29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Teksti Benjamin Helander Kuva Citroën Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varsin vähän konseptimallin tyylistä poikkeava uusi C5 Aircross tuo Citroënin STLA-levylle, ja asettuu koko brändin lippulaivaksi. Moni asia on siis jälleen suurempaa ja näyttävämpää. Citroën jatkaa uuden aikakautensa filosofioita tällä kertaa malliston yläpäässä, kun uusiksi meni tällä kierroksella C5 Aircross. Toisin kuin esimerkiksi C4:n ja C4 X:n kohdalla viime syksynä, nyt ei ole kyse mistään faceliftistä, vaan kokonaan uudesta mallista.Uusi malli tämä on nimenomaan Citroën-brändin näkökulmasta, sillä uuden C5 Aircrossin STLA Medium -pohjarakenne ja muutkin peruspalikat ovat jo viime vuodelta tuttuja Citroënin Stellantis-kumppanibrändien tuotteistoista, auki kirjoitettuna Peugeot 3008:sta ja -5008:sta sekä Opel Grandlandista. Citroënin jälkeen seuraavana joukkoon on muuten liittymässä uuden polven Jeep Compass.Citroën on kantanut joukossa oman kortensa kekoon viime vuoden Pariisin autonäyttelyssä esittelemänsä C5 Aircross -konseptimallin oppien mukaisesti. Kuten jo tuolloin annettiin ymmärtää, nyt päivänvalon nähnyt tuotantomalli poikkeaa konseptin räväkästä tyylistä niin vähän kuin mahdollista. Päällimmäisinä eroavaisuuksina ulkokuorista löytää oikeastaan vain ovenkahvat, jotka ovat muuttuneet perinteisiksi sekä konseptista tuotantomalliin siirryttäessä luonnollisesti paksummat pilarit ynnä muut tieliikenteen velvoittamat yksityiskohdat. Toki myös konepellin kulmaa on hiukan valtavirtaistettu, mutta keulan ilme tottelee tarkasti brändin nykymuotia. Takana kattolinja laskee C-pilarin taakse kuten konseptissa, ja takavalot toimivat ilmanohjainten lailla. Vanteetkin ovat lähes yhtä psykedeeliset kuin konseptissa, sillä alla pyörivät parhaimmillaan 20-tuumaiset kiekot, suurimmat koskaan Citroënin valmistamaan tuotantoautoon asennetut.Kynttilää ei siis pidetä vakan alla, ja tällä C-SUV:illa halutaan erottua massasta, mukaan lukien omista konsernisisarista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrändihistorian suurimmat vanteet, konsernihistorian suurin näyttöC5 tulee adoptoimaan Citroën-brändin lippulaivamallin aseman Kiinassa valmistettavalta osittaiskaimaltaan C5 X:ltä, kun jälkimmäinen poistuu ennemmin tai myöhemmin mallistosta. Koska C5 X on olemukseltaan tietyssä mielessä perinteisempi iso Sitikka, on lippilaiva-asema uudelle, Ranskan Rennes'ssä valmistettavalle C5 Aircrossille selkeästi näytön paikka.Nimittäin, keskelle auton kojelautaa tiensä on löytänyt pystypäin asennettu 13-tuumainen tietoviihdenäyttö, jonka kerrotaan olevan suurin mihinkään Stellantis-autoon asennettu näyttöyksikkö, ja joka käsittää sisäänrakennetun ChatGPT:n. Citroënin päämuotoilija Pierre Leclercq vihjaili mainitussa Pariisin autonäyttelyssä uuden C5 Aircrossin sisätilan tulevan olemaan "200-prosenttisesti Citroën", ja tämä ilmeisesti nyt on sitä. Ei se digiloikka pelkkään keskinäyttöönkään pysähdy, sillä kuljettajalla on edessään sekä 10 tuuman digimittaristo että kaikkien aikojen laajin värillinen ja korkeussäädettävä tuulilasin heijastusnäyttö. Täydeltä digi-integraatiolta asiakkaat on sentään säästetty, sillä keskinäytön alapuolelta ja keskikonsolista löytyy myös fyysisiä painikkeita.Kojelauta ja muukin sisusta saavat myös ensimmäisenä Citroënina kahdeksan värin tunnelmavalaistuksen. Kaiken lasipinnan ja teknisyyden vastapainoksi sisätiloihin on tuotu jotain suoraan ranskalaisilta viinitiloilta. Joissain sisätilan muoveissa on nimittäin käytetty raaka-aineena viiniköynnösjätettä burgundilaisilta viinitiloilta. Niin puhuiko joku jotain brassailusta vai?Konsernisisariin nähden Citroën on tehnyt Ison Kissan lähimmästä perillisestä Citroën-brändin alla omansa myös muun muassa tavaramerkikseen muodostuneilla mukavuusistuimillaan sekä hydraulisilla tyynyillä varustetulla jousituksellaan.Käytännöllisyyttä on puolestaan lisätty edellissukupolveen nähden kuuden senttimetrin verran kasvaneella akselivälillä, jonka tuomat lisäsentit on pyritty keskittämään takamatkustajien iloksi. Aiempaa matalaprofiilisempi mutta 15 senttimetriä pidempi C5 Aircross hurmaa myös ruhtinaallisella 651 litran tavaratilallaan. Koska auto on rakennettu sekä polttomoottori- että sähköautoja varten suunnitellulle STLA-arkkitehtuurille, on tavaratila saatu pidettyä yhtä isona auton käyttövoimasta riippuen eli isoinkaan akku ei sitä haukkaa. Yhä enemmän sähköäCitroënin versio Stellantiksen tuoreesta STLA Medium -katumaasturikatraasta ei voimalinjojensa osalta poikkea Peugeotin ja Opelin tähän mennessä julkistamista malleista mitenkään. Tarjolla on siis myös hammasrattaiden kera kevyehköä hybridiä, lataushybridiä sekä täyssähköä, myös merkittävän suurella akkukoolla varustettuna. Homma alkaa 136-hevosvoimaisesta 1,2-litraisesta kolmisylinterisestä Puretechista, joka on yhdistetty kuusivaihteisen kaksoiskytkinautomaattilaatikon sisään rakennettuun pieneen sähkömoottoriin, ja sitä kautta 0,9 kilowattitunnin akkuun.Edellä mainitun kevyehkön hybridin lisäksi, joka kykenee hetkittäin myös sähköiseen ajoon ja coastaamiseen, tarjolle tulee 195 yhteishevosvoiman lataushybridiversio 1,6-litraisella bensiinimoottorilla ja 21 kilowattitunnin akkupaketilla. Näillä eväin auton sähköinen WLTP-toimintamatka on 86 kilometriä, ja reilusti lisäapua tulee tarvittaessa polttomoottorilta. Mainitsematta ovat vielä täyssähköversiot, 210- tai 230-hevosvoimaisina, ja joko 73- tai 97 kilowattitunnin akustolla. Pienemmälläkin akkukoolla päästään jo ihan mukavaan 520 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, mutta isomman akun 680 kilometrin paperilukema on tietenkin asia erikseen. Jäämme odottelemaan uuden sukupolven isoa Sitikkaa saapuvaksi Suomeen vuoden edetessä. Lähde: Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin 18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä 9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa 23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee 17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää