18.2.2025 Autonäyttely Retromobile Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rapiat sata vuotta sitten automaailmassa esiteltiin varsin villejäkin konsepteja. Citroën-Kégresse-puolitela-autoja voidaan ainakin kutsua sellaisiksi. Automaailmaan höyrähtäneet tietävät varmasti, että Citroën on tehnyt menneiden vuosikymmenien aikana mitä erikoisimpia innovaatioita – osa suorastaan kaistapäisiä sellaisia. Tähän joukkoon voidaan myös lukea ei niin tunnetut Citroënin puolitela-autot. Jotain keksinnön outoudesta kertonee se, että kun internet-verkon hakukoneeseen kirjoittaa ”Citroën tela-auto”, hakukone ehdottaa ”Tarkoititko, Citroën tila-auto”.Ei, en muuten tarkoittanut.Telojen alkuperä sijoittuu 1900-luvun alkupuolen Venäjälle. Ranskalainen insinööri Adolphe Kégresse työskenteli Venäjän tšaari Nikolai II:lle. Armeijan motorisoitujen joukkojen liikkuvuuden parantamiseksi Kégresse kehitti puolitelajärjestelmän, joka voitiin asentaa aivan tavalliseen autoon.Venäjän vallankumois kuitenkin ajoi Kégressen palaamaan takaisin kotimaahansa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen hän siirtyi työskentelemään ranskalaiselle autonvalmistaja Citroënille, jossa hän tuli myöhemmin suunnittelemaan esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston tiettävästi ensimmäisenä maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetkikuntien käyttöönMutta takaisin telojen pariin. Varsin pian, kaksi vuotta Kégressen uudessa työpaikassa aloittamisen jälkeen Citroën valmisti ensimmäisen puolitela-autonsa. Kumitelaketjuautojen valmistamiseen oli Citroënilla oma osastonsa, joka rakensi puolitela-autoja aivan tavallisista henkilöautoista. Puolitela-autojen huippunopeus oli parhaillaan 30–40 kilometriä tunnissa. Puolitela-autojen ensisijainen käyttökohde oli tietysti armeijat, mutta 1920-luvulla Citroën ryhtyi sponsoroimaan erinäisiä retkikuntia, jotka käyttivät seikkailuillaan ranskalaisvalmistajan puolitela-autoja. Seuraavien vuosien aikana Kégresse-telastolla varustetut autot liikkuivat esimerkiksi Himalajalle ja Pekingiin, Saharaan ja jopa Etelämantereelle. Myös Suomen armeija hankki vuonna 1923 yhden Citroën-Kégresse-puolitela-auton vetämään tykkiä.Citroën valmisti puolitela-autoja kaikkiaan lähes 6 000 kappaletta vuosien 1921 ja 1937 välilä. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin 29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden 19.2.2019 Ajoneuvot Ami One Concept: Citroënin näkemys tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta on hellyttävä 18.2.2018 Ajoneuvot Todellinen perheauto – uusi Citroën Berlingo raikastaa arkipäivää 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 30.1.2025 Koeajo Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija