29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä - Ei ole ujon ihmisen auto tämä. Tällä ajellessa saa kyllä hilpeitä katseita, sanoo Turbo-Rättärin kajaanilainen omistaja Juha Saari. Citroen 2CV sai vuonna 1948 ensiesittelynsä yhteydessä Pariisin autonäyttelyssä kaksijakoisen vastaanoton. Autotoimittajat tyrmäsivät uutuuden rumana ja naurettavana, mutta yleisö hullaantui autosta. Rätti-Citikasta tuli toisen maailmansodan jälkeen Citroenin merkittävin automalli. Jo pari kuukautta Pariisin autonäyttelyn jälkeen uuden ”Sätkän” jonotusaika oli venynyt kolmeen vuoteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuplatehotJuha Saaren 2CV on oikeastaan luonnollinen jatkumo sarjatuotantomalleille. Ensimmäisessä 2CV:ssä oli 375-kuutioinen ja 9-hevosvoimainen moottori. Moottorityyppi pysyi koko tuotannon ajan samana; kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen ja pitkittäin tikapuurungon päälle sijoitettu boxer-moottori. Iskutilavuus ja teho kuitenkin kasvoivat matkan varrella selvästi. Viimeisin moottorikoko oli 602 kuutiosenttimetriä ja moottoriteho vaihteli tuolloin 28-33 hevosvoiman välillä. Saaren turboahdetun 2CV:n teho on lähes tupla tehokkaimpaan tuotantoversioon verrattuna, eli noin 60 hevosvoimaa. Tämä tietysti suljetulla alueella, tieliikenteessä ajetaan maltillisemmilla ahtopaineilla ja katsastusmiehen leimaamilla tehoilla.Saari ei ota kunniaa tekniikan rakentamisesta itselleen, vaan sanoo auton ja sen tekniikan olevan ”monen sepän projekti”. 1970-luvun lopulla esitellyn Citroen Visan moottorina käytettiin aluksi samantyyppistä kaksisylinteristä ilmajäähdytteistä boxer-moottoria kuin 2CV:ssä, ja Visan 652-kuutioinen moottori onkin otettu lähtökohdaksi ahtamiseen. Ahdin on sekin peräisin Citroenista, alkujaan 1,4-litraisesta HDI-moottorista. Moottori on alunperin rakennettu Lahdessa ja sieltä tekniikka kulkeutui vuosien saatossa Ouluun. Saari osti auton pari vuotta sitten valmiiksi turbotettuna. Megasquirtin moottorinohjaus ei silloin toiminut aivan toivotusti. Kun sähköt, polttoainepuoli ja sytytysjärjestelmä käytiin läpi, muuttui toiminta jouhevammaksi ja samalla tehoakin löytyi vielä vähän lisää.Levyjarrut joka kulmassa33-hevosvoimaiselle 2CV:lle tehdas lupasi huippunopeutta 110 kilometriä tunnissa ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi räjähtävät 37 sekuntia. Nykyautojen suorituskykyyn tottuneille lienee syytä korostaa, että lukemassa ei kuulu olla pilkkua välissä. Kun suorituskyky nyt nostettiin uudelle tasolle, vaati se turvallisuussyistä myös muita muutoksia autoon. Citroen GS:stä on lainattu levyjarrut joka kulmaan, edessä jäähdytettynä. Myös pidemmäksi välitetty vaihteisto on peräisin GS-mallista. Briteissä ajetaan Rätti-Citikoilla kilpaa ratasarjoissa, joten sumujen saarelta löytyi säädettävät Avon-iskunvaimentimet.Auton ulkonäkö on pyritty pitämään mahdollisimman vakiona. Väritys ei ole alkuperäinen mutta ajan henki on siinä läsnä. Tarkemmin silmäillessä eroina huomaa lähinnä hieman raolleen jäävän konepellin, joka ei niinkään johdu moottorin tai ahtimen suuresta koosta vaan siitä, että fyysisesti pidemmän vaihteiston takia moottoria on jouduttu siirtämään eteenpäin. Toiseksi eron alkuperäiseen huomaa räyhäkämpänä käyntiäänenä. Entäpä suorituskyky?Juha Saari–No kyllä se kulkee ja näin. Mutta ei tämä koppa kyllä ole tehty yli satasen vauhteihin, siinä alkaa jo ovet pullistella auki ja muuta. Itsesuojeluvaisto tulee vastaan ja rajoittaa huippunopeutta ennemmin kuin tehoAutot ja Viihde -näyttelyssä Lahdessa esillä oleva Saaren 2CV on käytetty leimalla eli ahdin ja nykyinen tekniikka ovat täysin laillisia. Lisäksi kyseessä on ehkäpä Suomen ainoa joka kulman levyjarruilla varustettu 2CV, eikä Rätti-Citikoita jo toisessa polvessa harrastava Saari muista nähneensä vastaavaa ulkomaillakaan. Tärkeintä autossa ei kuitenkaan ole suorituskyky, vaan tunnelma.- Tämä on mukava kaupunkiajossa ja tällä saa hilpeitä katseita. Dumppi kun päsähtää, niin saa lisää hilpeitä katseita. Lue lisää Autot ja Viihde 2019 -näyttelystä! Ford Torinosta rakennettu avo ja Suomen ensimmäinen RWB-Porsche viikonloppuna Lahdessa! Autot ja Viihde 2019: Mystery Train – Ford Tudor 1932 lapualaiseen tapaan Autot ja Viihde 2019: Dave Kindigin piirtämä jenkkiauto paljastettiin Autot ja Viihde 2019: messujen monipuolinen tarjonta jatkuu harrastajaparkissa Autot ja Viihde 2019: VW Kleinbus ´67 – Kuusen alta näyttelyautoksi Autot ja Viihde 2019: Säihkettä ja patinaa amerikan malliin Autot ja Viihde 2019: Euroopan helmissä painottuu raskas ahtaminen Autot ja Viihde 2019: näyttely kameran silmin Autot ja Viihde 2019: helmiä Japanista Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?