18.2.2025 Autonäyttely Retromobile Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rapiat sata vuotta sitten automaailmassa esiteltiin varsin villejäkin konsepteja. Citroën-Kégresse-puolitela-autoja voidaan ainakin kutsua sellaisiksi. Automaailmaan höyrähtäneet tietävät varmasti, että Citroën on tehnyt menneiden vuosikymmenien aikana mitä erikoisimpia innovaatioita – osa suorastaan kaistapäisiä sellaisia. Tähän joukkoon voidaan myös lukea ei niin tunnetut Citroënin puolitela-autot. Jotain keksinnön outoudesta kertonee se, että kun internet-verkon hakukoneeseen kirjoittaa ”Citroën tela-auto”, hakukone ehdottaa ”Tarkoititko, Citroën tila-auto”.Ei, en muuten tarkoittanut.Telojen alkuperä sijoittuu 1900-luvun alkupuolen Venäjälle. Ranskalainen insinööri Adolphe Kégresse työskenteli Venäjän tšaari Nikolai II:lle. Armeijan motorisoitujen joukkojen liikkuvuuden parantamiseksi Kégresse kehitti puolitelajärjestelmän, joka voitiin asentaa aivan tavalliseen autoon.Venäjän vallankumois kuitenkin ajoi Kégressen palaamaan takaisin kotimaahansa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen hän siirtyi työskentelemään ranskalaiselle autonvalmistaja Citroënille, jossa hän tuli myöhemmin suunnittelemaan esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston tiettävästi ensimmäisenä maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetkikuntien käyttöönMutta takaisin telojen pariin. Varsin pian, kaksi vuotta Kégressen uudessa työpaikassa aloittamisen jälkeen Citroën valmisti ensimmäisen puolitela-autonsa. Kumitelaketjuautojen valmistamiseen oli Citroënilla oma osastonsa, joka rakensi puolitela-autoja aivan tavallisista henkilöautoista. Puolitela-autojen huippunopeus oli parhaillaan 30–40 kilometriä tunnissa. Puolitela-autojen ensisijainen käyttökohde oli tietysti armeijat, mutta 1920-luvulla Citroën ryhtyi sponsoroimaan erinäisiä retkikuntia, jotka käyttivät seikkailuillaan ranskalaisvalmistajan puolitela-autoja. Seuraavien vuosien aikana Kégresse-telastolla varustetut autot liikkuivat esimerkiksi Himalajalle ja Pekingiin, Saharaan ja jopa Etelämantereelle. Myös Suomen armeija hankki vuonna 1923 yhden Citroën-Kégresse-puolitela-auton vetämään tykkiä.Citroën valmisti puolitela-autoja kaikkiaan lähes 6 000 kappaletta vuosien 1921 ja 1937 välilä. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin 29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden 19.2.2019 Ajoneuvot Ami One Concept: Citroënin näkemys tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta on hellyttävä 18.2.2018 Ajoneuvot Todellinen perheauto – uusi Citroën Berlingo raikastaa arkipäivää 28.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Aixam Mega Tjaffer 4×4 ’97 11.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: PSA esitteli maailmalle ilmalla toimivan hybridiauton – ja sitten hylkäsi sen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?