkkeineen.

Diesel oli ainakin vielä tuolloin valttia Outlanderin kaltaisissa maastureissa, ja koska kummallakaan osapuolella ei tuohon aikaan ollut GS:lle sopivaa dieselmoottoria, täytyi sellainen ostaa VW-konsernilta. Näin Outlanderin keulalle päätyi Volkkarin 2.0 TDI.

Vuotta toisen polven Outlanderin esittelyn jälkeen samaan kelkkaan hyppäsi silloinen ranskalaiskonserni PSA eli Peugeot ja Citroën. Ranskalaisosapuoli sai siis logonvaihdolla (ja pienellä kasvojenkohotuksella) sekä Peugeotin että Citroënin mallistoon tukevan kokoisen katumaasturin. Näin syntyivät aika lailla harvinaisiksi jääneet Peugeot 4007 ja Citroën C-Crosser.

Mitsubishin palveluun PSA:lle kuului maasturimallin lainaamisen lisäksi myös valmistus. Mitsubishi valmisti 4007:ää ja C-Crosseria PSA:lle omassa tehtaassaan Okazakissa, Aichin prefektuurissa.

Ranskalaiset eivät kuitenkaan kelpuuttaneet autoon Volkswagenin dieselmoottoria, vaan toimittivat Mitsubishille asennettavaksi oman, Fordin kanssa tuotetun 2,2-litraisen HDi -moottorinsa, jolla autoa valmistettiin sittemmin myös Mitsubishi Outlanderin nimellä. Näin toisen polven Outlanderista tuli ainoa automalli, jota sai sekä Volkswagenin että Fordin/PSA:n dieselmoottorilla, jotka olivat aikanaan markkinoiden johtavia nelisylinterisiä dieseleitä.

Mikä sitten jäi vielä mainitsematta, asiaan liittyy omalta osaltaan myös Volvo. Sillä oli Mitsubishin kanssa yhteinen tehdas, NedCar Hollannissa. NedCar siis valmisti Outlanderia Mitsubishille Hollannissa, samalla kun Mitsubishi valmisti samaa autoa eri logoilla Peugeotille ja Citroënille omassa tehtaassaan Japanissa.

Tähän voi todeta vain, että Peugeot 4007 ja Citroën C-Crosser ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander.

Citroën C-Crosser vm. 2012

Koska Citroën C-Crosseria valmistettiin vuosina 2007 - 2012, on tämä vuosimallin 2012 aivan viimeisiä C-Crossereita. Citroënina mallia löytyy Torin valikoimista tämän jutun kirjoitushetkellä kaksi kappaletta, siinä missä toisen polven Mitsubishi Outlandereita löytyy yli 40 kappaletta. Tämä kertoo tietysti omaa kieltään ranskalaisversion valmistusmääristä.

Esimerkiksi noussut yksilö löytyy Turusta, ja sillä on ajettu hiukan vajaat 260 000 kilometriä. Kuten kaikissa ranskalaismerkkien logoilla varustetuissa yksilöissä, dieselmoottori on 2,2-litrainen 156 hevosvoiman HDi. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on täysin kunnossa, ja siihen on tehty hiljattain kattavia huoltotoimenpiteitä. Auto on viisipaikkainen, nelivetoinen ja automaattivaihteinen. Hintapyynti on 6 500 euroa.

Peugeot 4007 vm. 2009

Toisen ranskalaisnäkökulman asiaan tuo Peugeot 4007, joita Torista löytyy C-Crosserin tavoin vain kaksi kappaletta. Niistä kahdesta esimerkiksemme on noussut seinäjokelainen yksilö vuosimallia 2009.

Kolme vuotta vanhempi Peugeot on Citroënia hieman vähemmän ajettu, sillä mittarissa on 229 000 kilometriä. Auto on myös Citroën-esimerkistä poiketen käsivaihteinen ja seitsenpaikkainen. Moottorina on kuitenkin totta kai sama 156-hevosvoimainen 2,2 litran HDi, jolta voima välittyy kaikille neljälle pyörälle. Kunnon kerrotaan olevan niin ikään hyvä. 4007:stä pyydetään 6 850 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi Outlander vm. 2007

Otetaanpa vastapainoksi vielä esimerkki kantamalli Mitsubishi Outlanderista. Iällisesti kirjon alkupäästä löytyvä yksilö edustaa vuosimallia 2007, ja se sijaitsee Porissa.

Vaikka Mitsubishi Outlander ei itsessään ollut oikein sopiva käytetyksi erikoisuudeksi, vaikuttaa tällainen Volkswagenin 140-hevosvoimaisella TDI-moottorilla varustettu yksilö olevan ainakin lähempänä erikoisuuden asemaa, niin suuri enemmistö dieselmoottorisista toisen polven Outlandereista on varustettu sillä hieman tehokkaammalla PSA-peräisellä. Kumpi tahansa eurooppalaismoottori on kyseessä, Mitsubishi kutsuu sitä Di-D:ksi.

Outlanderilla on pistelty 17 vuoden aikana 339 000 kilometriä, ja vanhemmasta iästä sekä reilummista kilometreistä huolimatta siitä pyydetään 6 890 euroa eli enemmän kuin C-Crosserista ja 4007:stä. Auto on viisipaikkainen, käsivaihteinen ja nelivetoinen. Hiukan pienempitehoisempi 2,0 litran moottori ei menoa haittaa siinäkään mielessä, että perävaunumassa on 2,2-litraisen kanssa yhtä miehekäs 2 000 kiloa.

Lähteet: valmistajat, Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat