29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä - Ei ole ujon ihmisen auto tämä. Tällä ajellessa saa kyllä hilpeitä katseita, sanoo Turbo-Rättärin kajaanilainen omistaja Juha Saari. Citroen 2CV sai vuonna 1948 ensiesittelynsä yhteydessä Pariisin autonäyttelyssä kaksijakoisen vastaanoton. Autotoimittajat tyrmäsivät uutuuden rumana ja naurettavana, mutta yleisö hullaantui autosta. Rätti-Citikasta tuli toisen maailmansodan jälkeen Citroenin merkittävin automalli. Jo pari kuukautta Pariisin autonäyttelyn jälkeen uuden ”Sätkän” jonotusaika oli venynyt kolmeen vuoteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuplatehotJuha Saaren 2CV on oikeastaan luonnollinen jatkumo sarjatuotantomalleille. Ensimmäisessä 2CV:ssä oli 375-kuutioinen ja 9-hevosvoimainen moottori. Moottorityyppi pysyi koko tuotannon ajan samana; kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen ja pitkittäin tikapuurungon päälle sijoitettu boxer-moottori. Iskutilavuus ja teho kuitenkin kasvoivat matkan varrella selvästi. Viimeisin moottorikoko oli 602 kuutiosenttimetriä ja moottoriteho vaihteli tuolloin 28-33 hevosvoiman välillä. Saaren turboahdetun 2CV:n teho on lähes tupla tehokkaimpaan tuotantoversioon verrattuna, eli noin 60 hevosvoimaa. Tämä tietysti suljetulla alueella, tieliikenteessä ajetaan maltillisemmilla ahtopaineilla ja katsastusmiehen leimaamilla tehoilla.Saari ei ota kunniaa tekniikan rakentamisesta itselleen, vaan sanoo auton ja sen tekniikan olevan ”monen sepän projekti”. 1970-luvun lopulla esitellyn Citroen Visan moottorina käytettiin aluksi samantyyppistä kaksisylinteristä ilmajäähdytteistä boxer-moottoria kuin 2CV:ssä, ja Visan 652-kuutioinen moottori onkin otettu lähtökohdaksi ahtamiseen. Ahdin on sekin peräisin Citroenista, alkujaan 1,4-litraisesta HDI-moottorista. Moottori on alunperin rakennettu Lahdessa ja sieltä tekniikka kulkeutui vuosien saatossa Ouluun. Saari osti auton pari vuotta sitten valmiiksi turbotettuna. Megasquirtin moottorinohjaus ei silloin toiminut aivan toivotusti. Kun sähköt, polttoainepuoli ja sytytysjärjestelmä käytiin läpi, muuttui toiminta jouhevammaksi ja samalla tehoakin löytyi vielä vähän lisää.Levyjarrut joka kulmassa33-hevosvoimaiselle 2CV:lle tehdas lupasi huippunopeutta 110 kilometriä tunnissa ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi räjähtävät 37 sekuntia. Nykyautojen suorituskykyyn tottuneille lienee syytä korostaa, että lukemassa ei kuulu olla pilkkua välissä. Kun suorituskyky nyt nostettiin uudelle tasolle, vaati se turvallisuussyistä myös muita muutoksia autoon. Citroen GS:stä on lainattu levyjarrut joka kulmaan, edessä jäähdytettynä. Myös pidemmäksi välitetty vaihteisto on peräisin GS-mallista. Briteissä ajetaan Rätti-Citikoilla kilpaa ratasarjoissa, joten sumujen saarelta löytyi säädettävät Avon-iskunvaimentimet.Auton ulkonäkö on pyritty pitämään mahdollisimman vakiona. Väritys ei ole alkuperäinen mutta ajan henki on siinä läsnä. Tarkemmin silmäillessä eroina huomaa lähinnä hieman raolleen jäävän konepellin, joka ei niinkään johdu moottorin tai ahtimen suuresta koosta vaan siitä, että fyysisesti pidemmän vaihteiston takia moottoria on jouduttu siirtämään eteenpäin. Toiseksi eron alkuperäiseen huomaa räyhäkämpänä käyntiäänenä. Entäpä suorituskyky?Juha Saari–No kyllä se kulkee ja näin. Mutta ei tämä koppa kyllä ole tehty yli satasen vauhteihin, siinä alkaa jo ovet pullistella auki ja muuta. Itsesuojeluvaisto tulee vastaan ja rajoittaa huippunopeutta ennemmin kuin tehoAutot ja Viihde -näyttelyssä Lahdessa esillä oleva Saaren 2CV on käytetty leimalla eli ahdin ja nykyinen tekniikka ovat täysin laillisia. Lisäksi kyseessä on ehkäpä Suomen ainoa joka kulman levyjarruilla varustettu 2CV, eikä Rätti-Citikoita jo toisessa polvessa harrastava Saari muista nähneensä vastaavaa ulkomaillakaan. Tärkeintä autossa ei kuitenkaan ole suorituskyky, vaan tunnelma.- Tämä on mukava kaupunkiajossa ja tällä saa hilpeitä katseita. Dumppi kun päsähtää, niin saa lisää hilpeitä katseita. Lue lisää Autot ja Viihde 2019 -näyttelystä! Ford Torinosta rakennettu avo ja Suomen ensimmäinen RWB-Porsche viikonloppuna Lahdessa! Autot ja Viihde 2019: Mystery Train – Ford Tudor 1932 lapualaiseen tapaan Autot ja Viihde 2019: Dave Kindigin piirtämä jenkkiauto paljastettiin Autot ja Viihde 2019: messujen monipuolinen tarjonta jatkuu harrastajaparkissa Autot ja Viihde 2019: VW Kleinbus ´67 – Kuusen alta näyttelyautoksi Autot ja Viihde 2019: Säihkettä ja patinaa amerikan malliin Autot ja Viihde 2019: Euroopan helmissä painottuu raskas ahtaminen Autot ja Viihde 2019: näyttely kameran silmin Autot ja Viihde 2019: helmiä Japanista Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä