Ajoneuvot | Autonäyttely | Autot & Viihde 2019 | 28.9.2019

Autot ja Viihde 2019: Mystery Train – Ford Tudor 1932 lapualaiseen tapaan

Steampunk-tyyliin rakennettu Ford Tudor Cadillacin tuplaturbomoottorilla ja Edselin maskilla. Lapualainen Heath Garage yllättää jälleen uudella luomuksellaan.

Jaa artikkeli

Autot ja Viihde -viikonlopun Jenkkiautonäyttelyn takuulla tuorein rakennettu auto on lapualaisen Heath Garagen Mystery Train.

– Se valmistui tänään aamulla kello viisi, naureskelee Heath Garagen Tomi Kangas vailla merkkiäkään väsymyksestä hänen viimeistellessään Ford Tudorin ympärille rakennettua näyttelyosastoa Lahden Messukeskuksessa.

Aikakausi tuttu, teema ja väritys uusi

Anna-Stina ja Tomi Kankaan Heath Garage tunnetaan matalista 30-luvun rakennetuista autoista, mutta uutta on tällä kertaa teema ja väritys. Steampunk-tyylistä lopputulosta on lähestytty enemmänkin höyryjunanäkökulmasta. Mustaan pääväriin on yhdistetty runsaasti messinkiosia sekä lehtikultauksia, mikä on käytännössä vastakohta aiempien projektien kirkkaille candyvärityksille.

Lähtökohtana on Ford Tudor vuosimallia 1932. Auton maski on lainattu vuoden ´58 Edselistä ja maskin taakse on istutettu Cadillacin moottori.

– Saatiin vähän teemaan liittyviä putkihässäköitä siihen, kun pultattiin moottorin kylkeen pari turboa, perustelee Tomi Kangas vaatimattomana syitä moottorin ahtamiseen.

Voimamoottori sopii veturiteemaan

Cadillacin voimanlähteeseen projektissa päädyttiin kahdestakin syystä. Sopiva moottori sattui olemaan hyllyssä ja toiseksi Cadillac tunnetaan voimamoottorina, joka taas sopii hyvin veturiteemaan. Moottori on valmis mutta sitä ei ehditty käynnistää ennen Lahden näyttelyä. Voimaodotuksista Kangas ei vielä osaa kertoa, mutta sanoo että projektissa mennään ulkonäön ehdoilla ja teholukemat ovat täysin sivuseikka.

Äärimmäinen mataluus on viimeistelty takapään ilmajousilla. Etupäässä sen sijaan on poikittainen lehtijousi kuten autossa on ollut alunperinkin. Peltityöt on kaikki tehty itse, samoin rosteriputket, korimuokkaukset ja messinkiosat.

– Autossa ei ole ainuttakaan osaa, jota ei olisi jollain lailla käsitelty tai muokattu.

Sivuikkunat on muutettu työkonetyyppisesti kaksiosaisiksi liukuikkunoiksi. Penkit ovat nyt integroidut ja pehmustevalinta on tyyliin sopiva mutta normaalista melkoisesti poikkeava.

– Penkeissä on messinkipehmusteet. On se messinki pehmeämpää kuin rauta, perustelee Kangas.

Auto on rakennettu vuodessa ja se katsastetaan mahdollisesti tulevaisuudessa tieliikennekäyttöön. Mutta mihin autossa kannattaa kiinnittää huomiota, kun sitä näyttelyssä silmäilee?

– Yksityiskohtiin. Auton ympärillä kannattaa viettää hetki aikaa ja miettiä niitä kaikkia yksityiskohtia ja käsityön määrää, vinkkaa Tomi Kangas lopuksi.

Näyttelyssä auto on nostettu ylös lattialta ja sen alle on asennettu peili ja valot, jotta näyttelyvieraat voivat todeta tarkemmin käsityön määrän ja laadun.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Jaa artikkeli

Keskustelu