29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä - Ei ole ujon ihmisen auto tämä. Tällä ajellessa saa kyllä hilpeitä katseita, sanoo Turbo-Rättärin kajaanilainen omistaja Juha Saari. Citroen 2CV sai vuonna 1948 ensiesittelynsä yhteydessä Pariisin autonäyttelyssä kaksijakoisen vastaanoton. Autotoimittajat tyrmäsivät uutuuden rumana ja naurettavana, mutta yleisö hullaantui autosta. Rätti-Citikasta tuli toisen maailmansodan jälkeen Citroenin merkittävin automalli. Jo pari kuukautta Pariisin autonäyttelyn jälkeen uuden ”Sätkän” jonotusaika oli venynyt kolmeen vuoteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuplatehotJuha Saaren 2CV on oikeastaan luonnollinen jatkumo sarjatuotantomalleille. Ensimmäisessä 2CV:ssä oli 375-kuutioinen ja 9-hevosvoimainen moottori. Moottorityyppi pysyi koko tuotannon ajan samana; kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen ja pitkittäin tikapuurungon päälle sijoitettu boxer-moottori. Iskutilavuus ja teho kuitenkin kasvoivat matkan varrella selvästi. Viimeisin moottorikoko oli 602 kuutiosenttimetriä ja moottoriteho vaihteli tuolloin 28-33 hevosvoiman välillä. Saaren turboahdetun 2CV:n teho on lähes tupla tehokkaimpaan tuotantoversioon verrattuna, eli noin 60 hevosvoimaa. Tämä tietysti suljetulla alueella, tieliikenteessä ajetaan maltillisemmilla ahtopaineilla ja katsastusmiehen leimaamilla tehoilla.Saari ei ota kunniaa tekniikan rakentamisesta itselleen, vaan sanoo auton ja sen tekniikan olevan ”monen sepän projekti”. 1970-luvun lopulla esitellyn Citroen Visan moottorina käytettiin aluksi samantyyppistä kaksisylinteristä ilmajäähdytteistä boxer-moottoria kuin 2CV:ssä, ja Visan 652-kuutioinen moottori onkin otettu lähtökohdaksi ahtamiseen. Ahdin on sekin peräisin Citroenista, alkujaan 1,4-litraisesta HDI-moottorista. Moottori on alunperin rakennettu Lahdessa ja sieltä tekniikka kulkeutui vuosien saatossa Ouluun. Saari osti auton pari vuotta sitten valmiiksi turbotettuna. Megasquirtin moottorinohjaus ei silloin toiminut aivan toivotusti. Kun sähköt, polttoainepuoli ja sytytysjärjestelmä käytiin läpi, muuttui toiminta jouhevammaksi ja samalla tehoakin löytyi vielä vähän lisää.Levyjarrut joka kulmassa33-hevosvoimaiselle 2CV:lle tehdas lupasi huippunopeutta 110 kilometriä tunnissa ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi räjähtävät 37 sekuntia. Nykyautojen suorituskykyyn tottuneille lienee syytä korostaa, että lukemassa ei kuulu olla pilkkua välissä. Kun suorituskyky nyt nostettiin uudelle tasolle, vaati se turvallisuussyistä myös muita muutoksia autoon. Citroen GS:stä on lainattu levyjarrut joka kulmaan, edessä jäähdytettynä. Myös pidemmäksi välitetty vaihteisto on peräisin GS-mallista. Briteissä ajetaan Rätti-Citikoilla kilpaa ratasarjoissa, joten sumujen saarelta löytyi säädettävät Avon-iskunvaimentimet.Auton ulkonäkö on pyritty pitämään mahdollisimman vakiona. Väritys ei ole alkuperäinen mutta ajan henki on siinä läsnä. Tarkemmin silmäillessä eroina huomaa lähinnä hieman raolleen jäävän konepellin, joka ei niinkään johdu moottorin tai ahtimen suuresta koosta vaan siitä, että fyysisesti pidemmän vaihteiston takia moottoria on jouduttu siirtämään eteenpäin. Toiseksi eron alkuperäiseen huomaa räyhäkämpänä käyntiäänenä. Entäpä suorituskyky?Juha Saari–No kyllä se kulkee ja näin. Mutta ei tämä koppa kyllä ole tehty yli satasen vauhteihin, siinä alkaa jo ovet pullistella auki ja muuta. Itsesuojeluvaisto tulee vastaan ja rajoittaa huippunopeutta ennemmin kuin tehoAutot ja Viihde -näyttelyssä Lahdessa esillä oleva Saaren 2CV on käytetty leimalla eli ahdin ja nykyinen tekniikka ovat täysin laillisia. Lisäksi kyseessä on ehkäpä Suomen ainoa joka kulman levyjarruilla varustettu 2CV, eikä Rätti-Citikoita jo toisessa polvessa harrastava Saari muista nähneensä vastaavaa ulkomaillakaan. Tärkeintä autossa ei kuitenkaan ole suorituskyky, vaan tunnelma.- Tämä on mukava kaupunkiajossa ja tällä saa hilpeitä katseita. Dumppi kun päsähtää, niin saa lisää hilpeitä katseita. Lue lisää Autot ja Viihde 2019 -näyttelystä! Ford Torinosta rakennettu avo ja Suomen ensimmäinen RWB-Porsche viikonloppuna Lahdessa! Autot ja Viihde 2019: Mystery Train – Ford Tudor 1932 lapualaiseen tapaan Autot ja Viihde 2019: Dave Kindigin piirtämä jenkkiauto paljastettiin Autot ja Viihde 2019: messujen monipuolinen tarjonta jatkuu harrastajaparkissa Autot ja Viihde 2019: VW Kleinbus ´67 – Kuusen alta näyttelyautoksi Autot ja Viihde 2019: Säihkettä ja patinaa amerikan malliin Autot ja Viihde 2019: Euroopan helmissä painottuu raskas ahtaminen Autot ja Viihde 2019: näyttely kameran silmin Autot ja Viihde 2019: helmiä Japanista Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen