29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä - Ei ole ujon ihmisen auto tämä. Tällä ajellessa saa kyllä hilpeitä katseita, sanoo Turbo-Rättärin kajaanilainen omistaja Juha Saari. Citroen 2CV sai vuonna 1948 ensiesittelynsä yhteydessä Pariisin autonäyttelyssä kaksijakoisen vastaanoton. Autotoimittajat tyrmäsivät uutuuden rumana ja naurettavana, mutta yleisö hullaantui autosta. Rätti-Citikasta tuli toisen maailmansodan jälkeen Citroenin merkittävin automalli. Jo pari kuukautta Pariisin autonäyttelyn jälkeen uuden ”Sätkän” jonotusaika oli venynyt kolmeen vuoteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuplatehot Juha Saaren 2CV on oikeastaan luonnollinen jatkumo sarjatuotantomalleille. Ensimmäisessä 2CV:ssä oli 375-kuutioinen ja 9-hevosvoimainen moottori. Moottorityyppi pysyi koko tuotannon ajan samana; kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen ja pitkittäin tikapuurungon päälle sijoitettu boxer-moottori. Iskutilavuus ja teho kuitenkin kasvoivat matkan varrella selvästi. Viimeisin moottorikoko oli 602 kuutiosenttimetriä ja moottoriteho vaihteli tuolloin 28-33 hevosvoiman välillä. Saaren turboahdetun 2CV:n teho on lähes tupla tehokkaimpaan tuotantoversioon verrattuna, eli noin 60 hevosvoimaa. Tämä tietysti suljetulla alueella, tieliikenteessä ajetaan maltillisemmilla ahtopaineilla ja katsastusmiehen leimaamilla tehoilla. Saari ei ota kunniaa tekniikan rakentamisesta itselleen, vaan sanoo auton ja sen tekniikan olevan ”monen sepän projekti”. 1970-luvun lopulla esitellyn Citroen Visan moottorina käytettiin aluksi samantyyppistä kaksisylinteristä ilmajäähdytteistä boxer-moottoria kuin 2CV:ssä, ja Visan 652-kuutioinen moottori onkin otettu lähtökohdaksi ahtamiseen. Ahdin on sekin peräisin Citroenista, alkujaan 1,4-litraisesta HDI-moottorista. Moottori on alunperin rakennettu Lahdessa ja sieltä tekniikka kulkeutui vuosien saatossa Ouluun. Saari osti auton pari vuotta sitten valmiiksi turbotettuna. Megasquirtin moottorinohjaus ei silloin toiminut aivan toivotusti. Kun sähköt, polttoainepuoli ja sytytysjärjestelmä käytiin läpi, muuttui toiminta jouhevammaksi ja samalla tehoakin löytyi vielä vähän lisää. Levyjarrut joka kulmassa 33-hevosvoimaiselle 2CV:lle tehdas lupasi huippunopeutta 110 kilometriä tunnissa ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi räjähtävät 37 sekuntia. Nykyautojen suorituskykyyn tottuneille lienee syytä korostaa, että lukemassa ei kuulu olla pilkkua välissä. Kun suorituskyky nyt nostettiin uudelle tasolle, vaati se turvallisuussyistä myös muita muutoksia autoon. Citroen GS:stä on lainattu levyjarrut joka kulmaan, edessä jäähdytettynä. Myös pidemmäksi välitetty vaihteisto on peräisin GS-mallista. Briteissä ajetaan Rätti-Citikoilla kilpaa ratasarjoissa, joten sumujen saarelta löytyi säädettävät Avon-iskunvaimentimet. Auton ulkonäkö on pyritty pitämään mahdollisimman vakiona. Väritys ei ole alkuperäinen mutta ajan henki on siinä läsnä. Tarkemmin silmäillessä eroina huomaa lähinnä hieman raolleen jäävän konepellin, joka ei niinkään johdu moottorin tai ahtimen suuresta koosta vaan siitä, että fyysisesti pidemmän vaihteiston takia moottoria on jouduttu siirtämään eteenpäin. Toiseksi eron alkuperäiseen huomaa räyhäkämpänä käyntiäänenä. Entäpä suorituskyky? Juha Saari –No kyllä se kulkee ja näin. Mutta ei tämä koppa kyllä ole tehty yli satasen vauhteihin, siinä alkaa jo ovet pullistella auki ja muuta. Itsesuojeluvaisto tulee vastaan ja rajoittaa huippunopeutta ennemmin kuin teho Autot ja Viihde -näyttelyssä Lahdessa esillä oleva Saaren 2CV on käytetty leimalla eli ahdin ja nykyinen tekniikka ovat täysin laillisia. Lisäksi kyseessä on ehkäpä Suomen ainoa joka kulman levyjarruilla varustettu 2CV, eikä Rätti-Citikoita jo toisessa polvessa harrastava Saari muista nähneensä vastaavaa ulkomaillakaan. Tärkeintä autossa ei kuitenkaan ole suorituskyky, vaan tunnelma. - Tämä on mukava kaupunkiajossa ja tällä saa hilpeitä katseita. Dumppi kun päsähtää, niin saa lisää hilpeitä katseita. Lue lisää Autot ja Viihde 2019 -näyttelystä! Ford Torinosta rakennettu avo ja Suomen ensimmäinen RWB-Porsche viikonloppuna Lahdessa! Autot ja Viihde 2019: Mystery Train – Ford Tudor 1932 lapualaiseen tapaan Autot ja Viihde 2019: Dave Kindigin piirtämä jenkkiauto paljastettiin Autot ja Viihde 2019: messujen monipuolinen tarjonta jatkuu harrastajaparkissa Autot ja Viihde 2019: VW Kleinbus ´67 – Kuusen alta näyttelyautoksi Autot ja Viihde 2019: Säihkettä ja patinaa amerikan malliin Autot ja Viihde 2019: Euroopan helmissä painottuu raskas ahtaminen Autot ja Viihde 2019: näyttely kameran silmin Autot ja Viihde 2019: helmiä Japanista Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?