15.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusisylinterinen moottori, etuveto ja kaasunestejousitus takana olivat yhdistelmä, jolla Citroën Traction Avant -sarjan lippulaiva erottui kilpailijoista. 15 Six oli Traction Avant -sarjan kuusisylinterinen, vuonna 1938 esitelty lippulaiva, ja vuosien mittaan mallimerkintä sai peräänsä vielä kirjaimen osoittamaan tarkemmin mistä malliversiosta on kyse. 2867-kuutioisen moottorin huipputehoksi ilmoitettiin 77 hevosvoimaa. Moottori oli saatu aikaan jatkamalla 11B-moottoria kahdella sylinterillä.Autoa kutsuttiin maanteiden kuningattareksi, perusteina mm. rivikuutosen värinätön käynti ja hyvä suorituskyky. Myös ulkomuoto oli omana aikakautenaan virtaviivainen. Korimallivaihtoehtoina olivat berline, limousine ja familiale. Niiden lisäksi valmistettiin viisi kappaletta cabriolet-malleja.Sodan aikana tuotantoon tuli katkos, mutta valmistus jatkui vuonna 1946. Seuraavana vuonna moottori vaihdettiin pyörimään myötäpäivään, kuten Citroënin kaikki muutkin moottorit tekivät. Uusi malli sai mallitunnuksen perään D-kirjaimen (droite-oikea), kun taas vanhempi malli nimettiin jälkikäteen G-lisäkirjaimella (gauche-vasen).Vuodeksi 1952 malli sai uuden sisustan, suuntavilkut, suuremman tavaratilan ja ulkoisena erona oli myös tuulilasinpyyhkijöiden siirto lasin alareunaan. Kaksi vuotta myöhemmin taka-akselille tuli kaasunestejousitus ja mallimerkintää tarkennettiin H-kirjaimella (hydropneumatique). Mallin valmistus päättyi vuonna 1956.Viimeisintä vuosien 1954 ja 1955 mallia valmistettiin vain 3000 kappaletta, ja sitä voidaan pitää 1955 esitellyn DS19-mallin koepenkkinä. Suomeen tuotiin uutena vain kaksi yksilöä.Kuvan auto on viimeisintä H-mallia (vm. 1955), se saapui Suomeen 22.5.1955 ja uutena se myytiin Kotkaan. Tämä yksilö on entisöimätön ja säilynyt rekisteritunnusta myöten alkuperäisenä. Nykyisin auto on helsinkiläisomistuksessa. Auton hinta uutena oli 969 000 markkaa, kun tavallisen traction avantin sai 652 000 markalla.Kaikkiaan Traction Avant -malliston autoja valmistettiin vuosina 1934-1957 759 000 kappaletta.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaClassic Motorshow 2023: BMW 3.0 CSi – haamuraja rikki Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin Classic Motorshow: Ferrari 250 GTE – uranuurtaja Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari Classic Motorshow: Opel Manta – ohitti Asconan jo ennen lähtöviivaa Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija